2018-07-05, 07:26
Medlem
Ganska intressant tanke.
Om vi går till final och förlorar den är det ju en större bedrift än 94, men kommer spelarna komma hem till Stockholm och vara glada direkt efter?
Citera
2018-07-05, 07:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gn11
Ganska intressant tanke.
Om vi går till final och förlorar den är det ju en större bedrift än 94, men kommer spelarna komma hem till Stockholm och vara glada direkt efter?

Direkt efteråt kommer spelarna givetvis vara mer besvikna än dom varit någonsin tidigare under sin karriär. Förlora en vm-final är givetvis galet tungt.

Sedan, när det gått ett tag och hela turneringen smälts mer är man antagligen väldigt nöjd ändå över vad man uppnått.
Men som sagt, direkt efteråt och ett tag därefter är besvikelsen gigantisk. Vara så nära det största du kan vinna och falla på målsnöret...

Det var delvis därför vi vann bronsmatchen 94, vi var mer hungriga på att avsluta med en seger än bulgarerna.
Citera
2018-07-05, 08:35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gn11
Ganska intressant tanke.
Eller om man skulle gå till semifinal, förlora den, och sedan även förlora bronsmatchen? Hur skulle en fjärdeplats tas emot hemma i Sverige? Skulle folk damma av sina VM 94-krönikor igen?
Citera
2018-07-05, 18:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Eller om man skulle gå till semifinal, förlora den, och sedan även förlora bronsmatchen? Hur skulle en fjärdeplats tas emot hemma i Sverige? Skulle folk damma av sina VM 94-krönikor igen?
Vem vet?
För mig räcker det med att de slår England så ser jag det som en bragd.
Egentligen har vi på pappret ett lag som inte ens borde vara i ett VM.
Så, jag kan bara svara för mig själv o jag tar emot dem som hjältar om de kommer fyra. Än så länge är de "bara" riktigt duktiga.
Citera
2018-07-06, 07:39
Medlem
Citat:
Tjena.

Jag har all respekt för 94-gänget och jag tycker att de förtjänar alla hyllningar de kan få. Det förringar dock inte det faktum att det snart är 25 år sedan de spelade in sig i våra svenska fotbollshjärtan. Det är en rätt lång tid. Silvret i VM 1958 är rent konkret en större bedrift, men det är inte jätteofta man får höra om silverhjältarna ifrån 1958 (förutom Kurre Hamrins solomål mot Västtyskland som fortfarande vevas då och då).

Hur länge till kommer VM 1994-gänget vara relevant? Kommer det dröja ända till det svenska landslaget når en liknande placering i ett världsmästerskap (eller kanske EM?) Hur länge varr 58-gänget svenska folkhjältar? Var det bronset 1994 som förpassade dem till dåtiden eller hade det redan hänt innan dess?

Kommer Tomas Brolin och Thomas Ravelli fortfarande sitta i olika tv-soffor och berätta om sina tankar och minnen ifrån sommaren 1994 om 10-15 år?

Sverige hade en j-a tur som fick lätt motstånd nästan hela tiden. Så fort det blev ett bra lag så förlorade man. Jag tycker laget 2002 gjorde en större bragd än de 1994.
Citera
2018-07-06, 08:31
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Sverige hade en j-a tur som fick lätt motstånd nästan hela tiden. Så fort det blev ett bra lag så förlorade man. Jag tycker laget 2002 gjorde en större bragd än de 1994.
Missade du att Sverige åkte ut mot Senegal 2002?
Citera
2018-07-06, 08:35
Medlem
Citat:
Missade du att Sverige åkte ut mot Senegal 2002?

Ja, men vinna gruppen mot Argentina, England och Nigeria var man nog ganska trötta. Vidare håller jag nog Senegal 2002 högre än Bulgarien eller Rumänien 1994. De slog ju Frankrike och spelade oavgjort mot Uruguay bl.a.
Citera
2018-07-06, 08:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja, men vinna gruppen mot Argentina, England och Nigeria var man nog ganska trötta. Vidare håller jag nog Senegal 2002 högre än Bulgarien eller Rumänien 1994. De slog ju Frankrike och spelade oavgjort mot Uruguay bl.a.
Frankrike var uruselt 2002. Det här var också innan Uruguays nuvarande storhetstid med Diego Forlan och gänget (Forlan var med 2002 men var fortfarande en United-flopp). Uruguay skrapade bara ihop 2 poäng och förlorade bland annat mot Danmark.

Däremot Bulgarien vann 1994 mot: Tyskland, Argentina, och Mexiko. Dessutom åkte man blott med nöd och näppe ut mot Italien i semifinalen. Bulgarien hade dessutom världsspelaren Hristo Stoichkov.

Rumänien vann sin grupp och slog ut Argentina. De hade även världsspelaren Gheorge Hagi.
Citera
2018-07-06, 09:15
Medlem
Citat:
Frankrike var uruselt 2002. Det här var också innan Uruguays nuvarande storhetstid med Diego Forlan och gänget (Forlan var med 2002 men var fortfarande en United-flopp). Uruguay skrapade bara ihop 2 poäng och förlorade bland annat mot Danmark.

Däremot Bulgarien vann 1994 mot: Tyskland, Argentina, och Mexiko. Dessutom åkte man blott med nöd och näppe ut mot Italien i semifinalen. Bulgarien hade dessutom världsspelaren Hristo Stoichkov.

Rumänien vann sin grupp och slog ut Argentina. De hade även världsspelaren Gheorge Hagi.

Bulgarien vann de flesta matcher på filmade straffar. Det var allmänt känt på den tiden. Rumänien vann gruppen mot USA, Colombia och Schweiz. Colombia som hade inbördeskrig då, USA behöver jag inte kommentera och ett Schweiz som definitivt inte var lika bra som idag. Den "hyllning" jag kan ge dig är Hagi, han var bra.

Inga av dessa lag var dock i klass med Argentina eller Nigeria 2002. England är alltid England, på gott och ont.
Citera
2018-07-06, 09:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Jag måste bara stämma in här alltså. Senegal gjorde ett fantastiskt VM 2002, men att ens jämföra dom med Bulgarien och Rumänien 94 är helt orimligt.

Bulgarien slog även tillsammans med Sverige ut Frankrike i kvalet.
Citera
2018-07-06, 09:22
Medlem
För mig kommer bronset '94 för alltid vara ett av de häftigaste idrottsminnena i mitt liv.
Citera
2018-07-06, 09:31
Medlem
Klart att spelarna från den truppen alltid kommer vara hjältar. Känns rätt onödigt att jämföra årgångar, motstånd osv. Det var ett riktigt bra fotbollslag med många sköna karaktärer som representerade vårt land på bästa sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in