• 1
  • 2
2018-07-02, 13:31
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Jag har all respekt för 94-gänget och jag tycker att de förtjänar alla hyllningar de kan få. Det förringar dock inte det faktum att det snart är 25 år sedan de spelade in sig i våra svenska fotbollshjärtan. Det är en rätt lång tid. Silvret i VM 1958 är rent konkret en större bedrift, men det är inte jätteofta man får höra om silverhjältarna ifrån 1958 (förutom Kurre Hamrins solomål mot Västtyskland som fortfarande vevas då och då).

Hur länge till kommer VM 1994-gänget vara relevant? Kommer det dröja ända till det svenska landslaget når en liknande placering i ett världsmästerskap (eller kanske EM?) Hur länge varr 58-gänget svenska folkhjältar? Var det bronset 1994 som förpassade dem till dåtiden eller hade det redan hänt innan dess?

Kommer Tomas Brolin och Thomas Ravelli fortfarande sitta i olika tv-soffor och berätta om sina tankar och minnen ifrån sommaren 1994 om 10-15 år?
Citera
2018-07-02, 13:35
Medlem
Qusimotos avatar
Förstår inte ens varför dom ens kalls hjältar, vinner man inte ör man en förlorare. I mina ögon va dom ett bra lag, men inga hjältar det blir dom när dom står som nr 1 vilket aldrig kommer hända
Citera
2018-07-02, 13:37
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Jag har all respekt för 94-gänget och jag tycker att de förtjänar alla hyllningar de kan få. Det förringar dock inte det faktum att det snart är 25 år sedan de spelade in sig i våra svenska fotbollshjärtan. Det är en rätt lång tid. Silvret i VM 1958 är rent konkret en större bedrift, men det är inte jätteofta man får höra om silverhjältarna ifrån 1958 (förutom Kurre Hamrins solomål mot Västtyskland som fortfarande vevas då och då).

Hur länge till kommer VM 1994-gänget vara relevant? Kommer det dröja ända till det svenska landslaget når en liknande placering i ett världsmästerskap (eller kanske EM?) Hur länge varr 58-gänget svenska folkhjältar? Var det bronset 1994 som förpassade dem till dåtiden eller hade det redan hänt innan dess?

Kommer Tomas Brolin och Thomas Ravelli fortfarande sitta i olika tv-soffor och berätta om sina tankar och minnen ifrån sommaren 1994 om 10-15 år?

De kommer vara relevanta så länge gubbar och kärringar kring spelarnas generation är relevanta i samhället. En del av de som drömmer om sitt -94 på nätterna är ännu inte 40 år fyllda. Tyngdpunkten av de som ännu befolkar t.ex sportredaktionerna var med då.
Citera
2018-07-02, 13:37
Medlem
Det beror på två saker, om det kommer en annan bedrift som är likvärdig och dels hur många som minns det som eget minne. Du måste i princip vara född under kriget för att minnas 58. När hälften födda 85 är döda kommer minnet att vara lika blekt som 58.
Citera
2018-07-02, 13:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Ja, så länge det inte görs en större bedrift. Väldigt många minns denna sommar och har starka känslor inför det och det hajar media...man kan se det som att de levererar vad folk vill se.
Citera
2018-07-02, 13:40
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det beror på två saker, om det kommer en annan bedrift som är likvärdig och dels hur många som minns det som eget minne. Du måste i princip vara född under kriget för att minnas 58. När hälften födda 85 är döda kommer minnet att vara lika blekt som 58.
Stämmer detta verkligen?

Min känsla var att 58-gänget var ett gäng gamla stofiler redan 1994.
Citera
2018-07-02, 13:44
Medlem
Citat:
Stämmer detta verkligen?

Min känsla var att 58-gänget var ett gäng gamla stofiler redan 1994.

Ja det var ju 36 år emellan. Om dom var 30 när de spelade var det ju 65 i princip då. Och i dag är hälften av de som var barn då döda, det flesta inte födda så det finns inget riktigt minne längre.

Men som jag sa, gör man om bedriften eller går till em final. Kommer 94 att fada snabbare.
Citera
2018-07-02, 13:46
Medlem
BarryHeros avatar
Tanke:

Hur många ur årets VM-trupp tror ni följde VM 1994? De enda jag kan tänka mig är Andreas Granqvist (9 år vid tillfället), Sebastian Larsson (precis 9 år fyllda), Marcus Berg (7 år fyllda, nästan 8), Ola Toivonen (fyllde 8 under VM 1994), och Mikael Lustig (7 år gammal). Martin Olsson var nog för ung vid bara 6 års ålder.

Någon som vet ifall någon utav dessa spelare följde VM 1994? Det gick ju dessutom under okristliga tider, så risken är stor att dessa gossar låg och sov.
Citera
2018-07-02, 13:46
Medlem
melk0rs avatar
Tills det förskjuts ur det kollektiva medvetandet. Tror inte att så många efter 90talisternas generation känner till fenomenet så väl.
Citera
2018-07-02, 15:04
Medlem
De har fått legendstatus helt enkelt. Oftast när det sker så sätter det sig under decennierna.
Senast redigerad av Gorilla-Mannen 2018-07-02 kl. 15:15.
Citera
2018-07-02, 15:09
Medlem
AlwaysAllIns avatar
De kommer att bara hjältar till döddagar hos oss som var med.
Vi som levde i ett svenskt Sverige, badade i fontäner, söp hela matchdagar och drog omkring på byn och skrålade hela heta sommarnätter.
De kommer att vara relevanta i en 30-40-50 år till.
Vilken djävla sommar det där 94 var!
Vi som var där kommer aldrig att glömma detta.
Citera
2018-07-02, 15:18
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Tanke:

Hur många ur årets VM-trupp tror ni följde VM 1994? De enda jag kan tänka mig är Andreas Granqvist (9 år vid tillfället), Sebastian Larsson (precis 9 år fyllda), Marcus Berg (7 år fyllda, nästan 8), Ola Toivonen (fyllde 8 under VM 1994), och Mikael Lustig (7 år gammal). Martin Olsson var nog för ung vid bara 6 års ålder.

Någon som vet ifall någon utav dessa spelare följde VM 1994? Det gick ju dessutom under okristliga tider, så risken är stor att dessa gossar låg och sov.
Jag är yngre än det gänget och följde och minns VM. Matcherna brukade gå i repris på morgnarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in