• 1
  • 2
2018-07-02, 16:36
Medlem
dialektikers avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tyrelsen-avgar
Någon som har information om skolan inifrån?
Är det tidningarna som sparkar uppåt på de mer bemedlade?
Eller är det de rika människor som mutar sig till en bättre utbildning?
Varför är skolan så populär, är det en bra miljö eller är den full av dryga föräldrar köper sig till inflytande där de kan påverka utbildningen?
Såg att någon jämförde skolan med Lundsberg, men jag vet inte om det är en överensstämmande jämförelse då tidningarna skriver att kändisars barn har letat sig dit?
Senast redigerad av dialektiker 2018-07-02 kl. 16:45.
Citera
2018-07-03, 08:38
Medlem
Jag har en del information om Campus Manilla, Maija Möller som av någon outgrundlig anledning höjs till skyarna är en maktfullkomlig person som gått bakom ryggen på styrelsen, pratat skit om föräldrar och betett sig riktigt olämpligt mot personalen. Maija Möller har skapat pakter inom personalgruppen så att hon har en svans av jasägare runt sig, en ganska obehaglig/olämplig ledare mao. Så det är ju inte konstigt att hon får sparken.

Föräldrarna är inte mer dryga än på andra skolor, de är som vilka föräldrar som helst med enda undantaget att den övervägande delen av dem är "mer bemedlade" och det är ju i sig inte något fel. Så mycket av det som skrivs handlar som du säger om sparka uppåt på ett ganska tråkigt sätt.
Citera
2018-07-04, 13:58
Medlem
Jag har hört att det är styrelsen som gott bakom ryggen på rektorn?
Citera
2018-07-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Jag har hört att det är styrelsen som gott bakom ryggen på rektorn

Ja det har de säkert också gjort och Maija Möller ser självklart till att det är den bilden som lblir mest tydlig. Hon skapade ju pakter inom personalgruppen och hade ett eget (hennes egna ord) A-lag dvs. sånna som höll med henne och som försåg henne med information från hur de som inte tillhörde A-laget utförde sitt arbete och vad de pratade om. Så hon vet ett och annat om hur man "får till saker och ting".
Citera
2018-07-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prikrux
Ja det har de säkert också gjort och Maija Möller ser självklart till att det är den bilden som lblir mest tydlig. Hon skapade ju pakter inom personalgruppen och hade ett eget (hennes egna ord) A-lag dvs. sånna som höll med henne och som försåg henne med information från hur de som inte tillhörde A-laget utförde sitt arbete och vad de pratade om. Så hon vet ett och annat om hur man "får till saker och ting".

Jag har haft anonym kontakt med Maija angående ett ärende som nog indirekt har med konflikten att göra( då jag även är medborgarjournalist). Jag läste i Wolodarskys blaska idag som ju börjat serieskriva om denna skolan.

En pryl som dock var oklart skrivet av jounalisterna var följande = Är styrelsen missnöjd med Maija för att hon låtit vita överklassbarn fått utnytja flyktingkvoten på ett inkorrekt vis el handlar det ist om att styrelsen är förbanande för att Maija har skapat denna fria lejd för flyktingbarn att plötsligt få vandra in på kungliga Djurgården & ta del av överklassens instutition sas?
Citera
2018-07-05, 18:37
Bannlyst
Rätta mig om jag har fel men hon har fortfarande kvar sin tjänst på Östermalms slots skola (syster firman)? Blir lite märkligt isf att man ska tycka synd om henne. Nån förälder menade också på att hon får skit ba för att hon är invandrarkvinna (dock vit). Känns lite som att hon har det rätt gött här i Sverige o ej direkt är så utmobbad i samhället etc. Men jag kanske int har hela bilden?
Citera
2018-07-05, 22:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
Jag har haft anonym kontakt med Maija angående ett ärende som nog indirekt har med konflikten att göra( då jag även är medborgarjournalist). Jag läste i Wolodarskys blaska idag som ju börjat serieskriva om denna skolan.

En pryl som dock var oklart skrivet av jounalisterna var följande = Är styrelsen missnöjd med Maija för att hon låtit vita överklassbarn fått utnytja flyktingkvoten på ett inkorrekt vis el handlar det ist om att styrelsen är förbanande för att Maija har skapat denna fria lejd för flyktingbarn att plötsligt få vandra in på kungliga Djurgården & ta del av överklassens instutition sas?

Mycket märkligt det här. DN skriver artikel. Med kryptiska osammanhängande uppgifter. Lösryckta kommentarer. Ingen verkar vilja tala ur skägget. I den här tråden på flashback tycker folk att det är pk-ism att Campus Manilla ska behöva ta emot elever på basis av etnicitet (FB) Förtur på innerstads-skolor på basis av etnicitet o nationalitet!
Citera
2018-07-06, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Mycket märkligt det här. DN skriver artikel. Med kryptiska osammanhängande uppgifter. Lösryckta kommentarer. Ingen verkar vilja tala ur skägget. I den här tråden på flashback tycker folk att det är pk-ism att Campus Manilla ska behöva ta emot elever på basis av etnicitet (FB) Förtur på innerstads-skolor på basis av etnicitet o nationalitet!

Ja jag har läst den tråden nu, Jag tar avstånd från mycket av vad denne TS skriver. Emellertid är det typiskt vänsterdrev mot en vit överklassskola från Wolodarsky o co. Sättet som dom skriver om "min PT som inte ens själv har barn frågar om vad som händer på denna skola då det skrivs mycket i media". Dvs dom vill ge sken av hur en svensk rik mamma skulle platsa i "desperat houswives" el dyl.
Delar din åsikt om att texten är rörig man får ju inte veta nått väsentligt mer än att det är såpabetonade intriger vid anrika Djurgårn.

Nån som har koll får gärna förklara för mig hur denna skola "fuskat" för att via flyktingkvoten fått in vita rikemansungar? Vad hade rektorn för roll isf? Är hon "skyldig" till denna "skandal" el handlar det snarare om att folk i ledningen (likt TS du länkade till) är kritisk till detta hudbaserade syfte som rektorn lagt grunden för? Jag misstänker utifrån DNs text att det är det första alternativet men jag är ej säker.
Senast redigerad av anonym-skribent 2018-07-06 kl. 02:23.
Citera
2018-07-06, 02:32
Bannlyst
Föresten hur hänger deras system ihop? Är det en privarskola el inte? Om så är fallet får jag inte ihop det med deras flyktingkvot(dom har väl inga pengar)? Hur kommer det sig att det är en sådan elitskola, alltså är det inte många som isf vill hänga på Djurgården typ(om man ej behöver ha så stora finansiella muskler)? För man blir ej antagen via betyg (alla rikingar är väl ej studiebegåvade men ändå)?
Citera
2018-07-07, 08:03
Medlem
Citat:
Föresten hur hänger deras system ihop? Är det en privarskola el inte? Om så är fallet får jag inte ihop det med deras flyktingkvot(dom har väl inga pengar)? Hur kommer det sig att det är en sådan elitskola, alltså är det inte många som isf vill hänga på Djurgården typ(om man ej behöver ha så stora finansiella muskler)? För man blir ej antagen via betyg (alla rikingar är väl ej studiebegåvade men ändå)?

Vad jag vet finns i princip inga privatskolor i Sverige utan alla är friskolor. På exempelvis Lundsberg är det internatet som kostar och se har några elever som inte bor på internatet. Hur Campus Manilla gör för att hålla sin särart vet jag inte men gissar att mycket bygger på "lika barn leka bäst" så att inte många Svenssons skulle sätta sina barn i kön för att de inte skulle passa in.
Citera
2018-07-07, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad jag vet finns i princip inga privatskolor i Sverige utan alla är friskolor. På exempelvis Lundsberg är det internatet som kostar och se har några elever som inte bor på internatet. Hur Campus Manilla gör för att hålla sin särart vet jag inte men gissar att mycket bygger på "lika barn leka bäst" så att inte många Svenssons skulle sätta sina barn i kön för att de inte skulle passa in.
Ja det verkar förvisso troligt men det verkar ändå vanskligt med tanke på risken för att nån "riking wannabe" som tror den är nått ba för att den tjänar 45 lök i månaden ska söka sig dit. Men med den teorin blir ju en asylmuslim helt jävla mallplaserad (dom har ju ingen koll på vårt samhälle heller o således hajar dom ej oskriva regler etc). Blir ju dåligt för alla inblandade. Nån som har koll på vilka icke vita som går där el på syster skolan? Dvs om det ens finns några?
Citera
2018-07-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ja det verkar förvisso troligt men det verkar ändå vanskligt med tanke på risken för att nån "riking wannabe" som tror den är nått ba för att den tjänar 45 lök i månaden ska söka sig dit. Men med den teorin blir ju en asylmuslim helt jävla mallplaserad (dom har ju ingen koll på vårt samhälle heller o således hajar dom ej oskriva regler etc). Blir ju dåligt för alla inblandade. Nån som har koll på vilka icke vita som går där el på syster skolan? Dvs om det ens finns några?

Vad gör det om några enstaka "wannabe" kommer in. De kommer ändå rätta sig i leden eller så vägrar deras barn gå dit för att de inte passar in.

Du verkar inte hänga med i de sociala faktorerna som styr här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in