2019-06-02, 13:11
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
...//...
Så vitt jag förstått var då pipan laddad med ett skott. Dvs JT laddar rutinmässigt med två skott ur byxorna varje gång. Gissningsvis har han tagit på sig en dröse skott redan när vapnet togs ur vapenskåpet.
Nej, vapnet var laddat med två skarpa hagelpatroner när det beslagtogs på morgonen.
(FUP, sid 107 (B 2583-18, ab 110 del 3.pdf)

Varför var vapnet skarpladdat när det ställdes in i vapenskåpet? Här verkar inte JTs ”jägarinstinkter” ha fungerat.
Citera
2019-06-02, 16:45
Medlem
Livet leker! (27 maj, dagen före domen) Seger! Skål i champagneglasen!
https://i.postimg.cc/FKvL4YVk/fac.png
Citera
2019-06-02, 18:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nej, vapnet var laddat med två skarpa hagelpatroner när det beslagtogs på morgonen.
(FUP, sid 107 (B 2583-18, ab 110 del 3.pdf)

Varför var vapnet skarpladdat när det ställdes in i vapenskåpet? Här verkar inte JTs ”jägarinstinkter” ha fungerat.

Hoppla! Där ser man. Men varför skulle inte det vara jägainstinkt att ladda ett vapen fullt när man skjutit ett skott? Jägarinstinkten kanske inte är i bruk när ens sambo ringer polisen? Det var ju då vapnet sattes in...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-02 kl. 18:50.
Citera
2019-06-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Är det polisen som tvingar ut JT genom att lyfta dörren? Är det städgumman JB som städar extra nitiskt och måste komma åt vid gångjärnen?

Att dörren hittades borttagen kan det finnas många anledningar till. Den kan (som FU-teorin lyder) ha lyfts bort för att lättare tvättas ren. Men det kan också ha varit så att offret "ramlade rätt in i dörren" i samband med det första skottet. Klart är iallafall att dörren stått i ordinarie läge när skottsalvorna gått av.
Citera
2019-06-02, 19:58
Medlem
Citat:
Hoppla! Där ser man. Men varför skulle inte det vara jägainstinkt att ladda ett vapen fullt när man skjutit ett skott? Jägarinstinkten kanske inte är i bruk när ens sambo ringer polisen? Det var ju då vapnet sattes in...

Jägarintuitionen säger nog att man alltid vill ha fulladdat om vapnet skall användas igen men den säger även att klickpatronerna skall i när den ska in i skåpet så hans intuition känns "off" här. Måste vara medvetet att den är laddad då han kanske tror att det styrks att han använt vapnet om det hittas med klickpatronerna i? Vilken random mördare sätter i dem igen efter hen gått loss med ett vapen inne hos någon.

Dödade han på instinkt får vi hoppas han aldrig kommer ut.
Citera
2019-06-02, 21:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag tänkte på det Weak redan skrivit, att hans "jägarinsikt/jägarintuition" borde medfört att klickpatronerna skall sitta i när vapnet ska in i skåpet. Så hans intuition fungerade inte.

Dessutom vet vi väl egentligen inte när exakt vapnet sattes in i vapenskåpet? Om jag minns rätt, så är det bara i JBs samtal till SOS, som det framkommer? Dvs, JB säger att "JT sätter in vapnet nu".
Citera
2019-06-02, 22:05
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Livet leker! (27 maj, dagen före domen) Seger! Skål i champagneglasen!
https://i.postimg.cc/FKvL4YVk/fac.png
Oj då! Hur kunde hon fira? Hade hennes advokat lovat henne att det bara blir en villkorlig dom? I så fall, hur kunde advokaten vara säker på det? Jag förstår faktiskt inte JBs milda dom.

Jag har funderat lite till, hur kan man vara ute och leva livet sådär när man står åtalad för ett grovt brott? Och hennes barns pappa står åtalad för mord?
Senast redigerad av Kallix 2019-06-02 kl. 22:44.
Citera
2019-06-02, 22:44
Medlem
Citat:
Oj då! Hur kunde hon fira? Hade hennes advokat lovat henne att det bara blir en villkorlig dom? I så fall, hur kunde advokaten vara säker på det? Jag förstår faktiskt inte JBs milda dom.
Kan bilden tagits innan mordet?
Citera
2019-06-02, 22:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Jag har funderat lite till, hur kan man vara ute och leva livet sådär när man står åtalad för ett grovt brott? Och hennes barns pappa står åtalad för mord?

De firar att de är färdiga med tandsköterskeutbildningen.

JB har släckt ned allt vad facebook heter. Jag tror inte att hon räknade med att det skulle gå så här. Att hon festade dagen innan, med vänner som genomgått samma utbildning, är nog inte så svårt att förstå om man tänker sig att hon tror att hon skall klara sig undan straff, vilket hon ju mer eller mindre lyckades undgå också...
Citera
2019-06-02, 22:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Bilden kommer från facebook-sida tillhörig en av JB:s kamrater, SP, som också blev klar med utbildningen nu i vår. Dvs det är en aktuell bild.

JB ser väl inte 100% glad ut jämfört med de andra.
Citera
2019-06-02, 23:03
Medlem
Citat:

Anledningen till detta är troligen:
1. J.B har från början erkänt dom faktiska omständigheterna, dvs att hon städade. Resten är ju liksom en tolknings/värderingsfråga: Städade hon för att dölja det hela och försvåra utredningen ELLER för att barnen skulle slippa se blodet?
2. Man anser att J.B inte kan försvåra utredningen (vilket är en häktningsgrund). Dels för att hon erkänt dom faktiska omständigheterna och dels för att hon inte fått tillgång till huset.
3. Eftersom J.B är tidigare ostraffad, så anser man att hon inte kan fortsätta sin brottsliga bana (vilket är en häktningsgrund).
4. Eftersom J.B just nu har ensam vårdnad av två små barn och dessutom ingen inkomst, anser man att hon inte kommer att avvika och hålla sig undan lagföring (vilket är en häktningsgrund).
Citera
2019-06-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Bilden postade JB på sin facebook den 27maj (vilket också framkommer högst upp till höger)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in