Citat:
Du begår misstaget att se allt som en enda tät sekvens där alla agerar på samma sätt hela tiden.
Notera att varken jag eller Matematiker (så vitt jag förstår) säger att det nödvändigtvis måste vara så att JT skjuter som någon slags reflex. Tvärtom menar jag att vi bara kan spekulera om orsaken till de dödande skotten.
Klart är att BO inte flyr för sitt liv. Han har flytt för sitt liv nedför trappan, men han har därefter valt att stanna i hallen och förefaller vara vänd mot personen i klänningen och ha sidan mot personen med vapnet. Detta kan tolkas som att bråket ändrat karaktär, att JT lugnat sig, att BO inte uppfattar hotet som akut och att bråket nu övergått till att vara mellan BO och kvinnan i klänningen.
Tidsuppgifter från grannar gör det troligt att de dödande skotten kom 6-7 minuter efter de första skotten på övervåningen. Därför är det fullt möjligt att BO dödats som en reflex på någon hastig rörelse från hans sida.
Spekulation, givetvis, men att spekulera i att BO avrättats är en spekulation det med...
Notera att varken jag eller Matematiker (så vitt jag förstår) säger att det nödvändigtvis måste vara så att JT skjuter som någon slags reflex. Tvärtom menar jag att vi bara kan spekulera om orsaken till de dödande skotten.
Klart är att BO inte flyr för sitt liv. Han har flytt för sitt liv nedför trappan, men han har därefter valt att stanna i hallen och förefaller vara vänd mot personen i klänningen och ha sidan mot personen med vapnet. Detta kan tolkas som att bråket ändrat karaktär, att JT lugnat sig, att BO inte uppfattar hotet som akut och att bråket nu övergått till att vara mellan BO och kvinnan i klänningen.
Tidsuppgifter från grannar gör det troligt att de dödande skotten kom 6-7 minuter efter de första skotten på övervåningen. Därför är det fullt möjligt att BO dödats som en reflex på någon hastig rörelse från hans sida.
Spekulation, givetvis, men att spekulera i att BO avrättats är en spekulation det med...
1. Det stämmer absolut att offret är rättvänd när han skjuts. Det är han troligen för att han gör ett sista försök att lugna J.T eller hamnar i en "upp-med-händerna-situation"= Utger inget hot. Ej nödvärn
2. Då menar du att offret i samband med detta gjort något form av utfall mot J.T. Då får man först komma ihåg att det inte finns tecken på strid på varken offret, J.T eller J.B. Trots ett ev. utfall är det INTE proportionerligt med ett skott i sidan och/eller i pannan med hagelgevär (läs Vallåkra-fallet från 2015). Han hade ju all möjlighet att (iallafall börja) sätta en kula i benet eller liknande.
3. Om man ändå skulle finna att skottet i sidan är proportionerligt eller i vart fall "inom ramen för nödvärn", så är ju ALDRIG skottet i pannan försvarbart. Lägg då till att detta skott är påsittande, och kan man komma såååå nära en person, så kan man ju lugn säga att denna person vid detta tillfälle INTE kan ha utgjort något hot.