2018-07-04, 11:21
Medlem
Grejen är ju att under de senaste 5-6 åren har de underkänt ca 100 elever i varje årskurs..... Ni kan ju komma med era konspirationsteorier pch skriva att "sluta festa, plugga mer" där jag under detta är ALDRIG FESTADE... Jag gick till skolan, kom hem, käka, plugga och repeterade om detta varje dag..

Ni kan skylla att jag ej tog utbildning seriöst men vad kan ni säga om de 100 som failade... Var dessa ochså personer som festa och ej tog utbildning seriöst?

Ni har ju era teorier, men jag har upplevt och det är vad de gör, de stort överintag och sållar fullt under första året. Enligt polska elever är gdansk skolan den enda skolan i polen med flest underkända elever i år 1(flest i engelska divisionen än polska div)... Ringer det inte i någons öron?

De vill helt enkelt tjäna pengar på oss,
Citera
2018-07-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Grejen är ju att under de senaste 5-6 åren har de underkänt ca 100 elever i varje årskurs..... Ni kan ju komma med era konspirationsteorier pch skriva att "sluta festa, plugga mer" där jag under detta är ALDRIG FESTADE... Jag gick till skolan, kom hem, käka, plugga och repeterade om detta varje dag..

Ni kan skylla att jag ej tog utbildning seriöst men vad kan ni säga om de 100 som failade... Var dessa ochså personer som festa och ej tog utbildning seriöst?

Ni har ju era teorier, men jag har upplevt och det är vad de gör, de stort överintag och sållar fullt under första året. Enligt polska elever är gdansk skolan den enda skolan i polen med flest underkända elever i år 1(flest i engelska divisionen än polska div)... Ringer det inte i någons öron?

De vill helt enkelt tjäna pengar på oss,

Jag tänker tillbaka på KTH. Inga konstigheter om hälften av en klass failade första mattetentan. Den hårda verkligheten är att alla inte kan lyckas med allt även om de kämpar hårt.
Citera
2018-07-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag tänker tillbaka på KTH. Inga konstigheter om hälften av en klass failade första mattetentan. Den hårda verkligheten är att alla inte kan lyckas med allt även om de kämpar hårt.

Det är där en första tenta, inte en kurs som man failar.. Man lär sig alltid av första tentor av hur man ska plugga till dem. Saken är den att skolgången i sverige är gratis, medan utomlands blir man återbetalningskyldig till csn.. Det blir ju inte roligt när skolor som gdansk spelar med ens framtid..
Citera
2018-07-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Välkommen till studier i världen utanför den svenska "Läkarlinjen" .

De du beskriver är normalt för de flesta läkarutbildningar utomlands.
På läkarutbildningen i Sverige talar de om för dig vad kursboken heter, vilka kapitel du ska läsa - och till och med går igenom vilka texter du ska stryka under och lära dig (ja det är sant). I många andra länder får du ett namn på ämnet ex "människokroppens anatomi", "mikroanatomi" etc.
Samt var stadens fackbokhandel ligger. Du får själv lägga upp ditt lärande från de böcker du tror är bra. Katedrala föreläsningar brukar inte alltid ge något. Klurar du inte fram hur du ska lära dig och vad som efterfrågas är du körd och sållas ut i nästa tenta.
Kommer du in på "Läkarlinjen" i Sverige kommer också 9 av 10 bli läkare. Så är det inte i övriga Europa där framförallt den preklinska utbildningen är ett sållningsvertyg.

Självständighet, initiativförmåga, kunskapssökande och allmän smartness anses befrämjas genom detta. Så sållas agnarna från vetet. Det är mycket vanligt att det endast finns plats för färre än hälften av studenterna på klinisk nivå när skärselden genom prekliniken är avklarad. Inte heller kliniken är en såpad bana.

Det gäller i även på de lärosäten där du som svensk EU-medborgare inte behöver betala terminsavgift. Det är en historisk syn på läkarutbildningen utomlands som har sett likadan ut för generationer av läkare. Europeiska läkare har hög medicinsk standard och mycket gott världsrykte - därför ser utbildningen fortfarande ut så här för det fungerar bra. I Sverige däremot vill makthavarna inte alltid premiera självständigt tänkande och agerande läkare - att följa linjen och andras politiska sjukvårdsbeslut anses viktigare. Därför finns det stora skillnader i utbildningsupplägget mellan svenska och utländska medicinstudier. Svenska läkare är bra på det medicinska, men har inte alltid så stark ryggrad och självständig förmåga att stå upp för sin kunskap och sak, de är vana vid att någon annan tryggt talar om vad de får och ska göra.

Du har fått en biljett till att prova på om du klarar av att ta dig genom sex års medicinstudier. Inget annat löfte har givits dig. Om man tar in 180 stycken har man garanterat inte planerat för fler än max hundra av dessa ska gå genom och ut, antagligen betydligt färre. Men man vill ha de hundra bästa.

Se det som ett idrottslopp - du är inte lovad en plats i OS-truppen om du inte platsar.
Hur gärna du än vill får bara ett litet antal av de bästa vara med i nästa omgång.
Bit ihop, skit i om det är vettig kunskap du ska lära dig, försök förstå hur utbildningen är upplagd och kämpa på för att klara dig igenom. Välkommen till verkligheten!

Jag tror inte du förstod riktigt vad jag mena!! De har ju ett intag på 180 studenter varje år, men det som de blivande studenter ej vet är att när de börjar terminen så kommer det finnas 100 som repeterar något ämne för att komma i år 2. Hur många är det som kämpar för att kommer i år 2? Jo, runt 280 studenter...
Dessa 100 repeaters har större chans att konkurrera ut oss som läser första året dels för att de har antingen 1 eller 2 ämnen som de måste läsa och att de har redan läst alla dessa ämnen i 1 år, så de är mer förbredda och kunniga än oss..

Det är ju det som är problemet, skolan leker med ens framtid där att man ska faila elever är deras vardag, man behöver ej vara smart för att fatta att ingen skola i hela Polen har 280 studenter i år 1.. Resterande skolor har lägre intag och ej så mycket failade elever..
Citera
2018-07-04, 12:47
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag mena!! De har ju ett intag på 180 studenter varje år, men det som de blivande studenter ej vet är att när de börjar terminen så kommer det finnas 100 som repeterar något ämne för att komma i år 2. Hur många är det som kämpar för att kommer i år 2? Jo, runt 280 studenter...
Dessa 100 repeaters har större chans att konkurrera ut oss som läser första året dels för att de har antingen 1 eller 2 ämnen som de måste läsa och att de har redan läst alla dessa ämnen i 1 år, så de är mer förbredda och kunniga än oss..

Det är ju det som är problemet, skolan leker med ens framtid där att man ska faila elever är deras vardag, man behöver ej vara smart för att fatta att ingen skola i hela Polen har 280 studenter i år 1.. Resterande skolor har lägre intag och ej så mycket failade elever..

Skillnaden på att vara student och elev är att som student så har du själv sökt dig till skolan för kunskapens skull. Skolan erbjuder dig kunskap men ingen tvingar dig att vara där och därför har skolan heller inget ansvar att du ska klara utbildningen.

Att hundratals studenter underkänns på tentor är inget konstigt varken utomlands eller i Sverige.
LiU kan underkänna 200 pers i ett svep i vissa berömda kurser. Se statistiken för flervariabelanalys som tex ingenjörerna läser.

Varför ser det ut såhär? Orsakerna är många, men en utav orsakerna är att somliga är helt enkelt inte redo för allt vad det innebär att studera på universitet.
Citera
2018-07-04, 12:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Men då har du ju inget att oroa dig för. Blir du kuggad och måste gå om blir du ju också en repeeter och ligger bättre till för att komma vidare nästa gång.

Är du extra duktig och smart går det på kortare tid att ta sig vidare, annars måste du investera längre tid och fler terminer. Ingen har lovat dig raka spåret, minimitiden för att komma igenom har angetts i antal terminer. Inte den tid det kommer ta för dig eller någon annan som liksom du konkurrerar om platserna längre fram.

Var glad att denna skola tog in så många elever så att ni får en chans att visa vad ni går för och kunkurera om de åtråvärda platserna högre upp. Hade skolan tagit in färre - likt svenska läkarutbildningen - hade du kanske aldrig fått chansen.

Utbildningen utomlands är ofta, som sagt, en träning och en sållningsmaskin där olika hinder ska övervinnas.
Välkommen till verkligheten som den ser ut - den kan varken du eller någon annan förändra så lätt.
Och du - utbildningen är en västanfläkt mot de prövningar som du kommer ställas inför vid AT och ST, under jourer, vid operationer, svåra bedömningar mm.
Citera
2018-07-04, 13:02
Bannlyst
Stämmer. Känner två polare som också fått gå om ett år.

Och era jävla inavlar. Varje gång en person har en invändning mot utbildningssystemet så ser ni lågutbildade inavlade flashbackkräk chansen att komma med era äckliga jävla översittarattityd som "sluta festa plugga mer". Tack vare er finns det ingen skön diskussionsstämning på det här forumet.

Jag har inte så mycket koll på Gdansk medical school men jag kan bara säga att mina två polare också har samma problem.
Citera
2018-07-04, 14:05
Medlem
Så du uppfyller inte kraven i Sverige och därför söker du till läkare utomlands.
Nu visar det sig att du inte uppfyller kraven där heller.
Det är väl bara ditt eget problem då?
Varför gnälla på skolan?
Citera
2018-07-04, 14:05
Medlem
Löjligt att ens studera utomlands, speciellt läkare. Betyder ju bara att du hade dåliga betyg, ger inga creds alls.
Citera
2018-07-04, 15:48
Medlem
Även om man ej uppfyller kraven här i Sverige betyder det ej att man blir en sämre läkare bara för att man pluggar utomlands.. Har haft en vän som kom in i ett av Sveriges universitet efter att ha läst en halvtermin på Gdansk och enligt den personen så var sverige mer simpelt än vad gdansk var.

Sedan så har jag haft i syfte att skriva det här till de som söker, om nån hade skrivit det här innan jag hade sökt så skulle jag ej ha börjat där... Grejen är ju att man lånar och de flesta som kommenterar här, tror jag ej har nån aning om det... CSN räcker ju till bara 6 år, så failar man så sitter man i en ganska komplicerad situation.

Alla skolor sållar elever och det har de ju rätt till, men om vi tänker nu att du ska börja utomlands och betala runt 100k i årsavgift till skolan då är det ej lika roligt att skolan har ett så stort överintag att bara mindre än hälften kan gå vidare!!!
Citera
2018-07-04, 17:19
Medlem
adolfitlers avatar
En annan fråga man kan ställa sig är varför man ska miljonbelåna sig för att studera något som är gratis? Jag förstår att folk har en gammal dröm om läkaryrket och vara lite "högre upp" än sjuksköterskorna samt hjälpa utsatta människor. Men det finns det andra yrken för dessa krav också. I Sverige är lönen jäkligt kass jämfört med andra liknande länder, hög skatt samt platt hierarkistruktur. Så varför i allsin dar skuldsätter man sig så hårt för det?
Citera
2018-07-04, 17:30
Medlem
Citat:
Det är där en första tenta, inte en kurs som man failar.. Man lär sig alltid av första tentor av hur man ska plugga till dem. Saken är den att skolgången i sverige är gratis, medan utomlands blir man återbetalningskyldig till csn.. Det blir ju inte roligt när skolor som gdansk spelar med ens framtid..

Det är förvisso sant, men det försvinner många elever till årskurs två. Väldigt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in