• 1
  • 2
2017-04-14, 02:16
Medlem
A-party-with-martys avatar
Så här står det på en skola på Djurgården
"Vid intagning är 5% av platserna på Campus Manilla reserverade för asylsökande, familjer med barn som bott utomlands under längre tid samt adopterade barn. Detta stöds av Barnkonventionen, §2: "Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras."

Är det inte lite märkligt att man har sådana kriterier baserat på dessa premisser?
Betyder det att resterande 95 % skall vara vita barn el vad?

"Ingen får diskrimineras" men är det inte just det dom gör?
Känns sorgligt att inte ens anrika Djurgården får vara ifred från det här PK tänket. Är väl hur eftertraktat som helst att gå där iaf för svenskar( va d när jag bodde i sth iaf)?

Ska det bli en merit att ha beslöjade barn också?

Nån som vet vilken typ av invandrare det är som går där?

Är denna policy i bruk i fler innerstads skolor?
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-14 kl. 02:28.
Citera
2017-04-14, 02:21
Medlem
samt adopterade barn"

"familjer med barn som bott utomlands under längre tid" syftar dom på diplomater då?

"adopterade barn"= dessa lär ju komma från bra familjer typ men ändå känns det ju konstigt att lyfta fram o göra en kategori av just dessa barn, dom verkar ju ha snöat in på just att lyfta fram betydelsen av att vara rasfrämlingar! (alltså det är inte jag som vill vara rasistisk men är det inte lite märkligt el ba jag som ej hänger med i det moderna samhälls policyn etc) ?
Citera
2017-04-14, 02:26
Medlem
Alltså jag har inget i mot skötsamma väl integrerade utländska familjer men blir det inte lite märkligt om anrika eftertraktade skolor i innerstan har nån "bekämpa vithetsnorm-agenda"? Vem ligger bakom denna policy? Är det nån regel dom är tvungna att följa? Man skulle ju nästan kunna tro att Shyman el afrosvenskarnas riksförbund har ett finger med i spelet, men det tror jag nog ändå ej
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-14 kl. 02:30.
Citera
2017-04-14, 02:54
Medlem
Vid intagning är 5% av platserna på Fredrikshovs slotts skola reserverade för asylsökande, familjer med barn som bott utomlands under längre tid samt adopterade barn. Detta stöds av Barnkonventionen, §2: ”Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.”

Alltså samma sak på deras "systerskola". Hur kommer det sig att överklasskolor vid Narva*vägen är så intresserade av att det skall gå en viss andel mörkhyade barn där? Varför är det ens nått man lyfter upp?
Fattar att ingen ska diskrimineras men detta blir ju nån slags raskvotering. Överklassen har väl inte varit så vänsterinriktade förut. Vad betyder detta i praktiken? Vill verkligen några Somalier från Rinkeby gå där med baronföräldrar o dyl? Vilka typ av barn o lärare vistas på skolan är det bara en fin plats? Ska ju iaf ha väldigt höga genomsnitsbetyg så verkar ju ej ba handla om det. Detta är lite mystiskt!
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-14 kl. 03:10.
Citera
2017-04-14, 03:06
Medlem
Det är såhär de jobbar. Pushar gränsen lite grann, sen tar det stopp (eventuellt?....), sen pushar de igen och vidare. Till slut står vi där och undrar vad fan som hände.

Är inte detta diskriminering så vete fan

Vet inte om de "smartare" individerna som antas på detta sätt känner sig lyckade eller bara fått snålskjuts. Är bara en bricka i spelet. Få ett diplom bara för att man inte är etniskt svensk haha. Vad väntar de sig? Att vi ska vara glada för deras skull? Äckliga idioter, hoppas de bojkottas och får sitt rykte kört i botten.
Citera
2017-04-14, 03:13
Medlem
Smartare lär dom väl ej känna sig, alltså dom är nog iaf smarta nog att haja att det endast handlar om att dom är rasfrämlingar, tycker nästan synd om dom ist. Ok där är det mörka barnet som får gå här ba för att det finns "hudregler". Är väl ganska hemskt o kan leda till mobbning helt ärligt?
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-14 kl. 03:15.
Citera
2017-04-14, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Så här står det på en skola på Djurgården
"Vid intagning är 5% av platserna på Campus Manilla reserverade för asylsökande, familjer med barn som bott utomlands under längre tid samt adopterade barn. Detta stöds av Barnkonventionen, §2: "Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras."

Men Manillaskolan är faktiskt en speciell skola, eftersom den mest är vikt åt hörselskadade och synskadade barn, de behöver naturligtvis en annan träning än seende och hörande barn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Manillaskolan

Nackdelen är väl att skolan ligger så långt ut på Djurgården att det är drygt för föräldrar i de yttre sthlms-förorterna att kunna lämna och hämta barnen där. Detsamma gäller väl för flera andra innerstadsskolor att det blir för lång ressträcka totalt per dag.

Det är i regel annars bara i Sveriges glesbygdskommuner som har långa restider för barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Hur kommer det sig att överklasskolor vid Narva*vägen är så intresserade av att det skall gå en viss andel mörkhyade barn där? Varför är det ens nått man lyfter upp?

Det handlar väl om skolpengen antagligen ? Att de måste skriva så, annars ingen skolpeng ?

Om de inte får in ansökningar ifrån mörkhyade så blir det väl inga sådana antagna heller, det är ju inte frågan om tvångsinskrivningar heller, -- ännu ?
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-14 kl. 04:34.
Citera
2017-04-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men Manillaskolan är faktiskt en speciell skola, eftersom den mest är vikt åt hörselskadade och synskadade barn, de behöver naturligtvis en annan träning än seende och hörande barn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Manillaskolan

Nackdelen är väl att skolan ligger så långt ut på Djurgården att det är drygt för föräldrar i de yttre sthlms-förorterna att kunna lämna och hämta barnen där. Detsamma gäller väl för flera andra innerstadsskolor att det blir för lång ressträcka totalt per dag.

Det är i regel annars bara i Sveriges glesbygdskommuner som har långa restider för barnen.

Det handlar väl om skolpengen antagligen ? Att de måste skriva så, annars ingen skolpeng ?

Om de inte får in ansökningar ifrån mörkhyade så blir det väl inga sådana antagna heller, det är ju inte frågan om tvångsinskrivningar heller, -- ännu ?

Ja man kan ju nästan hoppas att dom (särskilt om dom är muslimer) inte har preferens att vara på en så eftertraktad( av oss svenskar) skola isf. Men tror du missförstår lite när det gäller Manilla Skolan? Den skolan har tydligen flyttat där i från. Nu heter den ist Campus manilla o är en syster skola till Slots-skolan på andra sidan Djurgårdsbron. Är alltså en renodlad elit skola för överklassen (hur invandrarna kommer in i bilden är dock det jag ej får i hop?).
Citera
2017-04-14, 20:10
Medlem
Frågan är va fan dom menar med adoption? Det ska väl ej spela nån roll om man blivit adopterad o e etnisk svensk (el från Östeuropa) jämfört med om man kommer från nått land med icke skandinaviskt utseende etc? Är det ba jag som tycker att det här rassnacket känns extremt? El så handlar det ej om ras å d ba e jag som har missförstått? Men jag påminns om retoriken från Afrosvenskarnas riksförbund som typ protesterade för att det finns så få svarta fotomodeller o dockor i Sverige (som har varit ett homogent vitt land sen urminnes tider, även om det blivit massinvandring dom senaste 20-30 åren). Jag är inte rassist men dom är faktiskt direkt sjukt obehagliga!
Citera
2017-04-14, 20:52
Medlem
M829A3s avatar
Hur man lyckas tolka den nämnda paragrafen i Barnkonventionen till att en viss del av platserna ska vara reserverade för b.la asylsökare övergår mitt förstånd,med tanke på att det innebär att man måste just diskriminera mellan asylinvandrare och de som inte är det.
Citera
2017-04-14, 23:18
Medlem
Ja..... nu är det helg förvisso men jag föreslår att ni som är nyfikna frågar vad det handlar om. Faktiskt det märkligaste jag hört. Visst har man hört talas om förslag på statlig kvinnokvotering samt att man vill att polisen ska representera hur samhället ser ut etc (vilket hade varit logiskt om det krävdes nån kompetens etc för att få bli svensk medborgare) men detta att man fokuserar på barn

Dock verkar det där med adoption lite lurt..... Kan det vara så att det är nått dom slängt in för att faktiskt slippa asylfall? Även "familjer med barn som bott utomlands" (låter ju som diplomat barn) är ju skumt. Kom ihåg att alla 5 % är ju en mix av alla tre kategorier. I praktiken kanske det blir nån enstaka asylunge vart fjärde år (typ 700 pers på skolan)? Tycker som sagt inte det är schyst mot barnen faktiskt. Tänk om man fick komma till Djurgården ba pga att man är så himla lång...... Kul liksom ( fan har det med saken å göra).
Detta bör undersökas= medborgarjournalistik.
Citera
2017-04-15, 00:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Det stämmer inte, enl. en kommentar till Julia Caesars text:

Citat:
Skolan för döva har flyttat från Manillaskolan på Djurgården. De håller nu till i f.d. Lärarhögskolans gamla lokaler i Konradsberg.

Manillaskolans gamla lokaler på Djurgården, är i dag en vanlig friskola som heter Campus Manilla. Där går, huvudsakligen, många av övre medelklassens- och överklassens barn. Det är höga studieresultat och jättelång kö till skolan. ...

Jag har en bekant som har barn som går på Campus Manilla.

http://snaphanen.dk/2017/04/11/julia...ent-3250365738
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in