Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 19:03
Medlem
L3montrees avatar
Om vi ska prata hur många som skolorna underkänner så berättade en utbytes student från Frankrike hur de har det, ungefär (kommer ej ihåg exakt siffra) 5-10% av de som läser medicin första året går vidare och utav dem är det 2-3% som läser det första gången, resterande är folk som har gått om en gång (man får bara göra provet 2 gånger sen får man inte läsa om mer.).

Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Stämmer. Känner två polare som också fått gå om ett år.
....
jag kan bara säga att mina två polare också har samma problem.

Jag pratar av egen erfarenhet då jag gick på denna skolan. För att man betalar för utbildningen skall det ej garantera att man kommer igenom det, skolan har höga krav för att det krävs inte för att få pengar från folk, visst de tar in många men om du klarar proven så kan de inte underkänna dig, dom vet per statistik hur många elever som klarar sig och inte frågorna blir inte mycket svårare år efter år.

Håller med om att åsikten om att "läkare utbildade i externt land (ej sverige)" är sjukt kass, något man möter i vardagen och har själv fått höra flera gånger "har du pluggat utomlands, men du är ju bra.." men det är en diskussion för annat ämne.

Poängen, skolan tar in personer för att de vet ungefär hur många som har vad som krävs för att klara sig igenom, dom gör inte proven svårare för att fler ska misslyckas, det är för att få ut så kunniga läkare som möjligt.
Citera
2018-07-04, 20:55
Medlem
cybergrodans avatar
Låter ungefär som i Sverige. Jag läste själv en anatomikurs nu i våras och det var MÅNGA som inte klarade det (de flesta klarade inte omtentan heller). Vad är felet då? Jo man pluggar inte tillräckligt! Jag pluggade ganska mycket (dock inte överdrivet, kom inte ens upp i 30 timmar/vecka) och jag klarade mig. De som inte klarar omtentan i höst kommer inte att få fortsätta nästa år, så vad skulle vara så speciellt med skolan i Gdansk?
Citera
2018-07-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag tänker tillbaka på KTH. Inga konstigheter om hälften av en klass failade första mattetentan. Den hårda verkligheten är att alla inte kan lyckas med allt även om de kämpar hårt.

.
Citera
2018-07-04, 21:50
Bannlyst
Polacker är slaver helt värdelösa i det hela, kasta en tusenlapp till en polack och hens blir en tyrann.
Ingen har respekt för slaver de tänker alltid bara på sig själva.
Citera
2018-07-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Även om man ej uppfyller kraven här i Sverige betyder det ej att man blir en sämre läkare bara för att man pluggar utomlands.. Har haft en vän som kom in i ett av Sveriges universitet efter att ha läst en halvtermin på Gdansk och enligt den personen så var sverige mer simpelt än vad gdansk var.

Sedan så har jag haft i syfte att skriva det här till de som söker, om nån hade skrivit det här innan jag hade sökt så skulle jag ej ha börjat där... Grejen är ju att man lånar och de flesta som kommenterar här, tror jag ej har nån aning om det... CSN räcker ju till bara 6 år, så failar man så sitter man i en ganska komplicerad situation.

Alla skolor sållar elever och det har de ju rätt till, men om vi tänker nu att du ska börja utomlands och betala runt 100k i årsavgift till skolan då är det ej lika roligt att skolan har ett så stort överintag att bara mindre än hälften kan gå vidare!!!

Alltså du menar att om någon hade berättat för dig att endast 30-50% klarar spärrkurserna det första året (löst baserat på dina siffror) så hade du inte sökt utbildningen i första taget? Jag är ingen läkare men anatomi och histologi känns ganska fundamentalt i en läkarutbildning. Att sätta dessa som spärrkurser i årskurs 1 är nog ett tufft elddop för att inte fylla läsplatser med studenter som inte håller måttet. Överintaget är inte ett godtyckligt antal utan baseras precis som på svenska utbildningar på tidigare data över fail-rate, detta effektiviserar utbildningen/skolans resurser.

Att det finns en inflation av höga betyg i Sverige i kombination med gratis högre utbildning, betyder inte att en läkarutbildningen i sig håller högre kvalitet eller är svårare i Sverige än i övriga Europa. Tror snarare tvärtom pga en miljö där fakulteter är bajsnödiga över att inte vara tillräckligt genus, fyllda av studenter som blir kränkta om deras "rättighet" att klara kursmål inte beviljas.
Senast redigerad av kwelity 2018-07-04 kl. 22:18.
Citera
2018-07-04, 23:13
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Polacker är slaver helt värdelösa i det hela, kasta en tusenlapp till en polack och hens blir en tyrann.
Ingen har respekt för slaver de tänker alltid bara på sig själva.

Vad har det med det här att göra? Att de blåser folk för att fylla stolarna, isåfall verkar det fungerar för dumsvennar söker sig dit - inte sant?
Citera
2018-07-04, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Vad har det med det här att göra? Att de blåser folk för att fylla stolarna, isåfall verkar det fungerar för dumsvennar söker sig dit - inte sant?

Slaver är som slaver är, och nej de har mig veterligen inte lyckats med något. Så vad ville du ha sagt? Inga Svenskar söker sig frivilligt till ett slavland ni är en parodi på er själva. Stolta starka med mössan i hand i Sverige tillåt mig le

Kan tillägga till dig att utnyttja sin egen befolkning som slavar i Sverige som ex städare/byggarbetare och sen tycka att man är smart. Du kanske börjar förstå varför ditt kära Polen är ett skitland...frågor på det?
Senast redigerad av Bern666 2018-07-04 kl. 23:24.
Citera
2018-07-04, 23:20
Medlem
Centauris avatar
Du är inte intelligent nog att få plats i Sverige. Du betalar för din utbildning.

Vem vill gå till en läkare som mutat sig till en examen?
Citera
2018-07-04, 23:32
Medlem
deTremouillacs avatar
Omtentor brukar generellt ha väldigt låg procent som klarar dem vid alla lärosäten jag läst. Anledningen är att tentagruppen består av sådana som inte klarade tentan vid första tillfället, alltså har man redan valt ut de svagaste eleverna.
Citera
2018-07-05, 01:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Även om man ej uppfyller kraven här i Sverige betyder det ej att man blir en sämre läkare bara för att man pluggar utomlands.. Har haft en vän som kom in i ett av Sveriges universitet efter att ha läst en halvtermin på Gdansk och enligt den personen så var sverige mer simpelt än vad gdansk var.

Sedan så har jag haft i syfte att skriva det här till de som söker, om nån hade skrivit det här innan jag hade sökt så skulle jag ej ha börjat där... Grejen är ju att man lånar och de flesta som kommenterar här, tror jag ej har nån aning om det... CSN räcker ju till bara 6 år, så failar man så sitter man i en ganska komplicerad situation.

Alla skolor sållar elever och det har de ju rätt till, men om vi tänker nu att du ska börja utomlands och betala runt 100k i årsavgift till skolan då är det ej lika roligt att skolan har ett så stort överintag att bara mindre än hälften kan gå vidare!!!

I stort sett alla europeiska universitet med en bra medicinsk utbildning har "överintag". Det är så det fungerar. Oavsett om utbildningen bekostas av dig eller av landets skattepengar. Det handlar om att man vill sålla ut de mindre kompetenta/dedikerade. Man vill få fram de bästa studenterna som ska klara sig nationellt och internationellt. Man vill värna om att det inte kommer ut folk med undermålig förmåga med ett utbildningsbevis från just det här universitet.

På 60-, 70- och 80-talet gjorde väldigt många svenskar sina medicinstudier i Tyskland. Så även norrmän som kunder räknas i många hundra norska läkarstudenter i Tyskland. Utbildningen var och är fortfarande gratis för EU-medborgare inklusive norrmännen.

Det var dock ett välkänt faktum att mindre än hälften av totala antalet studenter som togs in på termin ett också kunde komma in på termin 5 när den kliniska delen började. Av 450 intagna fanns det på vissa orter bara plats för 180 st på termin 5.

Det sållades friskt. Med kand examen efter termin 4, som pågick under två dagar och skedde två gånger om året fick endast göras om en gång - därefter var man förbjuden att läsa medicin i Tyskland. Det gällde alla, även tyskar. Många var de som på så sätt hade "kastat bort" fyra terminers studier som de inte kunde använda i något yrke i och med att de inte fick fortsätta på den kliniska delen.

Det handlar inte om att något av Tysklands 27 medicinska universitet vill kugga studenterna för att tjäna pengar. Med kand examen är nationell och lika för hela landet. Det handlar om att alla intagna visserligen får chansen - men alla platsar inte och duger inte till. Det ser ofta inte allt för bra ut för ett universitet om för många misslyckas på nationella examina. Därför försöker man tvinga studenterna redan från termin 1 att visa framfötterna och lägga manken till. Klarar vissa inte detta, kommer de aldrig att klara med.kand examen heller - och då är det lika bra de slutar tidigt.

Du tar lån för att "pröva dina vingar" och se om du klarar en utbildning utomlands. Sannolikt kommer du till slut behöva avlägga ett antal examina. Trist om du först långt fram efter flera års utbildning kuggas då och aldrig får din läkarexamen. Då har du "kastat bort" både pengar och flera år. Det är därför mycket bättre att de sållar så tidigt som möjligt under utbildningens så att de som inte platsar också slutar. Se det som omtanke om studenterna att många både får chansen att prova på men också tidigt får reda på att de inte ska fortsätta.

Varför sökte du dig till ett betaluniversitet i Polen? EU är ju öppet, du kunde studerat på massvis av andra universitet utan terminsavgifter men med CSN-bidrag som vanligt.
Glöm dock inte att i stort sett alla dessa medicinska universitet har "överintag" och kuggar många. 12 terminer är minimitiden det tar om du klarar allt i tid.
Citera
2018-07-05, 09:52
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Stämmer. Känner två polare som också fått gå om ett år.

Och era jävla inavlar. Varje gång en person har en invändning mot utbildningssystemet så ser ni lågutbildade inavlade flashbackkräk chansen att komma med era äckliga jävla översittarattityd som "sluta festa plugga mer". Tack vare er finns det ingen skön diskussionsstämning på det här forumet.

Jag har inte så mycket koll på Gdansk medical school men jag kan bara säga att mina två polare också har samma problem.
Vad är problemet?
Klarar man inte utbildningen så klarar man den inte, eleverna har själva sökt sig dit och det är upp till dom i slutändan att klara tentorna.
Finns det elever ifrån Asien på den där skolan så är jag rätt säker på att dom fixar det, dom flesta.
Men svenskar som har sökt sig dit för att "catch a break" klarar det inte, en slump?
Det kanske är tufft att höra men alla har faktiskt inte vad det krävs för läkaryrken och det är inte en mänsklig rättighet att få bli vad man vill oavsett kvalifikationer, många elever är nog rent ut sagt inte smarta nog.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-07-05 kl. 09:55.
Citera
2018-07-05, 10:00
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Grejen är ju att under de senaste 5-6 åren har de underkänt ca 100 elever i varje årskurs..... Ni kan ju komma med era konspirationsteorier pch skriva att "sluta festa, plugga mer" där jag under detta är ALDRIG FESTADE... Jag gick till skolan, kom hem, käka, plugga och repeterade om detta varje dag..

Ni kan skylla att jag ej tog utbildning seriöst men vad kan ni säga om de 100 som failade... Var dessa ochså personer som festa och ej tog utbildning seriöst?

Ni har ju era teorier, men jag har upplevt och det är vad de gör, de stort överintag och sållar fullt under första året. Enligt polska elever är gdansk skolan den enda skolan i polen med flest underkända elever i år 1(flest i engelska divisionen än polska div)... Ringer det inte i någons öron?

De vill helt enkelt tjäna pengar på oss,
Men för helvete, är du på riktigt?
Det har inte slagit dig att dessa 100 kanske inte hade vad som krävs, trots att dom pluggade stenhårt?
Du får det att låta som att ni går någon plåtslagarutbildning via arbetsförmedlingen.
Känns det bra att försöka muta sig till en läkarexamen?

Ska vi vända på steken, dom som blev godkända, varför blev dom det?
Varför blev dom det och inte du?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-07-05 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in