Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-03, 22:30
  #1
Medlem
Efter att ha läst ett år på Gdansk medical school, vill jag gärna dela av mina erfarenheter av skolan. Jag rekommenderar starkt att ej börja där av flera olika anledningar!!

Året som jag började 2017, var vi 180 studenter i första året. Det vi ej visste var att det redan fanns 100 repeaters från förra året, som antingen repeterade histology eller anatomy vilket är de så kallade “Major Subject” där man hindras av att börja år 2 om man failar någondera! Hur många är vi i första året? Jo, antalet går ju upp till 280 studenter och hur många platser finns det för andra året som 280 studenter kämpar för? Knappt 120-150 platser för andra året.

Frågar man skolans ledning eller lärare erkänner de knappt att det finns 120-150 platser i år två. De kommer med anledning att “studenter måste få 60% på båda major subjects för att passera år ett”. Ett stort LÖGN där de ej vill erkänna att de har ett överintag varje år, och där åtminstone 100 studenter mer eller mindre som de failar för att repetera om året. I vilket syfte? Jo, att det helt enkelt ej finns tillräckligt med platser i andra året, och ej heller i sjukhuset då man börjar 3,4 eller 5 året.

Man läser 12 minor subjects som man måste kämpa för att klara av, annars failar man. Några få av dessa ämnen är helt onödiga, men de vill ändå att du ska lära dem.

När det kommer till anatomy, så gör de ämnet extremt svårt att klara av. Det är ju lite underligt att 100 failar anatomy första året, och det ligger flera anledningar bakom det. Om man inte klarar final exam så har man omtenta efter sommaren, vilket innebär att man sitter hemma i 2 månader och pluggar anatomy. Men när det kommer till omtentor så är det väldigt få som klarar det, och de gör dessa omtentor väldigt svårt just för att man har haft på sig 2 månader att läsa det. Dessutom är anatomy det dyraste ämnet vilket gör att de tjänar på det ju mer som repeterar om kursen. Lärarna i detta ämnet, speciellt många är ganska elaka och säger elaka saker inför den grupp som är i, om man ej förstår undervisningen eller inte kan svara på deras frågor. De säger oftast “See you next year”, vilket uppfattas av många att man misslyckats första året. Vissa av de brukar oftast lämna dissektionssalen och komma tillbaks sista 20 minuter av de 2 timmar som man har lektion, och under dessa 20 min förhöra vad man lärt sig. Man brukar ej lära sig någonting vid dessa lektioner.

Skulle jag ha gjort om mitt val, skulle jag aldrig välja Gdansk. Ni som ändå tänker söka hit, kom hit, kolla på skolan och prata med studenter som läser 3 eller 4 året och deras berättelser kommer starkt avråda er från att söka hit. Man ska helst söka via Eduplanets skolor, där deras skolor ej har ett överintag.

Den här skolan ser dig bara som deras kassako, där du ska bajsa ut deras pengar som de vill och inget annat. Årsavgiften ser man aldrig var den hamnar eller i vems ficka. Skolan är gammal, detsamma gäller instrumenten som de använder.

Har du andra frågor kring skolan, har du pm!!
__________________
Senast redigerad av KIWI98 2018-07-03 kl. 22:33.
Citera
2018-07-03, 22:48
  #2
Medlem
Tycker mest att det bara låter som gnäll från din sida. I Sverige tillämpar man också överintag, och vissa program har en tuffare ribba än andra, och det är många som får gå om något år här också.

I stället för att gnälla så mycket så föreslår jag att du tar dig i kragen, och ser till att prestera så att du klarar dig vidare med god marginal. Lycka till!
Citera
2018-07-03, 22:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Efter att ha läst ett år på Gdansk medical school, vill jag gärna dela av mina erfarenheter av skolan. Jag rekommenderar starkt att ej börja där av flera olika anledningar!!

Året som jag började 2017, var vi 180 studenter i första året. Det vi ej visste var att det redan fanns 100 repeaters från förra året, som antingen repeterade histology eller anatomy vilket är de så kallade “Major Subject” där man hindras av att börja år 2 om man failar någondera! Hur många är vi i första året? Jo, antalet går ju upp till 280 studenter och hur många platser finns det för andra året som 280 studenter kämpar för? Knappt 120-150 platser för andra året.

Frågar man skolans ledning eller lärare erkänner de knappt att det finns 120-150 platser i år två. De kommer med anledning att “studenter måste få 60% på båda major subjects för att passera år ett”. Ett stort LÖGN där de ej vill erkänna att de har ett överintag varje år, och där åtminstone 100 studenter mer eller mindre som de failar för att repetera om året. I vilket syfte? Jo, att det helt enkelt ej finns tillräckligt med platser i andra året, och ej heller i sjukhuset då man börjar 3,4 eller 5 året.

Man läser 12 minor subjects som man måste kämpa för att klara av, annars failar man. Några få av dessa ämnen är helt onödiga, men de vill ändå att du ska lära dem.

När det kommer till anatomy, så gör de ämnet extremt svårt att klara av. Det är ju lite underligt att 100 failar anatomy första året, och det ligger flera anledningar bakom det. Om man inte klarar final exam så har man omtenta efter sommaren, vilket innebär att man sitter hemma i 2 månader och pluggar anatomy. Men när det kommer till omtentor så är det väldigt få som klarar det, och de gör dessa omtentor väldigt svårt just för att man har haft på sig 2 månader att läsa det. Dessutom är anatomy det dyraste ämnet vilket gör att de tjänar på det ju mer som repeterar om kursen. Lärarna i detta ämnet, speciellt många är ganska elaka och säger elaka saker inför den grupp som är i, om man ej förstår undervisningen eller inte kan svara på deras frågor. De säger oftast “See you next year”, vilket uppfattas av många att man misslyckats första året. Vissa av de brukar oftast lämna dissektionssalen och komma tillbaks sista 20 minuter av de 2 timmar som man har lektion, och under dessa 20 min förhöra vad man lärt sig. Man brukar ej lära sig någonting vid dessa lektioner.


Skulle jag ha gjort om mitt val, skulle jag aldrig välja Gdansk. Ni som ändå tänker söka hit, kom hit, kolla på skolan och prata med studenter som läser 3 eller 4 året och deras berättelser kommer starkt avråda er från att söka hit. Man ska helst söka via Eduplanets skolor, där deras skolor ej har ett överintag.

Den här skolan ser dig bara som deras kassako, där du ska bajsa ut deras pengar som de vill och inget annat. Årsavgiften ser man aldrig var den hamnar eller i vems ficka. Skolan är gammal, detsamma gäller instrumenten som de använder.
Har du andra frågor kring skolan, har du pm!!
Du kanske skulle ha valt Prag om ma ska välja något utomlands i europa men extremt svårt att komma in . Fråga nämn nåra minor ämnen du tycker är onödiga, att det ställs höga krav är bra! men kanske attityden är lite 70 -80tal vs svenska lärosäten-på 80-talet var det lite attitydförändring vs 70 talet mot den mjukare linjen i sverige--vänta tills du kommer i termin 5 där kommer agnarna sållas från vetet och antingen kraschar du eller så blir du en bra läkare.
__________________
Senast redigerad av Monday1 2018-07-03 kl. 23:00.
Citera
2018-07-03, 22:58
  #4
Medlem
Så det finns ett filter även för läkarstudenter som sökt sig utomlands. Orsaken till varför ni söker er utomlands är för att ni inte uppfyller kraven här.

Givetvis borde ni få bli läkare utan ansträngning. Äsch, med frukostflingorna t.o.m..

Dra åt helvete.
Citera
2018-07-03, 23:21
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Men om vi nu ponerar att TS nu till slut klarar sin läkarexamen, hur fungerar den mot Sverige och andra EU-länders? Måste man läsa upp ännu fler ämnen för att kunna jobba som läkare här eller om TS åker till tex Norge eller Tyskland för att jobba efter sin polska läkarexamen?
Citera
2018-07-04, 02:22
  #6
Medlem
Intotherainbows avatar
Bara gnäll.

Du bemödar dig med att flytta utomlands för att plugga, sen verkar du iallafall inte ta dina studier särskilt seriöst. Varför skulle någon vilja ha dig som sin läkare? När du tar såhär lite ansvar.

Om studierna går tungt så får du plugga dygnet runt alla dagar i veckan så att du klarar tentorna eller så lägger du ner och åker hem.
Citera
2018-07-04, 03:32
  #7
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIWI98
Efter att ha läst ett år på Gdansk medical school, vill jag gärna dela av mina erfarenheter av skolan. Jag rekommenderar starkt att ej börja där av flera olika anledningar!!

Året som jag började 2017, var vi 180 studenter i första året. Det vi ej visste var att det redan fanns 100 repeaters från förra året, som antingen repeterade histology eller anatomy vilket är de så kallade “Major Subject” där man hindras av att börja år 2 om man failar någondera! Hur många är vi i första året? Jo, antalet går ju upp till 280 studenter och hur många platser finns det för andra året som 280 studenter kämpar för? Knappt 120-150 platser för andra året.

Frågar man skolans ledning eller lärare erkänner de knappt att det finns 120-150 platser i år två. De kommer med anledning att “studenter måste få 60% på båda major subjects för att passera år ett”. Ett stort LÖGN där de ej vill erkänna att de har ett överintag varje år, och där åtminstone 100 studenter mer eller mindre som de failar för att repetera om året. I vilket syfte? Jo, att det helt enkelt ej finns tillräckligt med platser i andra året, och ej heller i sjukhuset då man börjar 3,4 eller 5 året.

Man läser 12 minor subjects som man måste kämpa för att klara av, annars failar man. Några få av dessa ämnen är helt onödiga, men de vill ändå att du ska lära dem.

När det kommer till anatomy, så gör de ämnet extremt svårt att klara av. Det är ju lite underligt att 100 failar anatomy första året, och det ligger flera anledningar bakom det. Om man inte klarar final exam så har man omtenta efter sommaren, vilket innebär att man sitter hemma i 2 månader och pluggar anatomy. Men när det kommer till omtentor så är det väldigt få som klarar det, och de gör dessa omtentor väldigt svårt just för att man har haft på sig 2 månader att läsa det. Dessutom är anatomy det dyraste ämnet vilket gör att de tjänar på det ju mer som repeterar om kursen. Lärarna i detta ämnet, speciellt många är ganska elaka och säger elaka saker inför den grupp som är i, om man ej förstår undervisningen eller inte kan svara på deras frågor. De säger oftast “See you next year”, vilket uppfattas av många att man misslyckats första året. Vissa av de brukar oftast lämna dissektionssalen och komma tillbaks sista 20 minuter av de 2 timmar som man har lektion, och under dessa 20 min förhöra vad man lärt sig. Man brukar ej lära sig någonting vid dessa lektioner.

Skulle jag ha gjort om mitt val, skulle jag aldrig välja Gdansk. Ni som ändå tänker söka hit, kom hit, kolla på skolan och prata med studenter som läser 3 eller 4 året och deras berättelser kommer starkt avråda er från att söka hit. Man ska helst söka via Eduplanets skolor, där deras skolor ej har ett överintag.

Den här skolan ser dig bara som deras kassako, där du ska bajsa ut deras pengar som de vill och inget annat. Årsavgiften ser man aldrig var den hamnar eller i vems ficka. Skolan är gammal, detsamma gäller instrumenten som de använder.

Har du andra frågor kring skolan, har du pm!!

Välkommen till studier i världen utanför den svenska "Läkarlinjen" .

De du beskriver är normalt för de flesta läkarutbildningar utomlands.
På läkarutbildningen i Sverige talar de om för dig vad kursboken heter, vilka kapitel du ska läsa - och till och med går igenom vilka texter du ska stryka under och lära dig (ja det är sant). I många andra länder får du ett namn på ämnet ex "människokroppens anatomi", "mikroanatomi" etc.
Samt var stadens fackbokhandel ligger. Du får själv lägga upp ditt lärande från de böcker du tror är bra. Katedrala föreläsningar brukar inte alltid ge något. Klurar du inte fram hur du ska lära dig och vad som efterfrågas är du körd och sållas ut i nästa tenta.
Kommer du in på "Läkarlinjen" i Sverige kommer också 9 av 10 bli läkare. Så är det inte i övriga Europa där framförallt den preklinska utbildningen är ett sållningsvertyg.

Självständighet, initiativförmåga, kunskapssökande och allmän smartness anses befrämjas genom detta. Så sållas agnarna från vetet. Det är mycket vanligt att det endast finns plats för färre än hälften av studenterna på klinisk nivå när skärselden genom prekliniken är avklarad. Inte heller kliniken är en såpad bana.

Det gäller i även på de lärosäten där du som svensk EU-medborgare inte behöver betala terminsavgift. Det är en historisk syn på läkarutbildningen utomlands som har sett likadan ut för generationer av läkare. Europeiska läkare har hög medicinsk standard och mycket gott världsrykte - därför ser utbildningen fortfarande ut så här för det fungerar bra. I Sverige däremot vill makthavarna inte alltid premiera självständigt tänkande och agerande läkare - att följa linjen och andras politiska sjukvårdsbeslut anses viktigare. Därför finns det stora skillnader i utbildningsupplägget mellan svenska och utländska medicinstudier. Svenska läkare är bra på det medicinska, men har inte alltid så stark ryggrad och självständig förmåga att stå upp för sin kunskap och sak, de är vana vid att någon annan tryggt talar om vad de får och ska göra.

Du har fått en biljett till att prova på om du klarar av att ta dig genom sex års medicinstudier. Inget annat löfte har givits dig. Om man tar in 180 stycken har man garanterat inte planerat för fler än max hundra av dessa ska gå genom och ut, antagligen betydligt färre. Men man vill ha de hundra bästa.

Se det som ett idrottslopp - du är inte lovad en plats i OS-truppen om du inte platsar.
Hur gärna du än vill får bara ett litet antal av de bästa vara med i nästa omgång.
Bit ihop, skit i om det är vettig kunskap du ska lära dig, försök förstå hur utbildningen är upplagd och kämpa på för att klara dig igenom. Välkommen till verkligheten!
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-07-04 kl. 04:12.
Citera
2018-07-04, 06:59
  #8
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Men om vi nu ponerar att TS nu till slut klarar sin läkarexamen, hur fungerar den mot Sverige och andra EU-länders? Måste man läsa upp ännu fler ämnen för att kunna jobba som läkare här eller om TS åker till tex Norge eller Tyskland för att jobba efter sin polska läkarexamen?

Det är "standardiserade utbildning" inom EU. Att en läkarutbildning från Tyskland är likvärdig en i Sverige osv.
Men många med utlandsexamen har ändå svårt att komma in på svenska sjukhus. Man ses lite som ett b-lag.
Citera
2018-07-04, 07:35
  #9
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning & Studier----->Utlandsstudier

/Mod.
Citera
2018-07-04, 08:43
  #10
Medlem
VaBanks avatar
Skolgången är tuff i Polen överlag, något som givetvis återspeglas i sådana utbildningar.

Solglittret beskriver det hela väldigt bra.

Svensk skola är löjlig, jag fick nästan en chock här när jag började i lågstadiet när jag kom hit - det vi gjorde här i 1,2,3 åk hade jag redan plöjt på förskolan i matten.

Medtanke på hur det ser ut, förstår jag att man som svensk inte fixar det om man är inlärd en massa annan dynga från skolans värld här.
Citera
2018-07-04, 09:01
  #11
Medlem
L3montrees avatar
Håller fullständigt med Solglittret.

Har själv läst i Gdansk och kan säga att om du kan ämnet så kommer du klara skriva 60% på proven. Den konspirations teorin du stoltserar med TS att dom tar in folk för att underkänna dem stämmer inte, jag vet eftersom året efter mig så var det många fler som klarade proven än vad dom ”hade plats med” det medförde såklart problem med klassrum etc men INGEN stoppades från att gå vidare som förtjänade det.

TL:dr
Plugga mer och sluta festa/tro att du kan göra som du gjorde på skolan i Sverige för så funkar det inte
Citera
2018-07-04, 11:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Det är "standardiserade utbildning" inom EU. Att en läkarutbildning från Tyskland är likvärdig en i Sverige osv.
Men många med utlandsexamen har ändå svårt att komma in på svenska sjukhus. Man ses lite som ett b-lag.
Har fyra läkarvänner som pluggat exakt såhär och samtliga jobbar idag på stora sjukhus. Det är väl fortfarande brist på läkare? Så länge det är så kan hjulet fortsätta snurra som TS beskriver det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback