Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 17:45
  #1
Medlem
Hej! Inte hundra på om detta är rätt tråd, men men.

Satta mig vid datorn idag och plötsligt frös skärmen. Jag höll då in ström-knappen på datorn och stängde av den på så vis. När jag sedan försökte starta om den så hör man att datorn drar igång men inget händer på skärmen. Efter en massa försök med re-boots så fick jag en blue screen: Page fault in nonpaged area, där det står att ett fel har uppstått och att datorn måste startas om.

Efter omstart fick jag meddelandet: Bootmgr image is corrupt. The system cannot boot.

9ggr av 10 så startar inte datorn men så händer det att den startar och loggar in som vanligt. Men sedan fryser skärmen igen efter ett par minuter så att jag måster forca en reboot och då är det åter igen så att datorn drar igång men inget kommer upp på skärmen.

Jag lyckades föra över några viktiga filer för plugget till ett USB efter ett par försök, men mer än så fungerar ej innan den fryser sig.

Har googlat lite men det låter som det kan vara hur många fel som helst till detta felmeddelande. Typ psu, RAM, Bios osv. Vet inte riktigt var jag ska börja.

Har fortfarande en del viktiga filer på datorn så hoppas det går att fixa detta problem utan att bli av med allt på mina drives. Tyvärr använder jag inte cloud eller drive, något att skaffa nu definitivt:S

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-07-01, 17:56
  #2
Medlem
Pengabingens avatar
kontrollera RAM stickorna i datorn så de inte är lösa.
Citera
2018-07-02, 19:19
  #3
Medlem
Jag kollade det men de verkade sitta på plats. Idag startar datorn dock som vanligt konstigt nog. Den fungerade bra tills jag började lira lite Dark Souls. När jag dog drämde jag i bordet (väldigt frustrerande spel) och då frös datorn igen. Testade att starta om och sen stampade jag i golvet, för att testa, och då den frös igen.

Spelade nämligen Dark Souls på kvällen (daskade i bordet av ilska även då:S) men inget hände just då, sedan morgonen därpå så frös den för första gången när jag troligen satte mig för hårt i stolen.

Klantigt, men det verkar vara orsaken till frysningarna men har jag skadat något permanent tro? För det är ju inte så najs om datorn ska behöva krasha varje gång man sätter sig för hårt i stolen eller råkar dra foten i chassit...

Någon aning om vad som kan ha påverkats av skakning/vibrationen?
__________________
Senast redigerad av Skuggmadam 2018-07-02 kl. 19:25.
Citera
2018-07-02, 19:24
  #4
Medlem
SilentVictorys avatar
Det låter som att det inte är första gången du ger dig på datorn?
Stor risk att du har slagit sönder någonting så det glappar.

Bootmgr har med Windows att göra. Kolla så ingen kabel glappar till hårddisken eller att den låter konstigt.

Annars kan du kolla igenom loggboken och klistra in felkoden här.

Datorn är ingen leksak, och smällar kan få saker och ting att gå sönder.
Citera
2018-07-03, 10:38
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2018-07-11, 23:30
  #6
Medlem
NotBads avatar
Bootmgr eller ”boot manager” är Windows boot sekvens. Det är en fil i systemet som gör så datorn kan läsa in allt och starta Windows, kan man kort sagt förklara det som. Filen är korrupt, skadad, eller borta. Detta orsakars oftast av virus eller sabotageprogram. Anledningen att allt frös är teoretiskt för din dator inte kunde läsa in de filer som bygger upp hela systemet. Det du måste göra är att installera en ny bootmgr-fil. Men det är ju ganska svårt när du inte har tillgång till varken dina filer eller din dator.

Det första du ska testa är att reparera Windows och installera den nya bootmgr-filen och eventuella andra filer. Har du en DVD med Windows installationsguide på så använd den. Annars är det du behöver göra ett startbart USB-minne. Har du tillgång till en annan dator så använd den för att göra USB-minnet startbart.

För att göra USB-minnet startbart med en annan dator:
Gör en mapp på skrivbordet och lägg in all data från USB-minnet där tills du kan använda din dator igen. När du gör USB-minnet startbart eller ”bootable” så kommer det formateras. Ladda ner Windows (samma version som du har installerad på din dator) som ISO-fil eller annan diskfil. Du kan ladda ner den från piraten eller dylikt, det enda syftet detta har är att reparera din dator och inte ominstallera allt. Sedan behöver du en mjukvara som kan göra USB-minnet startbart. Exempel på en bra och stabil cross-platform mjukvara är UNetbootin. I UNetbootin, välj USB-minnet och diskavbilden och bränn!

För att reparera Windows:
Stoppa i DVD-skivan eller USB-minnet du precis gjorde startbar i datorn. Starta datorn (och hoppas på den startar ). I splashscreen, du vet den där bilden med bl. a. märket på ditt moderkort som kommer upp så fort du startar datorn, står det vilken knapp du ska trycka på för att komma till boot-menu. Vanligtvis är der F8 eller DEL. Klicka (spamma) på knappen som gäller för dig och välj USB-minnet/DVD-skivan med piltangenterna och klicka på Enter. Välj språk, keyboard layout och tidszon och klicka på Installera. Klicka sedan på reparera, och låt datorn göra resten.

I övrigt låter det som du har något problem med hårdvaran, troligtvis RAM-minnena. Men det är riktigt mysko att det förstör din boot manager.

Nu när jag skriver inlägget kom jag på att min teori om varför din dator frös förmodligen inte stämmer. Igen, det låter som ett hårdvaruproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback