• 1
  • 2
2018-07-01, 19:26
Medlem
Jag har lnge velat kring vilken utbildning jag vill g d det r viktigt fr mig att det knns intressant samtidigt som det ger mjligheter att f en bra ln. Civilekonomprogrammet r det alternativet som erbjuder bda fr min del. Dremot s r inte matte min starka sida, r matten vldigt svr p civilekonom?
Jag hade A i alla mnen i gymnasiet utver just matte, i matte 1 fick jag D i slutbetyg och i matte 2&3 fick jag E. Jag klarade matte 2 och 3 genom att f omprov hela tiden och sen klarade omproven. Drav r matte verkligen inte min starka sida men jag r intresserad av ekonomi, och vill arbeta med siffror/papper - vill inte arbeta med mnniskor.
r det ngon som har lst civilekonomprogrammet som kan ge mig lite rd och kanske kan visa upp ngot exempel p matte som krvdes under utbildningen?
Andra alternativ inom ekonomi r vl yrkeshgskola, finns en utbildning till redovisningsekonom bland annat dr det enbart krvs att ha lst Matte 2 s tnker att matten dr br vara enklare men d r man ju sklart mer begrnsad efter utbildningen n om man gr det bredare civilekonomprogrammet.

S, r det mjligt att klara av civilekonom trots att matte r min absolut svagaste punkt?
Citera
2018-07-01, 19:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag har lnge velat kring vilken utbildning jag vill g d det r viktigt fr mig att det knns intressant samtidigt som det ger mjligheter att f en bra ln. Civilekonomprogrammet r det alternativet som erbjuder bda fr min del. Dremot s r inte matte min starka sida, r matten vldigt svr p civilekonom?
Jag hade A i alla mnen i gymnasiet utver just matte, i matte 1 fick jag D i slutbetyg och i matte 2&3 fick jag E. Jag klarade matte 2 och 3 genom att f omprov hela tiden och sen klarade omproven. Drav r matte verkligen inte min starka sida men jag r intresserad av ekonomi, och vill arbeta med siffror/papper - vill inte arbeta med mnniskor.
r det ngon som har lst civilekonomprogrammet som kan ge mig lite rd och kanske kan visa upp ngot exempel p matte som krvdes under utbildningen?
Andra alternativ inom ekonomi r vl yrkeshgskola, finns en utbildning till redovisningsekonom bland annat dr det enbart krvs att ha lst Matte 2 s tnker att matten dr br vara enklare men d r man ju sklart mer begrnsad efter utbildningen n om man gr det bredare civilekonomprogrammet.

S, r det mjligt att klara av civilekonom trots att matte r min absolut svagaste punkt?

Mycket beror p vilken inriktning du vljer. Om du verkligen har vldigt svrt att arbeta med siffror kanske du ska undvika inriktningarna mot typ finans/redovisning/NEK/kalkylering/etc. och kra ngt "mjukare" som typ marknadsfring (som inte handlar om siffror alls, utan istllet "prat"). Dock r det i allmnhet lttare att f jobb inom de "hrda" inriktningarna n inom de "mjukare", t.ex. r arbetsmarknaden bra fr de som lst redovisning men dlig fr de som lst marknadsfring/management/organisation.

Sedan r ju allt relativt, r du "halvdlig" p matte har du kanske goda mjligheter att trna upp det du behver kunna under sjlva programmet. r du "obildbar" vad gller siffertnk r det ju en annan sak, som extremt exempel. S ett bra tips r ju att prva programmet och d bedma om det r ngt fr dig.
Citera
2018-07-01, 19:38
Medlem
Jo, har hrt innan att inriktningen nationalekonomi r betydligt svrare.

Jag har vldigt svrt fr att frst logiken inom matte och hitta en rd trd. Jag kommer inte ens ihg mnga saker. Jag kan inte reglerna fr pythagoras sats till fullo ens nu. Jag kunde plugga in sakerna till omproven, men sedan slppte kunskaperna igen. Och jag klarade bara uppgifterna som liknade uppgifter jag ftt frklarade. Jag kunde se att ett svar r rtt p ett tal som ser ut just p ett exakt stt, ndrade man talet s det blev helt annorlunda kunde jag inte lsa det fr jag klarade aldrig av att lra mig metoderna. Ska dock sga att jag hade C i matte i hgstadiet och nstan inga omprov, hade en vldigt dlig lrare i gymnasiet som inte kunde frklara, och lraren var inte ens utbildad gymnasielrare till att brja med.
Citera
2018-07-01, 19:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jo, har hrt innan att inriktningen nationalekonomi r betydligt svrare.

Jag har vldigt svrt fr att frst logiken inom matte och hitta en rd trd. Jag kommer inte ens ihg mnga saker. Jag kan inte reglerna fr pythagoras sats till fullo ens nu. Jag kunde plugga in sakerna till omproven, men sedan slppte kunskaperna igen. Och jag klarade bara uppgifterna som liknade uppgifter jag ftt frklarade. Jag kunde se att ett svar r rtt p ett tal som ser ut just p ett exakt stt, ndrade man talet s det blev helt annorlunda kunde jag inte lsa det fr jag klarade aldrig av att lra mig metoderna. Ska dock sga att jag hade C i matte i hgstadiet och nstan inga omprov, hade en vldigt dlig lrare i gymnasiet som inte kunde frklara, och lraren var inte ens utbildad gymnasielrare till att brja med.

Nja, just sdana geometriska formler etc. kommer du inte direkt att behva hlla i huvudet om du lser ekonomi. Dock r det ju bra att ha en viss feeling fr siffror och t.ex. frst hur olika siffror pverkar varandra i redovisningen, hur vrderingar sker osv. Tnker d frmst p att matten r bra att ha inom kurserna i redovisning, finans, budgetering, etc.

Nr jag googlade p tentor i t.ex. redovisning finns denna lnk tillgnglig. Du kan ju ta en titt p rkneuppgifterna i dessa tentor och knna efter om siffertnket r svrt eller ej.

https://studentportalen.uu.se/portal...filearea279064
Citera
2018-07-01, 19:47
Medlem
Banangurkazzs avatar
Passa p att frscha upp gymnasiematten under sommaren s du tminstone inte behver traggla med brk, potensrkningar, och rkningar med enklare rotenur-uttryck.
Citera
2018-07-01, 20:20
Medlem
Bara du inte vljer att inrikta dig mot nationalekonomi eller statistik s br du klara dig. ven finans p fortsttningsniv innehller en del matte.
Citera
2018-07-01, 20:55
Medlem
Linkpings Universitet r dr jag har tnkt att studera eftersom jag bor i Norrkping. Jag tror absolut att matten blir tuff fr mig p utbildningen, frgan r mest om jag kommer klara av den eller om den blir alldeles fr svr.

Hur ser det ut fr civilekonomer, spelar betygen p utbildningen stor roll fr vilka jobb man fr efter?
Jag tnker att det kanske blir svrt att f hgsta betyg i mnga av kurserna och att jag hamnar p godknt just fr att matte r en svag punkt.
Valde bort juristprogrammet som ocks kndes intressant delvis p grund av hrda konkurrensen om jobben samt kraven p att man mste gtt ut med hga betyg fr att ha en chans.
Citera
2018-07-01, 21:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag tror absolut att matten blir tuff fr mig p utbildningen, frgan r mest om jag kommer klara av den eller om den blir alldeles fr svr.

Tog du en titt p lnken jag skickade? Dr har du iallafall en hyfsad uppfattning om hur matten p grundkurserna r. Omfattningen av siffertnk efter dessa kurser beror som sagt p val av inriktning.

Citat:
Hur ser det ut fr civilekonomer, spelar betygen p utbildningen stor roll fr vilka jobb man fr efter?

Det beror rtt mkt p vilken typ av jobb du efterstrvar samt vilka meriter du har i vrigt. Fr de mest attraktiva / bst betalda jobben krvs i regel bra betyg, medan det fr andra enbart spelar roll vad du har extrajobbat med. P totalen r det dock vettigt att efterstrva hyfsade betyg d konkurrensen om bra ekonomjobb kan vara tuff. Dock handlar det som sagt ocks om vilka meriter du har p CV:et utver betygen, frmst extrajobb/sommarjobb som r relevanta fr utbildningen.

Citat:
Valde bort juristprogrammet som ocks kndes intressant delvis p grund av hrda konkurrensen om jobben samt kraven p att man mste gtt ut med hga betyg fr att ha en chans.

Detta r en vldigt stor missuppfattning. Visst r betygshetsen hg p juristprogrammet, men detta beror i hg grad p att dessa studenter i strre omfattning n andra linjer efterstrvar "toppjobben". P ekonomlinjen finns det en betydligt strre andel av studenterna som "njer" sig med "svenssonjobb" efter examen och drfr inte har ngra strre ambitioner vad gller betygen. Den andel av ekonomstudenterna som efterstrvar toppjobb med bra ingngsln + lneutveckling (managementkonsult, investment banking, M&A, etc.) r dock jmfrbar med juriststudenternas betygshets.
Citera
2018-07-01, 22:12
Medlem
Jag kollade p lnkarna och genomfrde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt d frmodligen men fick rtt p ungefr hlften av frgorna. Vissa av frgorna kndes okej, men andra frstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att gra. Vissa termer frstod jag inte inom ekonomi s frstod inte vilken kolumn jag skulle kolla p alltid.

Jag har inte tnkt srskilt mycket p aktiebranschen eller sdana jobb. Jag har mer tnkt mig att arbeta p ngot fretag eller en byr med ekonomi p ngot stt. Marknadsfring knns mer socialt n redovisning, och drfr knns redovisning mer passande d jag r vldigt introvert som person.

Jag vet inte om jag gjorde rtt att vlja bort juristprogrammet eller inte, oavsett s r den utbildningen ett halvr fr lng. Har redan studerat p universitet och tagit studiemedel, s kan studera i max 4 r till om jag inte ska behva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som klagare eller mjligtvis domare och d krvs notarietjnstgring som jag kunnat se p statistik krver mycket hga betyg.

Viktigaste r att lnen r bra och statusen hyfsad, fr det r anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat ngra terminer p socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skl. Mest avgrande sklet r den lga lnen, sedan lg status och sedan s tycker jag att yrket knns opassande fr en introvert person. Tycker i vrigt att utbildningen r intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.
Citera
2018-07-01, 22:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag kollade p lnkarna och genomfrde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt d frmodligen men fick rtt p ungefr hlften av frgorna. Vissa av frgorna kndes okej, men andra frstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att gra. Vissa termer frstod jag inte inom ekonomi s frstod inte vilken kolumn jag skulle kolla p alltid.

Frstr, tnkte allts mest hra vad du tycker om matten. Det frekommer allts en del siffertnk men det varierar som sagt p inriktning. En del av kurserna r gemensamma fr alla.

Citat:
Jag har inte tnkt srskilt mycket p aktiebranschen eller sdana jobb. Jag har mer tnkt mig att arbeta p ngot fretag eller en byr med ekonomi p ngot stt. Marknadsfring knns mer socialt n redovisning, och drfr knns redovisning mer passande d jag r vldigt introvert som person.

Ok, redovisning har som sagt en bra arbetsmarknad. Det frutstts dock att du faktiskt r intresserad av mnet, skulle du kunna jobba som typ revisor?

Citat:
Jag vet inte om jag gjorde rtt att vlja bort juristprogrammet eller inte, oavsett s r den utbildningen ett halvr fr lng. Har redan studerat p universitet och tagit studiemedel, s kan studera i max 4 r till om jag inte ska behva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som klagare eller mjligtvis domare och d krvs notarietjnstgring som jag kunnat se p statistik krver mycket hga betyg.

Ja, detta r ett exempel p de attraktiva jobb som mnga juriststudenter efterstrvar. Men mkt handlar om vad du har fr mlsttning med ekonomin, som sagt krvs det att man kmpar rejlt om man ska n framgng. Vill du ha ett mindre "flashigt" jobb med lgre ln / smre utvecklingsmjligheter krvs inte lika mkt. P totalen skulle jag sga att juridiken skulle kunna erbjuda mer (sett till utbildningen enbart) n ekonomprogrammet, dock r det helt avgrande hur man presterar. Men allt annat lika r arbetsmarknaden bttre fr jurister n fr ekonomer, vad gller svl de med smre som medelbetyg.

Citat:
Viktigaste r att lnen r bra och statusen hyfsad, fr det r anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat ngra terminer p socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skl. Mest avgrande sklet r den lga lnen, sedan lg status och sedan s tycker jag att yrket knns opassande fr en introvert person. Tycker i vrigt att utbildningen r intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.

Ok, men hoppa inte p ekonom bara fr att du tror att man fr hg status/ln... r du ens intresserad av att jobba som ekonom? Dvs. jobba med revision, redovisning, skatt, bolag osv? Vad har du t.ex. fr tidigare relation till ekonomi?
Citera
2018-07-01, 23:32
Medlem
Matten knns svr mste jag sga av de testerna att dma. Jag gjorde ett annat test som fanns i lnken som var mycket svrare n den frsta jag gjorde, och fick inte alls mnga rtt.

Om redovisning r det inom ekonomi som har bst arbetsmarknad, r det inte ondigt d kanske att lsa hela civilekonomprogrammet, kan jag d lika grna g en yrkeshgskoleutbildning p 2 r till just redovisningsekonom?
Jag har ingen strre koll p vad en revisor gr om jag ska vara rlig.

SYV p universitet jag studerar nu samt en vn som knner en jurist berttade att de med lga betyg hamnar p typiska socionomjobb, med andra ord utbildningen jag redan gtt klart 2 terminer p (5 terminer kvar).

Jag har ingen erfarenhet eller relation till ekonomi alls. Jag har aldrig studerat ngonting som liknar ekonomi, mer n matte d i grundskolan och gymnasiet.

Problemet r att jag trttnar p allting och har inget faktiskt intresse av ngonting. Drfr tnker jag att ln och status kan vara direkt avgrande i mitt fall d jag frmodligen kommer tycka alla utbildningar och alla jobb r lika trkiga.

Jag har blivit utsatt fr vldigt mycket diskriminering nr jag skt jobb, och drfr har jag vldigt lite arbetslivserfarenhet. Jag skte kanske 600 sommarjobb i r och var p 35 olika intervjuer men alltid s valde dem ngon annan till att f jobbet, och samma sak hnde frra ret och ren innan det. Det verkar som att s lnge det finns mjlighet att anstlla ngon annan n mig s kommer jag aldrig att f ett jobb, drfr tnker jag att det mste vara ett bristyrke dr det r frre skande n jobb s att dem inte kan vlja bort mig.
Citera
2018-07-02, 00:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Om redovisning r det inom ekonomi som har bst arbetsmarknad, r det inte ondigt d kanske att lsa hela civilekonomprogrammet, kan jag d lika grna g en yrkeshgskoleutbildning p 2 r till just redovisningsekonom?
Jag har ingen strre koll p vad en revisor gr om jag ska vara rlig.

Nja, redovisningsekonom p YH r nog i en stor riskzon vad gller automatisering. En civ.ek. inom redovisning kan GE RD om redovisning, till skillnad frn en YH-ekonom som frmst arbetar med att ta fram redovisningsmaterialet, och drfr kan komma att frlora sitt jobb framver.

Citat:
SYV p universitet jag studerar nu samt en vn som knner en jurist berttade att de med lga betyg hamnar p typiska socionomjobb, med andra ord utbildningen jag redan gtt klart 2 terminer p (5 terminer kvar).

D ska man nog till att vara riktigt kass. Knns som man inte ftt mer n godknt i samtliga kurser programmet ut i s fall. Fr mig knns det rtt rimligt att den som varit smst i klassen inte kan vlja och vraka vad gller jobben.

Citat:
Jag har ingen erfarenhet eller relation till ekonomi alls. Jag har aldrig studerat ngonting som liknar ekonomi, mer n matte d i grundskolan och gymnasiet.

Problemet r att jag trttnar p allting och har inget faktiskt intresse av ngonting. Drfr tnker jag att ln och status kan vara direkt avgrande i mitt fall d jag frmodligen kommer tycka alla utbildningar och alla jobb r lika trkiga.

Jag har blivit utsatt fr vldigt mycket diskriminering nr jag skt jobb, och drfr har jag vldigt lite arbetslivserfarenhet. Jag skte kanske 600 sommarjobb i r och var p 35 olika intervjuer men alltid s valde dem ngon annan till att f jobbet, och samma sak hnde frra ret och ren innan det. Det verkar som att s lnge det finns mjlighet att anstlla ngon annan n mig s kommer jag aldrig att f ett jobb, drfr tnker jag att det mste vara ett bristyrke dr det r frre skande n jobb s att dem inte kan vlja bort mig.

Du br nog vervga om ekonom r rtt utbildning fr dig. Min rekommendation r att inte hoppa p ngt bara fr att utan fundera innan du vljer linje. Jobba emellan s kan du knna in vad som passar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in