Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-06, 12:17
  #37
Medlem
RickRozays avatar
Nitlott att välja skola i Gdansk. Alla väljer ju där. Det ligger vid kusten och om man får hemlängtan kan man hoppa på båten och vara hemma nästa dag. Vet nån som pluggade tandläkare i Ungern typ 2009. Garanterad låg konkurrens.
Citera
2018-07-06, 12:31
  #38
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Polacker är slaver helt värdelösa i det hela, kasta en tusenlapp till en polack och hens blir en tyrann.
Ingen har respekt för slaver de tänker alltid bara på sig själva.
Som polack väntade jag på kritiken mot oss.

Tyvärr är polska systemet regressivt. Det är inte alls like klokt som svenska, helt allmänt, det saknas drivet att göra allt enklare för den gemene. Sen är vissa polacker riktigt fula. Man har inte det här "spela rent så blir det säkert bra" till samma utsträckning som i Sverige. Lite mer falskhet, men vad ska man göra när nån spelar hemma?
Citera
2018-07-06, 13:28
  #39
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Känns ju tryggt att 60% rätt uppfattas som höga krav

Speciellt när det kommer till att rädda liv.

Inte Fan vill du t ex ha en revisor som bara gör 90% rätt; då fallerar ju hela skiten i många fall.
Citera
2018-07-06, 21:44
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Som polack väntade jag på kritiken mot oss.

Tyvärr är polska systemet regressivt. Det är inte alls like klokt som svenska, helt allmänt, det saknas drivet att göra allt enklare för den gemene. Sen är vissa polacker riktigt fula. Man har inte det här "spela rent så blir det säkert bra" till samma utsträckning som i Sverige. Lite mer falskhet, men vad ska man göra när nån spelar hemma?

De enda som spelat rent är den Svenska befolkningen som hjälpt så många. Jag tycker inte det är mer än rätt att ni kallar oss dumsvennar och skrattar åt våran givmildhet. Jag hoppas att ni är stolta utöver er nyfunna rikedom och gör det bästa ni kan för er själva. På ett högre plan bryr sig ingen längre, tiden är ute.
Citera
2018-07-07, 21:28
  #41
Medlem
iflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Välkommen till studier i världen utanför den svenska "Läkarlinjen" .

De du beskriver är normalt för de flesta läkarutbildningar utomlands.
På läkarutbildningen i Sverige talar de om för dig vad kursboken heter, vilka kapitel du ska läsa - och till och med går igenom vilka texter du ska stryka under och lära dig (ja det är sant). I många andra länder får du ett namn på ämnet ex "människokroppens anatomi", "mikroanatomi" etc.
Samt var stadens fackbokhandel ligger. Du får själv lägga upp ditt lärande från de böcker du tror är bra. Katedrala föreläsningar brukar inte alltid ge något. Klurar du inte fram hur du ska lära dig och vad som efterfrågas är du körd och sållas ut i nästa tenta.
Kommer du in på "Läkarlinjen" i Sverige kommer också 9 av 10 bli läkare. Så är det inte i övriga Europa där framförallt den preklinska utbildningen är ett sållningsvertyg.

Självständighet, initiativförmåga, kunskapssökande och allmän smartness anses befrämjas genom detta. Så sållas agnarna från vetet. Det är mycket vanligt att det endast finns plats för färre än hälften av studenterna på klinisk nivå när skärselden genom prekliniken är avklarad. Inte heller kliniken är en såpad bana.

Det gäller i även på de lärosäten där du som svensk EU-medborgare inte behöver betala terminsavgift. Det är en historisk syn på läkarutbildningen utomlands som har sett likadan ut för generationer av läkare. Europeiska läkare har hög medicinsk standard och mycket gott världsrykte - därför ser utbildningen fortfarande ut så här för det fungerar bra. I Sverige däremot vill makthavarna inte alltid premiera självständigt tänkande och agerande läkare - att följa linjen och andras politiska sjukvårdsbeslut anses viktigare. Därför finns det stora skillnader i utbildningsupplägget mellan svenska och utländska medicinstudier. Svenska läkare är bra på det medicinska, men har inte alltid så stark ryggrad och självständig förmåga att stå upp för sin kunskap och sak, de är vana vid att någon annan tryggt talar om vad de får och ska göra.

Du har fått en biljett till att prova på om du klarar av att ta dig genom sex års medicinstudier. Inget annat löfte har givits dig. Om man tar in 180 stycken har man garanterat inte planerat för fler än max hundra av dessa ska gå genom och ut, antagligen betydligt färre. Men man vill ha de hundra bästa.

Se det som ett idrottslopp - du är inte lovad en plats i OS-truppen om du inte platsar.
Hur gärna du än vill får bara ett litet antal av de bästa vara med i nästa omgång.
Bit ihop, skit i om det är vettig kunskap du ska lära dig, försök förstå hur utbildningen är upplagd och kämpa på för att klara dig igenom. Välkommen till verkligheten!

Fyfan vilket bra inlägg, kan skriva under på detta.
Citera
2018-07-14, 06:02
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Efter att ha läst ett år på Gdansk medical school, vill jag gärna dela av mina erfarenheter av skolan. Jag rekommenderar starkt att ej börja där av flera olika anledningar!!

Året som jag började 2017, var vi 180 studenter i första året. Det vi ej visste var att det redan fanns 100 repeaters från förra året, som antingen repeterade histology eller anatomy vilket är de så kallade “Major Subject” där man hindras av att börja år 2 om man failar någondera! Hur många är vi i första året? Jo, antalet går ju upp till 280 studenter och hur många platser finns det för andra året som 280 studenter kämpar för? Knappt 120-150 platser för andra året.

Frågar man skolans ledning eller lärare erkänner de knappt att det finns 120-150 platser i år två. De kommer med anledning att “studenter måste få 60% på båda major subjects för att passera år ett”. Ett stort LÖGN där de ej vill erkänna att de har ett överintag varje år, och där åtminstone 100 studenter mer eller mindre som de failar för att repetera om året. I vilket syfte? Jo, att det helt enkelt ej finns tillräckligt med platser i andra året, och ej heller i sjukhuset då man börjar 3,4 eller 5 året.

Man läser 12 minor subjects som man måste kämpa för att klara av, annars failar man. Några få av dessa ämnen är helt onödiga, men de vill ändå att du ska lära dem.

När det kommer till anatomy, så gör de ämnet extremt svårt att klara av. Det är ju lite underligt att 100 failar anatomy första året, och det ligger flera anledningar bakom det. Om man inte klarar final exam så har man omtenta efter sommaren, vilket innebär att man sitter hemma i 2 månader och pluggar anatomy. Men när det kommer till omtentor så är det väldigt få som klarar det, och de gör dessa omtentor väldigt svårt just för att man har haft på sig 2 månader att läsa det. Dessutom är anatomy det dyraste ämnet vilket gör att de tjänar på det ju mer som repeterar om kursen. Lärarna i detta ämnet, speciellt många är ganska elaka och säger elaka saker inför den grupp som är i, om man ej förstår undervisningen eller inte kan svara på deras frågor. De säger oftast “See you next year”, vilket uppfattas av många att man misslyckats första året. Vissa av de brukar oftast lämna dissektionssalen och komma tillbaks sista 20 minuter av de 2 timmar som man har lektion, och under dessa 20 min förhöra vad man lärt sig. Man brukar ej lära sig någonting vid dessa lektioner.

Skulle jag ha gjort om mitt val, skulle jag aldrig välja Gdansk. Ni som ändå tänker söka hit, kom hit, kolla på skolan och prata med studenter som läser 3 eller 4 året och deras berättelser kommer starkt avråda er från att söka hit. Man ska helst söka via Eduplanets skolor, där deras skolor ej har ett överintag.

Den här skolan ser dig bara som deras kassako, där du ska bajsa ut deras pengar som de vill och inget annat. Årsavgiften ser man aldrig var den hamnar eller i vems ficka. Skolan är gammal, detsamma gäller instrumenten som de använder.

Har du andra frågor kring skolan, har du pm!!

Jag sökte själv till Gdansk men avbröt min ansökan. Känner flera som pluggar i Polen och de fått gå om ett år. Speciellt i Gdansk. Allt du skrivit stämmer till 100%. Har kompisar som går där som avrått mig ifrån att söka dit.

De gör ett stort överintag,mycket mer än av de klarar av,de höjer svårighetsgraden på tentorna så att så många som möjligt failar,så skolan tjänar pengar på dem. Riktigt drygt att de gör så. Detta fanns inte för 7-8 år sen. Men nu e de för många som söker till läkarutbildningen utomlands,så alla universitet höjt studieavgiften och de tar in mer än vad de kan hantera för att faila så många som möjligt för att tjäna pengar på de.

Många nollor i tråden som verkar vara bittra/avundsjuka/lågutbildade som snackar mycket skit.

Jag skulle själv aldrig rekommendera någon att söka till Gdansk,och heller inte något annat universitet i Polen heller för den delen. Det var bra förr. Nu är de för pengargiriga. Dock så är alla länder i Europa idag pengargiriga och höjt sina avgifter. För 8-10 år sen så var det ungefär hälften så dyrt som det är nu att plugga till läkare utomlands. Detta är just p.g.a att allt fler och fler ansöker om att plugga till läkare utomlands.
Citera
2018-07-14, 11:35
  #43
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakesRound
Jag sökte själv till Gdansk men avbröt min ansökan. Känner flera som pluggar i Polen och de fått gå om ett år. Speciellt i Gdansk. Allt du skrivit stämmer till 100%. Har kompisar som går där som avrått mig ifrån att söka dit.

De gör ett stort överintag,mycket mer än av de klarar av,de höjer svårighetsgraden på tentorna så att så många som möjligt failar,så skolan tjänar pengar på dem. Riktigt drygt att de gör så. Detta fanns inte för 7-8 år sen. Men nu e de för många som söker till läkarutbildningen utomlands,så alla universitet höjt studieavgiften och de tar in mer än vad de kan hantera för att faila så många som möjligt för att tjäna pengar på de.

Många nollor i tråden som verkar vara bittra/avundsjuka/lågutbildade som snackar mycket skit.

Jag skulle själv aldrig rekommendera någon att söka till Gdansk,och heller inte något annat universitet i Polen heller för den delen. Det var bra förr. Nu är de för pengargiriga. Dock så är alla länder i Europa idag pengargiriga och höjt sina avgifter. För 8-10 år sen så var det ungefär hälften så dyrt som det är nu att plugga till läkare utomlands. Detta är just p.g.a att allt fler och fler ansöker om att plugga till läkare utomlands.

Hur kan du veta att allt detta stämmer om du aldrig läst på skolan?
Citera
2018-07-14, 13:13
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Hur kan du veta att allt detta stämmer om du aldrig läst på skolan?

Läste du inte det jag skrev? Känner flera som läser i Polen,där flera st läser i Gdansk(alla förutom 1 person har gått om 1 år). Sedan så har jag även pratat med många andra elever som pluggar i Gdansk och på andra universitet i Polen och alla sagt samma sak.
Citera
2018-07-14, 13:43
  #45
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakesRound
Läste du inte det jag skrev? Känner flera som läser i Polen,där flera st läser i Gdansk(alla förutom 1 person har gått om 1 år). Sedan så har jag även pratat med många andra elever som pluggar i Gdansk och på andra universitet i Polen och alla sagt samma sak.

Jag läste det, och det känns bara lite lustigt att du är lika angelägen som TS att smutskasta Gdansk medical school men från anekdoter och hörsägen enbart.

Inga egna erfarenheter, inte själv drabbad men tycks ändå tagit det personligt. Så personligt att du reggade ett nytt konto för att skriva i tråden?
Citera
2018-07-14, 13:52
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Jag läste det, och det känns bara lite lustigt att du är lika angelägen som TS att smutskasta Gdansk medical school men från anekdoter och hörsägen enbart.

Inga egna erfarenheter, inte själv drabbad men tycks ändå tagit det personligt. Så personligt att du reggade ett nytt konto för att skriva i tråden?

Jag smutskastar inte Gdansk medical school. Allt som jag och TS har sagt i denna tråd stämmer till 100%. Tror du vi hittar på? Och nej jag har ingen aning om vem han/hon är alls. Men du kan fråga vem du vill som pluggar i Gdansk,de flesta kommer att säga samma sak. Somsagt jag känner flera som pluggar där. De är nära vänner till mig. Har även pratat med många andra som pluggar i Gdansk och i andra universitet i Polen.

Så säg inte att jag smutskastar universitetet för det gör jag absolut inte. Och har inte tagit något personligt. Säger bara som det är. Du måste missförstått mig verkligen om du tror att jag smutskastar universitetet eller tagit det personligt. Men denna tråd är för att varna andra att helst inte söka till Gdansk, ifall de gör detta efter de läst denna tråd så får de ta konsekvenserna.

Verkar snarare att det är du som tagit det personligt?

Sedan så hade jag inget konto här men brukar läsa då och då. Och kunde inte kommentera utan att skaffa konto,därav skaffade jag kontot.
Citera
2021-06-26, 15:49
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Efter att ha läst ett år på Gdansk medical school, vill jag gärna dela av mina erfarenheter av skolan. Jag rekommenderar starkt att ej börja där av flera olika anledningar!!

Året som jag började 2017, var vi 180 studenter i första året. Det vi ej visste var att det redan fanns 100 repeaters från förra året, som antingen repeterade histology eller anatomy vilket är de så kallade “Major Subject” där man hindras av att börja år 2 om man failar någondera! Hur många är vi i första året? Jo, antalet går ju upp till 280 studenter och hur många platser finns det för andra året som 280 studenter kämpar för? Knappt 120-150 platser för andra året.

Frågar man skolans ledning eller lärare erkänner de knappt att det finns 120-150 platser i år två. De kommer med anledning att “studenter måste få 60% på båda major subjects för att passera år ett”. Ett stort LÖGN där de ej vill erkänna att de har ett överintag varje år, och där åtminstone 100 studenter mer eller mindre som de failar för att repetera om året. I vilket syfte? Jo, att det helt enkelt ej finns tillräckligt med platser i andra året, och ej heller i sjukhuset då man börjar 3,4 eller 5 året.

Man läser 12 minor subjects som man måste kämpa för att klara av, annars failar man. Några få av dessa ämnen är helt onödiga, men de vill ändå att du ska lära dem.

När det kommer till anatomy, så gör de ämnet extremt svårt att klara av. Det är ju lite underligt att 100 failar anatomy första året, och det ligger flera anledningar bakom det. Om man inte klarar final exam så har man omtenta efter sommaren, vilket innebär att man sitter hemma i 2 månader och pluggar anatomy. Men när det kommer till omtentor så är det väldigt få som klarar det, och de gör dessa omtentor väldigt svårt just för att man har haft på sig 2 månader att läsa det. Dessutom är anatomy det dyraste ämnet vilket gör att de tjänar på det ju mer som repeterar om kursen. Lärarna i detta ämnet, speciellt många är ganska elaka och säger elaka saker inför den grupp som är i, om man ej förstår undervisningen eller inte kan svara på deras frågor. De säger oftast “See you next year”, vilket uppfattas av många att man misslyckats första året. Vissa av de brukar oftast lämna dissektionssalen och komma tillbaks sista 20 minuter av de 2 timmar som man har lektion, och under dessa 20 min förhöra vad man lärt sig. Man brukar ej lära sig någonting vid dessa lektioner.

Skulle jag ha gjort om mitt val, skulle jag aldrig välja Gdansk. Ni som ändå tänker söka hit, kom hit, kolla på skolan och prata med studenter som läser 3 eller 4 året och deras berättelser kommer starkt avråda er från att söka hit. Man ska helst söka via Eduplanets skolor, där deras skolor ej har ett överintag.

Den här skolan ser dig bara som deras kassako, där du ska bajsa ut deras pengar som de vill och inget annat. Årsavgiften ser man aldrig var den hamnar eller i vems ficka. Skolan är gammal, detsamma gäller instrumenten som de använder.

Har du andra frågor kring skolan, har du pm!!

Jag pluggade i Gdansk 2006-2012. Känner inte riktigt igen din beskrivning. Visst var studierna krävande, framförallt de första åren. Sedan var det ju en mer konservativ akademisk miljö där (likt de flesta universitet på kontinenten likt Tyskland och Frankrike). Den miljön passar nog inte alla svenskar från den tämligen platta socialdemokratiska samhällsordning vi har här. Sedan ska man inte bara "glida" igenom en universitetsutbildning tycker jag...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback