Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag kollade p lnkarna och genomfrde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt d frmodligen men fick rtt p ungefr hlften av frgorna. Vissa av frgorna kndes okej, men andra frstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att gra. Vissa termer frstod jag inte inom ekonomi s frstod inte vilken kolumn jag skulle kolla p alltid.
Frstr, tnkte allts mest hra vad du tycker om matten. Det frekommer allts en del siffertnk men det varierar som sagt p inriktning. En del av kurserna r gemensamma fr alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag har inte tnkt srskilt mycket p aktiebranschen eller sdana jobb. Jag har mer tnkt mig att arbeta p ngot fretag eller en byr med ekonomi p ngot stt. Marknadsfring knns mer socialt n redovisning, och drfr knns redovisning mer passande d jag r vldigt introvert som person.
Ok, redovisning har som sagt en bra arbetsmarknad. Det frutstts dock att du faktiskt r intresserad av mnet, skulle du kunna jobba som typ revisor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag vet inte om jag gjorde rtt att vlja bort juristprogrammet eller inte, oavsett s r den utbildningen ett halvr fr lng. Har redan studerat p universitet och tagit studiemedel, s kan studera i max 4 r till om jag inte ska behva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som klagare eller mjligtvis domare och d krvs notarietjnstgring som jag kunnat se p statistik krver mycket hga betyg.
Ja, detta r ett exempel p de attraktiva jobb som mnga juriststudenter efterstrvar. Men mkt handlar om vad du har fr mlsttning med ekonomin, som sagt krvs det att man kmpar rejlt om man ska n framgng. Vill du ha ett mindre "flashigt" jobb med lgre ln / smre utvecklingsmjligheter krvs inte lika mkt. P totalen skulle jag sga att juridiken skulle kunna erbjuda mer (sett till utbildningen enbart) n ekonomprogrammet, dock r det helt avgrande hur man presterar. Men allt annat lika r arbetsmarknaden bttre fr jurister n fr ekonomer, vad gller svl de med smre som medelbetyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Viktigaste r att lnen r bra och statusen hyfsad, fr det r anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat ngra terminer p socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skl. Mest avgrande sklet r den lga lnen, sedan lg status och sedan s tycker jag att yrket knns opassande fr en introvert person. Tycker i vrigt att utbildningen r intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.
Ok, men hoppa inte p ekonom bara fr att du tror att man fr hg status/ln... r du ens intresserad av att jobba som ekonom? Dvs. jobba med revision, redovisning, skatt, bolag osv? Vad har du t.ex. fr tidigare relation till ekonomi?