• 1
  • 2
2018-07-01, 19:26
Medlem
Jag har länge velat kring vilken utbildning jag vill gå då det är viktigt för mig att det känns intressant samtidigt som det ger möjligheter att få en bra lön. Civilekonomprogrammet är det alternativet som erbjuder båda för min del. Däremot så är inte matte min starka sida, är matten väldigt svår på civilekonom?
Jag hade A i alla ämnen i gymnasiet utöver just matte, i matte 1 fick jag D i slutbetyg och i matte 2&3 fick jag E. Jag klarade matte 2 och 3 genom att få omprov hela tiden och sen klarade omproven. Därav är matte verkligen inte min starka sida men jag är intresserad av ekonomi, och vill arbeta med siffror/papper - vill inte arbeta med människor.
Är det någon som har läst civilekonomprogrammet som kan ge mig lite råd och kanske kan visa upp något exempel på matte som krävdes under utbildningen?
Andra alternativ inom ekonomi är väl yrkeshögskola, finns en utbildning till redovisningsekonom bland annat där det enbart krävs att ha läst Matte 2 så tänker att matten där bör vara enklare men då är man ju såklart mer begränsad efter utbildningen än om man går det bredare civilekonomprogrammet.

Så, är det möjligt att klara av civilekonom trots att matte är min absolut svagaste punkt?
Citera
2018-07-01, 19:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag har länge velat kring vilken utbildning jag vill gå då det är viktigt för mig att det känns intressant samtidigt som det ger möjligheter att få en bra lön. Civilekonomprogrammet är det alternativet som erbjuder båda för min del. Däremot så är inte matte min starka sida, är matten väldigt svår på civilekonom?
Jag hade A i alla ämnen i gymnasiet utöver just matte, i matte 1 fick jag D i slutbetyg och i matte 2&3 fick jag E. Jag klarade matte 2 och 3 genom att få omprov hela tiden och sen klarade omproven. Därav är matte verkligen inte min starka sida men jag är intresserad av ekonomi, och vill arbeta med siffror/papper - vill inte arbeta med människor.
Är det någon som har läst civilekonomprogrammet som kan ge mig lite råd och kanske kan visa upp något exempel på matte som krävdes under utbildningen?
Andra alternativ inom ekonomi är väl yrkeshögskola, finns en utbildning till redovisningsekonom bland annat där det enbart krävs att ha läst Matte 2 så tänker att matten där bör vara enklare men då är man ju såklart mer begränsad efter utbildningen än om man går det bredare civilekonomprogrammet.

Så, är det möjligt att klara av civilekonom trots att matte är min absolut svagaste punkt?

Mycket beror på vilken inriktning du väljer. Om du verkligen har väldigt svårt att arbeta med siffror kanske du ska undvika inriktningarna mot typ finans/redovisning/NEK/kalkylering/etc. och köra ngt "mjukare" som typ marknadsföring (som inte handlar om siffror alls, utan istället "prat"). Dock är det i allmänhet lättare att få jobb inom de "hårda" inriktningarna än inom de "mjukare", t.ex. är arbetsmarknaden bra för de som läst redovisning men dålig för de som läst marknadsföring/management/organisation.

Sedan är ju allt relativt, är du "halvdålig" på matte har du kanske goda möjligheter att träna upp det du behöver kunna under själva programmet. Är du "obildbar" vad gäller siffertänk är det ju en annan sak, som extremt exempel. Så ett bra tips är ju att pröva programmet och då bedöma om det är ngt för dig.
Citera
2018-07-01, 19:38
Medlem
Jo, har hört innan att inriktningen nationalekonomi är betydligt svårare.

Jag har väldigt svårt för att förstå logiken inom matte och hitta en röd tråd. Jag kommer inte ens ihåg många saker. Jag kan inte reglerna för pythagoras sats till fullo ens nu. Jag kunde plugga in sakerna till omproven, men sedan släppte kunskaperna igen. Och jag klarade bara uppgifterna som liknade uppgifter jag fått förklarade. Jag kunde se att ett svar är rätt på ett tal som ser ut just på ett exakt sätt, ändrade man talet så det blev helt annorlunda kunde jag inte lösa det för jag klarade aldrig av att lära mig metoderna. Ska dock säga att jag hade C i matte i högstadiet och nästan inga omprov, hade en väldigt dålig lärare i gymnasiet som inte kunde förklara, och läraren var inte ens utbildad gymnasielärare till att börja med.
Citera
2018-07-01, 19:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jo, har hört innan att inriktningen nationalekonomi är betydligt svårare.

Jag har väldigt svårt för att förstå logiken inom matte och hitta en röd tråd. Jag kommer inte ens ihåg många saker. Jag kan inte reglerna för pythagoras sats till fullo ens nu. Jag kunde plugga in sakerna till omproven, men sedan släppte kunskaperna igen. Och jag klarade bara uppgifterna som liknade uppgifter jag fått förklarade. Jag kunde se att ett svar är rätt på ett tal som ser ut just på ett exakt sätt, ändrade man talet så det blev helt annorlunda kunde jag inte lösa det för jag klarade aldrig av att lära mig metoderna. Ska dock säga att jag hade C i matte i högstadiet och nästan inga omprov, hade en väldigt dålig lärare i gymnasiet som inte kunde förklara, och läraren var inte ens utbildad gymnasielärare till att börja med.

Nja, just sådana geometriska formler etc. kommer du inte direkt att behöva hålla i huvudet om du läser ekonomi. Dock är det ju bra att ha en viss feeling för siffror och t.ex. förstå hur olika siffror påverkar varandra i redovisningen, hur värderingar sker osv. Tänker då främst på att matten är bra att ha inom kurserna i redovisning, finans, budgetering, etc.

När jag googlade på tentor i t.ex. redovisning finns denna länk tillgänglig. Du kan ju ta en titt på räkneuppgifterna i dessa tentor och känna efter om siffertänket är svårt eller ej.

https://studentportalen.uu.se/portal...filearea279064
Citera
2018-07-01, 19:47
Medlem
Banangurkazzs avatar
Passa på att fräscha upp gymnasiematten under sommaren så du åtminstone inte behöver traggla med bråk, potensräkningar, och räkningar med enklare rotenur-uttryck.
Citera
2018-07-01, 20:20
Medlem
Bara du inte väljer att inrikta dig mot nationalekonomi eller statistik så bör du klara dig. Även finans på fortsättningsnivå innehåller en del matte.
Citera
2018-07-01, 20:55
Medlem
Linköpings Universitet är där jag har tänkt att studera eftersom jag bor i Norrköping. Jag tror absolut att matten blir tuff för mig på utbildningen, frågan är mest om jag kommer klara av den eller om den blir alldeles för svår.

Hur ser det ut för civilekonomer, spelar betygen på utbildningen stor roll för vilka jobb man får efter?
Jag tänker att det kanske blir svårt att få högsta betyg i många av kurserna och att jag hamnar på godkänt just för att matte är en svag punkt.
Valde bort juristprogrammet som också kändes intressant delvis på grund av hårda konkurrensen om jobben samt kraven på att man måste gått ut med höga betyg för att ha en chans.
Citera
2018-07-01, 21:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag tror absolut att matten blir tuff för mig på utbildningen, frågan är mest om jag kommer klara av den eller om den blir alldeles för svår.

Tog du en titt på länken jag skickade? Där har du iallafall en hyfsad uppfattning om hur matten på grundkurserna är. Omfattningen av siffertänk efter dessa kurser beror som sagt på val av inriktning.

Citat:
Hur ser det ut för civilekonomer, spelar betygen på utbildningen stor roll för vilka jobb man får efter?

Det beror rätt mkt på vilken typ av jobb du eftersträvar samt vilka meriter du har i övrigt. För de mest attraktiva / bäst betalda jobben krävs i regel bra betyg, medan det för andra enbart spelar roll vad du har extrajobbat med. På totalen är det dock vettigt att eftersträva hyfsade betyg då konkurrensen om bra ekonomjobb kan vara tuff. Dock handlar det som sagt också om vilka meriter du har på CV:et utöver betygen, främst extrajobb/sommarjobb som är relevanta för utbildningen.

Citat:
Valde bort juristprogrammet som också kändes intressant delvis på grund av hårda konkurrensen om jobben samt kraven på att man måste gått ut med höga betyg för att ha en chans.

Detta är en väldigt stor missuppfattning. Visst är betygshetsen hög på juristprogrammet, men detta beror i hög grad på att dessa studenter i större omfattning än andra linjer eftersträvar "toppjobben". På ekonomlinjen finns det en betydligt större andel av studenterna som "nöjer" sig med "svenssonjobb" efter examen och därför inte har några större ambitioner vad gäller betygen. Den andel av ekonomstudenterna som eftersträvar toppjobb med bra ingångslön + löneutveckling (managementkonsult, investment banking, M&A, etc.) är dock jämförbar med juriststudenternas betygshets.
Citera
2018-07-01, 22:12
Medlem
Jag kollade på länkarna och genomförde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt då förmodligen men fick rätt på ungefär hälften av frågorna. Vissa av frågorna kändes okej, men andra förstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att göra. Vissa termer förstod jag inte inom ekonomi så förstod inte vilken kolumn jag skulle kolla på alltid.

Jag har inte tänkt särskilt mycket på aktiebranschen eller sådana jobb. Jag har mer tänkt mig att arbeta på något företag eller en byrå med ekonomi på något sätt. Marknadsföring känns mer socialt än redovisning, och därför känns redovisning mer passande då jag är väldigt introvert som person.

Jag vet inte om jag gjorde rätt att välja bort juristprogrammet eller inte, oavsett så är den utbildningen ett halvår för lång. Har redan studerat på universitet och tagit studiemedel, så kan studera i max 4 år till om jag inte ska behöva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som åklagare eller möjligtvis domare och då krävs notarietjänstgöring som jag kunnat se på statistik kräver mycket höga betyg.

Viktigaste är att lönen är bra och statusen hyfsad, för det är anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat några terminer på socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skäl. Mest avgörande skälet är den låga lönen, sedan låg status och sedan så tycker jag att yrket känns opassande för en introvert person. Tycker i övrigt att utbildningen är intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.
Citera
2018-07-01, 22:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag kollade på länkarna och genomförde ett av testerna, lite snabbt och slarvigt då förmodligen men fick rätt på ungefär hälften av frågorna. Vissa av frågorna kändes okej, men andra förstod jag ingenting av och det hade inte bara med matten att göra. Vissa termer förstod jag inte inom ekonomi så förstod inte vilken kolumn jag skulle kolla på alltid.

Förstår, tänkte alltså mest höra vad du tycker om matten. Det förekommer alltså en del siffertänk men det varierar som sagt på inriktning. En del av kurserna är gemensamma för alla.

Citat:
Jag har inte tänkt särskilt mycket på aktiebranschen eller sådana jobb. Jag har mer tänkt mig att arbeta på något företag eller en byrå med ekonomi på något sätt. Marknadsföring känns mer socialt än redovisning, och därför känns redovisning mer passande då jag är väldigt introvert som person.

Ok, redovisning har som sagt en bra arbetsmarknad. Det förutsätts dock att du faktiskt är intresserad av ämnet, skulle du kunna jobba som typ revisor?

Citat:
Jag vet inte om jag gjorde rätt att välja bort juristprogrammet eller inte, oavsett så är den utbildningen ett halvår för lång. Har redan studerat på universitet och tagit studiemedel, så kan studera i max 4 år till om jag inte ska behöva studera minst 1 termin helt utan studiemedel. Jag var mest intresserade av att arbeta med brott som åklagare eller möjligtvis domare och då krävs notarietjänstgöring som jag kunnat se på statistik kräver mycket höga betyg.

Ja, detta är ett exempel på de attraktiva jobb som många juriststudenter eftersträvar. Men mkt handlar om vad du har för målsättning med ekonomin, som sagt krävs det att man kämpar rejält om man ska nå framgång. Vill du ha ett mindre "flashigt" jobb med lägre lön / sämre utvecklingsmöjligheter krävs inte lika mkt. På totalen skulle jag säga att juridiken skulle kunna erbjuda mer (sett till utbildningen enbart) än ekonomprogrammet, dock är det helt avgörande hur man presterar. Men allt annat lika är arbetsmarknaden bättre för jurister än för ekonomer, vad gäller såväl de med sämre som medelbetyg.

Citat:
Viktigaste är att lönen är bra och statusen hyfsad, för det är anledningen till att jag ska hoppa av min nuvarande utbildning. Har studerat några terminer på socionomprogrammet men hoppar av programmet av 3 skäl. Mest avgörande skälet är den låga lönen, sedan låg status och sedan så tycker jag att yrket känns opassande för en introvert person. Tycker i övrigt att utbildningen är intressant, men jobben verkar vara mindre roliga.

Ok, men hoppa inte på ekonom bara för att du tror att man får hög status/lön... är du ens intresserad av att jobba som ekonom? Dvs. jobba med revision, redovisning, skatt, bolag osv? Vad har du t.ex. för tidigare relation till ekonomi?
Citera
2018-07-01, 23:32
Medlem
Matten känns svår måste jag säga av de testerna att döma. Jag gjorde ett annat test som fanns i länken som var mycket svårare än den första jag gjorde, och fick inte alls många rätt.

Om redovisning är det inom ekonomi som har bäst arbetsmarknad, är det inte onödigt då kanske att läsa hela civilekonomprogrammet, kan jag då lika gärna gå en yrkeshögskoleutbildning på 2 år till just redovisningsekonom?
Jag har ingen större koll på vad en revisor gör om jag ska vara ärlig.

SYV på universitet jag studerar nu samt en vän som känner en jurist berättade att de med låga betyg hamnar på typiska socionomjobb, med andra ord utbildningen jag redan gått klart 2 terminer på (5 terminer kvar).

Jag har ingen erfarenhet eller relation till ekonomi alls. Jag har aldrig studerat någonting som liknar ekonomi, mer än matte då i grundskolan och gymnasiet.

Problemet är att jag tröttnar på allting och har inget faktiskt intresse av någonting. Därför tänker jag att lön och status kan vara direkt avgörande i mitt fall då jag förmodligen kommer tycka alla utbildningar och alla jobb är lika tråkiga.

Jag har blivit utsatt för väldigt mycket diskriminering när jag sökt jobb, och därför har jag väldigt lite arbetslivserfarenhet. Jag sökte kanske 600 sommarjobb i år och var på 35 olika intervjuer men alltid så valde dem någon annan till att få jobbet, och samma sak hände förra året och åren innan det. Det verkar som att så länge det finns möjlighet att anställa någon annan än mig så kommer jag aldrig att få ett jobb, därför tänker jag att det måste vara ett bristyrke där det är färre sökande än jobb så att dem inte kan välja bort mig.
Citera
2018-07-02, 00:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Om redovisning är det inom ekonomi som har bäst arbetsmarknad, är det inte onödigt då kanske att läsa hela civilekonomprogrammet, kan jag då lika gärna gå en yrkeshögskoleutbildning på 2 år till just redovisningsekonom?
Jag har ingen större koll på vad en revisor gör om jag ska vara ärlig.

Nja, redovisningsekonom på YH är nog i en stor riskzon vad gäller automatisering. En civ.ek. inom redovisning kan GE RÅD om redovisning, till skillnad från en YH-ekonom som främst arbetar med att ta fram redovisningsmaterialet, och därför kan komma att förlora sitt jobb framöver.

Citat:
SYV på universitet jag studerar nu samt en vän som känner en jurist berättade att de med låga betyg hamnar på typiska socionomjobb, med andra ord utbildningen jag redan gått klart 2 terminer på (5 terminer kvar).

Då ska man nog till att vara riktigt kass. Känns som man inte fått mer än godkänt i samtliga kurser programmet ut i så fall. För mig känns det rätt rimligt att den som varit sämst i klassen inte kan välja och vraka vad gäller jobben.

Citat:
Jag har ingen erfarenhet eller relation till ekonomi alls. Jag har aldrig studerat någonting som liknar ekonomi, mer än matte då i grundskolan och gymnasiet.

Problemet är att jag tröttnar på allting och har inget faktiskt intresse av någonting. Därför tänker jag att lön och status kan vara direkt avgörande i mitt fall då jag förmodligen kommer tycka alla utbildningar och alla jobb är lika tråkiga.

Jag har blivit utsatt för väldigt mycket diskriminering när jag sökt jobb, och därför har jag väldigt lite arbetslivserfarenhet. Jag sökte kanske 600 sommarjobb i år och var på 35 olika intervjuer men alltid så valde dem någon annan till att få jobbet, och samma sak hände förra året och åren innan det. Det verkar som att så länge det finns möjlighet att anställa någon annan än mig så kommer jag aldrig att få ett jobb, därför tänker jag att det måste vara ett bristyrke där det är färre sökande än jobb så att dem inte kan välja bort mig.

Du bör nog överväga om ekonom är rätt utbildning för dig. Min rekommendation är att inte hoppa på ngt bara för att utan fundera innan du väljer linje. Jobba emellan så kan du känna in vad som passar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in