2019-05-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du begår misstaget att se allt som en enda tät sekvens där alla agerar på samma sätt hela tiden.

Notera att varken jag eller Matematiker (så vitt jag förstår) säger att det nödvändigtvis måste vara så att JT skjuter som någon slags reflex. Tvärtom menar jag att vi bara kan spekulera om orsaken till de dödande skotten.

Klart är att BO inte flyr för sitt liv. Han har flytt för sitt liv nedför trappan, men han har därefter valt att stanna i hallen och förefaller vara vänd mot personen i klänningen och ha sidan mot personen med vapnet. Detta kan tolkas som att bråket ändrat karaktär, att JT lugnat sig, att BO inte uppfattar hotet som akut och att bråket nu övergått till att vara mellan BO och kvinnan i klänningen.

Tidsuppgifter från grannar gör det troligt att de dödande skotten kom 6-7 minuter efter de första skotten på övervåningen. Därför är det fullt möjligt att BO dödats som en reflex på någon hastig rörelse från hans sida.
Spekulation, givetvis, men att spekulera i att BO avrättats är en spekulation det med...

1. Det stämmer absolut att offret är rättvänd när han skjuts. Det är han troligen för att han gör ett sista försök att lugna J.T eller hamnar i en "upp-med-händerna-situation"= Utger inget hot. Ej nödvärn

2. Då menar du att offret i samband med detta gjort något form av utfall mot J.T. Då får man först komma ihåg att det inte finns tecken på strid på varken offret, J.T eller J.B. Trots ett ev. utfall är det INTE proportionerligt med ett skott i sidan och/eller i pannan med hagelgevär (läs Vallåkra-fallet från 2015). Han hade ju all möjlighet att (iallafall börja) sätta en kula i benet eller liknande.

3. Om man ändå skulle finna att skottet i sidan är proportionerligt eller i vart fall "inom ramen för nödvärn", så är ju ALDRIG skottet i pannan försvarbart. Lägg då till att detta skott är påsittande, och kan man komma såååå nära en person, så kan man ju lugn säga att denna person vid detta tillfälle INTE kan ha utgjort något hot.
Citera
2019-05-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ostridigt är att BO skjutits med ett påsittande skott i huvudet. Och sen i genitalierna. Det är ju konstigt med tanke på skotten i trappen och grälet vid toadörren. Någon eller några har befunnit sig inne på toan eftersom toadörren lyfts av gångjärnen. Det är ju tänkbart att BO flytt in på toan men att JT brutit sig in och därefter avrättat honom.

Mycket intressant! Blodstänken på dörren visar ju tydligt att dörren varit i ordinarie läge. Då har han alltså lyft av dörren, fått ut offret och sedan satt tillbaks dörren (där offret allt jämt står kvar på samma plats) och sedan backat och skjutit offret.

.....Byt teori :-)
Citera
2019-05-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det stämmer absolut att offret är rättvänd när han skjuts. Det är han troligen för att han gör ett sista försök att lugna J.T eller hamnar i en "upp-med-händerna-situation"= Utger inget hot. Ej nödvärn

2. Då menar du att offret i samband med detta gjort något form av utfall mot J.T. Då får man först komma ihåg att det inte finns tecken på strid på varken offret, J.T eller J.B. Trots ett ev. utfall är det INTE proportionerligt med ett skott i sidan och/eller i pannan med hagelgevär (läs Vallåkra-fallet från 2015). Han hade ju all möjlighet att (iallafall börja) sätta en kula i benet eller liknande.

3. Om man ändå skulle finna att skottet i sidan är proportionerligt eller i vart fall "inom ramen för nödvärn", så är ju ALDRIG skottet i pannan försvarbart. Lägg då till att detta skott är påsittande, och kan man komma såååå nära en person, så kan man ju lugn säga att denna person vid detta tillfälle INTE kan ha utgjort något hot.
Jag blev lite besviken på mig själv för att jag inte kunde förtydliga mig med vad som jag menade. Jag har skrivit:" Tredje skjutningen som träffade BO i kroppen inte var uppsåtligen utan var som en reflex, därför, sköt han fjärde skotten efteråt i Pannan för att förkorta lidandet för BO? GM har inte skjutit den tredje skottet i nödvärn utan det har varit en olycklig olycka och i reflex utan att ha uppsåt för att träffa BO i kroppen!
Senast redigerad av matematiker 2019-05-31 kl. 22:44.
Citera
2019-06-01, 06:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Du klarar inte av att betrakta händelsen som ett dynamiskt förlopp utan väljer att se den som en punkt där alla tänker och agerar på ett enda sätt hela tiden. Med så olika utgångspunkter är det nog dessvärre omöjligt att vi skall nå samförstånd. Jag ger upp.
Citera
2019-06-01, 09:03
Medlem
Citat:
Mycket intressant! Blodstänken på dörren visar ju tydligt att dörren varit i ordinarie läge. Då har han alltså lyft av dörren, fått ut offret och sedan satt tillbaks dörren (där offret allt jämt står kvar på samma plats) och sedan backat och skjutit offret.

.....Byt teori :-)

Är det polisen som tvingar ut JT genom att lyfta dörren? Är det städgumman JB som städar extra nitiskt och måste komma åt vid gångjärnen?
Citera
2019-06-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Är det polisen som tvingar ut JT genom att lyfta dörren? Är det städgumman JB som städar extra nitiskt och måste komma åt vid gångjärnen?

Kan det vara så att BO låser in sig på toa för att komma undan JT när han jagat honom ner för trappan? Och JT lyfter av dörren för att få ut honom? Därav dröjsmålet mellan de första två skotten och dem som sedan dödade BO?
Citera
2019-06-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett
Kan det vara så att BO låser in sig på toa för att komma undan JT när han jagat honom ner för trappan? Och JT lyfter av dörren för att få ut honom? Därav dröjsmålet mellan de första två skotten och dem som sedan dödade BO?

Vill minnas att dörren hade blod (och eventuellt hagel) som visade en träffbild som uppkom när dörren va monterad på gångjärnen? Finns att läsa i förundersökningen isåfall men kan minnas fel
Citera
2019-06-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett

Nej exakt varför dörren togs av är ett olöst mysterium. För att städa bort blod och vävnad är mest troligt. Äldsta dottern i huset behövde sannolikt upp o kissa under morgontimmarna. Kanske JT börjar snacka när han hamnar i fängelse och lojaliteten med dom andra faller ihop.

02:03 skickar Joakim iväg ett sms med den ungefärliga lydelsen allt är ok till sin mor. Det tyder inte på att han sitter på toa med en flåsande galning beväpnad med en hagelbrakare utanför. Såvida det är han som skickar iväg messet. Han sitter troligen i soffan med CB.
Citera
2019-06-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag blev lite besviken på mig själv för att jag inte kunde förtydliga mig med vad som jag menade. Jag har skrivit:" Tredje skjutningen som träffade BO i kroppen inte var uppsåtligen utan var som en reflex, därför, sköt han fjärde skotten efteråt i Pannan för att förkorta lidandet för BO? GM har inte skjutit den tredje skottet i nödvärn utan det har varit en olycklig olycka och i reflex utan att ha uppsåt för att träffa BO i kroppen!

Ahh, jag var nog lite snabbläst jag också, så det är lugnt :-)

Men frågorna är ju då...
- Dom två ”missade skotten” på övervåningen; Vad kommer dom ifrån? Varför sköts dom? Även om skottet i sidan givetvis är livsfarligt; Tänker verkligen J.T ”detta klarar han aldrig, jag måste ta mitt ansvar och avsluta lidandet”? Varför inte ringa ambulans för att åtminstone försöka rädda livet på honom?
Om han inte haft uppsåt; Varför skarpladdar han då geväret? Varför ringer han inte istället polisen för att slippa ta till våld eller rent av skottlossning?
Citera
2019-06-01, 22:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ahh, jag var nog lite snabbläst jag också, så det är lugnt :-)

Men frågorna är ju då...
- Dom två ”missade skotten” på övervåningen; Vad kommer dom ifrån? Varför sköts dom? Även om skottet i sidan givetvis är livsfarligt; Tänker verkligen J.T ”detta klarar han aldrig, jag måste ta mitt ansvar och avsluta lidandet”? Varför inte ringa ambulans för att åtminstone försöka rädda livet på honom?
Om han inte haft uppsåt; Varför skarpladdar han då geväret? Varför ringer han inte istället polisen för att slippa ta till våld eller rent av skottlossning?
Många frågor. Alla lika intressanta. Jag vill tillägga, varför var vapnet skarpladdat när det hade ställts in i vapenskåpet? Hade JT tänkt att skjuta någon annan? Eller varför laddade han om vapnet?
Citera
2019-06-02, 05:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Många frågor. Alla lika intressanta. Jag vill tillägga, varför var vapnet skarpladdat när det hade ställts in i vapenskåpet? Hade JT tänkt att skjuta någon annan? Eller varför laddade han om vapnet?

Han ställde in vapnet under det att JB talade med SOS. JT och JB är eniga om att det låg på golvet vid sängen på morgonen.

Först sköts två skott ur två pipor (på övervåningen)
-omladdning-
Sedan två skott ur två pipor som träffade BO (på undervåningen)
-omladdning-
Sedan ett skott från altanen i skrevet på BO (på trottoaren)
Bössan läggs vid sänggaveln
Bössan ställs in i vapenskåpet

Så vitt jag förstått var då pipan laddad med ett skott. Dvs JT laddar rutinmässigt med två skott ur byxorna varje gång. Gissningsvis har han tagit på sig en dröse skott redan när vapnet togs ur vapenskåpet.
Citera
2019-06-02, 12:53
Medlem
Då kan man ju undra vilken psykisk sjukdom som drabbat JT. Förutom alkoholism som ruttnat hans hjärna. Han har 2,4-3 promille i blodet. Det får man inte om man inte är ett alko. Då han tagit ut vapnet ur vapenskåpet på kvällen innan mordet 2+2 skotten i trappen, 2+2 mot BO. 2 laddat om och 2 skott i fickan. Jag är ingen vapenexpert men det ger mig 12 patroner. Det är ganska mycket för en ostraffad familjefar även med alkoholtolerans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in