Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-05, 22:19
  #1
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu var sökfunktionen borta, kanske på grund av min bristande uppmärksamhet, eller någon inställning i min web-läsare.

Vad anser Herrskapet om olika sorters ventiler på cykelhjul ? Jag anser traditionell Dunlop vara närmast värdelös. Schräder som används på bilar och motorcyklar är jättebra enligt min egen åsikt. Nu finns Presta också. Vad anser ni om saken ?
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-05 kl. 22:22.
Citera
2018-07-05, 22:25
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nu var sökfunktionen borta, kanske på grund av min bristande uppmärksamhet, eller någon inställning i min web-läsare.

Vad anser Herrskapet om olika sorters ventiler på cykelhjul ? Jag anser traditionell Dunlop vara närmast värdelös. Schräder som används på bilar och motorcyklar är jättebra enligt min egen åsikt. Nu finns Presta också. Vad anser ni om saken ?

Svaret är enkelt. Schräderventiler används på bilar för att dom håller luften bra och håller för högt tryck. Dessutom passar samma pump till båda, inget krångel med olika munstycken. Det finns ingen anledning att ha något annat som jag ser det. Jag har inte använt presta men det ser ut att vara något dunlop-liknande. Vad är poängen ens?
Citera
2018-07-05, 22:29
  #3
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Svaret är enkelt. Schräderventiler används på bilar för att dom håller luften bra och håller för högt tryck. Dessutom passar samma pump till båda, inget krångel med olika munstycken. Det finns ingen anledning att ha något annat som jag ser det. Jag har inte använt presta men det ser ut att vara något dunlop-liknande. Vad är poängen ens?
Tydligen är Presta-ventiler väldigt avancerade. Inte så mycket för min smak, såvida icke någon övertygade mig om förträffligheten.
Citera
2018-07-05, 22:31
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Tydligen är Presta-ventiler väldigt avancerade. Inte så mycket för min smak, såvida icke någon övertygade mig om förträffligheten.

Det finns en enkel och väl fungerande konstruktion, som dessutom delas med bilar och därför gör det lätt att hitta munstycken som passar. Det finns inte ens någon anledning att överväga något annat då, vill jag mena. Om man är tävlingscyklist och det går att squeeza ut någon halv procent mer prestanda, så visst, då kan man ju överväga den aspekten. Men jag antar att du är motionär, eller bara ska från A till B? I så fall, Schräder.
Citera
2018-07-05, 22:35
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dunlop funkar helt ok när det är en lite mer modern variant, gamla med en slangbit på är skit, svårpumpat.
Schrader är bra pga sin simpla design, lätt att tömma ut luften och tillgång till pumpställen.
Citera
2018-07-05, 22:59
  #6
Medlem
Schräder. Tål både skit och misshandel
Citera
2018-07-05, 23:23
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag lånade en räsercykel av min svåger Billy-Bobb, som har den snabbaste hojen i vår älvdal.

Den hade sådana där prestaventiler, jag vill minnas att det var nåt särskilt handhavande med dem. Man skruvade liksom in och ut nån kägla för att öppna och stänga. För mig som teknikmupp fanns det något tillfredställande med upplägget.

Annars gillar jag dunlop, i det att de är så fantastiskt low-tech.

Jag gillar att pumpa dunlopventilsförsedda däck med ett vanligt blåsmunstycke, man håller det bara mot ventilen och blåser på som fan, risk för sprängning adderar bara spänning i vardagen.

Jag lånade ett munstycke på macken en gång och visade det kombinerade mackbiträdet/mekanikern hur man gör och han blev mäkta imponerad.
Citera
2018-07-06, 01:24
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
En fördel med Schräder-ventiler, är att du får feed-back eller återkoppling, skulle du pumpa vid en mack. Nu ser du lufttrycket. Inte så mycket så med Dunlop.
Citera
2018-07-06, 01:36
  #9
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dunlop funkar helt ok när det är en lite mer modern variant, gamla med en slangbit på är skit, svårpumpat.
Schrader är bra pga sin simpla design, lätt att tömma ut luften och tillgång till pumpställen.
"snabbventil" värdelöst. Läcker luft Då håller jag på ventilgummi

Jag vill ha ett specifikt tryck i däcken. Det står på sidan. Ofta har jag något lägre tryck.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-06 kl. 01:39.
Citera
2018-07-06, 01:45
  #10
Medlem
Knivur-273s avatar
Presta-ventiler är verkligen nördiga. Nu öppnar man lite på den pyttelilla skruvmuttern för att göra ventilkäglan rörlig och ventilen accepterar luft.

Tryckfallet vid pumpning torde vara lågt. Inget extra besvär.

Ja, övertyga mig
Citera
2018-07-06, 04:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Svaret är enkelt. Schräderventiler används på bilar för att dom håller luften bra och håller för högt tryck. Dessutom passar samma pump till båda, inget krångel med olika munstycken. Det finns ingen anledning att ha något annat som jag ser det. Jag har inte använt presta men det ser ut att vara något dunlop-liknande. Vad är poängen ens?

Nej, de håller inte luften bra, de måste pumpas varje månad. Nya cyklar säljs nästan bara med prestaventiler
Citera
2018-07-06, 05:39
  #12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dunlop funkar helt ok när det är en lite mer modern variant, gamla med en slangbit på är skit, svårpumpat.
Schrader är bra pga sin simpla design, lätt att tömma ut luften och tillgång till pumpställen.
Dunlop fungerar ganska bra i bästa fall. Ofta läcker "snabbventilen" och den gamla med ventilgummi är svårpumpad som en gammal nucka.

En fördel med Schräder, är att du kan skruva ut ventilkäglan, har du verktyget. Nu kan du byta den, eller göra den ren, skruva in den igen.

Jag vill inte avfärda "Presta" ännu. Jag har först nu träffat på dem. Vill ge dem en chans. Adapter för dem, det märkte att jag råkade ha i min lilla låda som rymmer det mesta
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-06 kl. 05:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback