Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag kollade på länkarna och genomförde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt då förmodligen men fick rätt på ungefär hälften av frågorna. Vissa av frågorna kändes okej, men andra förstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att göra. Vissa termer förstod jag inte inom ekonomi så förstod inte vilken kolumn jag skulle kolla på alltid.
Förstår, tänkte alltså mest höra vad du tycker om matten. Det förekommer alltså en del siffertänk men det varierar som sagt på inriktning. En del av kurserna är gemensamma för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag har inte tänkt särskilt mycket på aktiebranschen eller sådana jobb. Jag har mer tänkt mig att arbeta på något företag eller en byrå med ekonomi på något sätt. Marknadsföring känns mer socialt än redovisning, och därför känns redovisning mer passande då jag är väldigt introvert som person.
Ok, redovisning har som sagt en bra arbetsmarknad. Det förutsätts dock att du faktiskt är intresserad av ämnet, skulle du kunna jobba som typ revisor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Jag vet inte om jag gjorde rätt att välja bort juristprogrammet eller inte, oavsett så är den utbildningen ett halvår för lång. Har redan studerat på universitet och tagit studiemedel, så kan studera i max 4 år till om jag inte ska behöva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som åklagare eller möjligtvis domare och då krävs notarietjänstgöring som jag kunnat se på statistik kräver mycket höga betyg.
Ja, detta är ett exempel på de attraktiva jobb som många juriststudenter eftersträvar. Men mkt handlar om vad du har för målsättning med ekonomin, som sagt krävs det att man kämpar rejält om man ska nå framgång. Vill du ha ett mindre "flashigt" jobb med lägre lön / sämre utvecklingsmöjligheter krävs inte lika mkt. På totalen skulle jag säga att juridiken skulle kunna erbjuda mer (sett till utbildningen enbart) än ekonomprogrammet, dock är det helt avgörande hur man presterar. Men allt annat lika är arbetsmarknaden bättre för jurister än för ekonomer, vad gäller såväl de med sämre som medelbetyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vancha97
Viktigaste är att lönen är bra och statusen hyfsad, för det är anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat några terminer på socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skäl. Mest avgörande skälet är den låga lönen, sedan låg status och sedan så tycker jag att yrket känns opassande för en introvert person. Tycker i övrigt att utbildningen är intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.
Ok, men hoppa inte på ekonom bara för att du tror att man får hög status/lön... är du ens intresserad av att jobba som ekonom? Dvs. jobba med revision, redovisning, skatt, bolag osv? Vad har du t.ex. för tidigare relation till ekonomi?