Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-06, 05:49
  #13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, de håller inte luften bra, de måste pumpas varje månad. Nya cyklar säljs nästan bara med prestaventiler
Min cykel har Schräder-ventiler och behöver ytterst sällan pumpas. Kanske efter tre månader. Jag håller lufttrycket mellan 3,0 och 3,4 bar. Feta däck, 622x47.
Citera
2018-07-06, 05:57
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
"snabbventil" värdelöst. Läcker luft Då håller jag på ventilgummi
Köper man skräp så...
Citera
2018-07-06, 05:58
  #15
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man är elegant, har man ventilhuv av metall och huv/mössa med gummipackning, som dubblar som verktyg för att skruva ut käglan, vänder man på den. Nu gör det inte så mycket om ventilen skulle råka läcka lite, för huven/mössan är tät som den är. Till Schräder-ventilen alltså. Använder slikt på en flytring [används vid spöfiske], för att fort kunna tömma den på luft utan besvär. (jag skruvar ut ventilkäglan helt) Ut kommer luften fortare än annars.

De som jobbar med lastbilar har sådana här grejer och jag rekommenderar det starkt.

Jag tror Presta-ventiler har sina fördelar dock. Vet inte vilka. De skulle inte finnas om de vore så dåliga. De är ju moderna.

En Off-Topic anekdot:

Boris Panknin som var Ambassadör för Sovjetunionen i Stockholm, lämnade sin diplomatbil och lodade vattendjupet under en av broarna i Stockholm, sittande i gummibåt, låtsades att han fiskade. Nu visste polisen vad som var i görningen, men kunde icke gripa honom för hans diplomatiska immunitet. Nu tryckte de in tändstickor i hans Schräderventiler, kilade fast käglan i öppet läge, så att däcken kom att bli tomma på luft
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-06 kl. 06:21.
Citera
2018-07-06, 10:11
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
En fråga:

Heter det verkligen schräder-ventil?

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske är ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag använder ordet ett tiotal gånger per arbetsvecka, jag hävdar inte att jag har rätt, men mitt ord torde inte väga lätt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent användare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjäder i hatten för den som övervevisar mig.
Citera
2018-07-06, 10:26
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En fråga:

Heter det verkligen schräder-ventil?

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske är ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag använder ordet ett tiotal gånger per arbetsvecka, jag hävdar inte att jag har rätt, men mitt ord torde inte väga lätt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent användare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjäder i hatten för den som övervevisar mig.
Schrader är korrekt, schräder ger 258.000 träffar på google, schrader över 15 miljoner.

http://www.schraderinternational.com..._lang=en-US-NA
Citera
2018-07-06, 11:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag tror Presta-ventiler har sina fördelar dock. Vet inte vilka. De skulle inte finnas om de vore så dåliga. De är ju moderna.

För riktigt smala fälgar för racercyklar har nog presta en fördel då den är smalare. Schrader som kräver ett större hål kan försvaga fälgen mer. Men det förklarar ju inte varför presta även används på MTB och andra cyklar som inte har så smala fälgar.
Citera
2018-07-11, 14:51
  #19
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En fråga:

Heter det verkligen schräder-ventil?

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske är ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag använder ordet ett tiotal gånger per arbetsvecka, jag hävdar inte att jag har rätt, men mitt ord torde inte väga lätt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent användare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjäder i hatten för den som övervevisar mig.

Det heter tydligen "Schrader" som någon påpekade. Eftersom det skrivs "SCHrader" har jag alltid utgått från att det varit felstavat, eftersom stavningen tyder på ett Tyskt namn. Ungefär som "SKANSKA" istället för "Skånska Cementgjuteriet" eller något liknande

Någon skrev att Presta-ventiler behöver mindre hål i fälgen och därför försvagar den mindre.

Tack för det svaret.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-11 kl. 14:59.
Citera
2018-07-11, 19:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det heter tydligen "Schrader" som någon påpekade. Eftersom det skrivs "SCHrader" har jag alltid utgått från att det varit felstavat, eftersom stavningen tyder på ett Tyskt namn. Ungefär som "SKANSKA" istället för "Skånska Cementgjuteriet" eller något liknande

Det finns flera stavningsvarianter av efternamnet (Schröder eller Schroeder verkar vanligast), men Schräder är inte med i listan på wikipedia).

  • Schröder oder Schroeder
  • Schröter, Schrödter, Schrötter (in Schlesien, Sachsen und Thüringen)
  • Schröer, Schrörs, Schreurs (am Niederrhein)
  • Schrader (in Ostfalen)
  • Schroder
  • Schroedter
  • Schrøder, dänische und norwegische Schreibweise
  • Schreuders, niederländische Schreibweise

https://de.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6der#Varianten
Citera
2018-07-11, 19:17
  #21
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns flera stavningsvarianter av efternamnet (Schröder eller Schroeder verkar vanligast), men Schräder är inte med i listan på wikipedia).

  • Schröder oder Schroeder
  • Schröter, Schrödter, Schrötter (in Schlesien, Sachsen und Thüringen)
  • Schröer, Schrörs, Schreurs (am Niederrhein)
  • Schrader (in Ostfalen)
  • Schroder
  • Schroedter
  • Schrøder, dänische und norwegische Schreibweise
  • Schreuders, niederländische Schreibweise

https://de.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6der#Varianten
Tack för den saken.
Citera
2018-07-11, 19:23
  #22
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har kollat lite på cykeln jag nu renoverar för någon annan. Nu sitter innerslang med Presta-ventiler monterade. Nu sitter en förskruvning med en ansats, för att ventilskaftet skall centreras i fälgens stora ventilhål som passar Schrader aldeles utmärkt perfekt.

Snobberi En slang med Schrader passar

Lättpumpade med en miniatyrpup dock. Tryckfallet är lågt jämfört med alla andra, måste jag säga.
Citera
2018-07-12, 12:02
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En fråga:

Heter det verkligen schräder-ventil?

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske är ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag använder ordet ett tiotal gånger per arbetsvecka, jag hävdar inte att jag har rätt, men mitt ord torde inte väga lätt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent användare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjäder i hatten för den som övervevisar mig.
Jag har också alltid (eller i alla fall de kanske 10-20 år som jag vetat vad de heter) sagt schraderventil. Den är uppkallad efter sin uppfinnare August Schrader som emigrerade från Tyskland till USA. Det är möjligt att han i Tyskland stavade sitt efternamn Schräder men i så fall ersatte han ä:et med ett a för att smälta bättre in i Amerikat. Då han uppfann ventilen 50 år efter att ha emigrerat till USA så har åtminstone ventilen aldrig stavats med ä utan det har stavats schrader ända sedan begynnelsen.

Sedan kan ju uttalet på amerikanska låta mer som ä än a, borde väl bli med fuskfonetisk skrift "shrejder" men inte "shräder".
Citera
2018-07-12, 12:19
  #24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har också alltid (eller i alla fall de kanske 10-20 år som jag vetat vad de heter) sagt schraderventil. Den är uppkallad efter sin uppfinnare August Schrader som emigrerade från Tyskland till USA. Det är möjligt att han i Tyskland stavade sitt efternamn Schräder men i så fall ersatte han ä:et med ett a för att smälta bättre in i Amerikat. Då han uppfann ventilen 50 år efter att ha emigrerat till USA så har åtminstone ventilen aldrig stavats med ä utan det har stavats schrader ända sedan begynnelsen.

Sedan kan ju uttalet på amerikanska låta mer som ä än a, borde väl bli med fuskfonetisk skrift "shrejder" men inte "shräder".

OK, jag har aldrig brytt mig om att kontrollera den etymologiska bakgrunden till benämningen, men har alltid trott att det är som du skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback