Bootmgr eller ”boot manager” är Windows boot sekvens. Det är en fil i systemet som gör så datorn kan läsa in allt och starta Windows, kan man kort sagt förklara det som. Filen är korrupt, skadad, eller borta. Detta orsakars
oftast av virus eller sabotageprogram. Anledningen att allt frös är teoretiskt för din dator inte kunde läsa in de filer som bygger upp hela systemet. Det du måste göra är att installera en ny bootmgr-fil. Men det är ju ganska svårt när du inte har tillgång till varken dina filer eller din dator.
Det första du ska testa är att reparera Windows och installera den nya bootmgr-filen och eventuella andra filer. Har du en DVD med Windows installationsguide på så använd den. Annars är det du behöver göra ett startbart USB-minne. Har du tillgång till en annan dator så använd den för att göra USB-minnet startbart.
För att göra USB-minnet startbart med en annan dator:
Gör en mapp på skrivbordet och lägg in all data från USB-minnet där tills du kan använda din dator igen. När du gör USB-minnet startbart eller ”bootable” så kommer det formateras. Ladda ner Windows (samma version som du har installerad på din dator) som ISO-fil eller annan diskfil. Du kan ladda ner den från piraten eller dylikt, det enda syftet detta har är att reparera din dator och inte ominstallera allt. Sedan behöver du en mjukvara som kan göra USB-minnet startbart. Exempel på en bra och stabil cross-platform mjukvara är
UNetbootin. I UNetbootin, välj USB-minnet och diskavbilden och bränn!
För att reparera Windows:
Stoppa i DVD-skivan eller USB-minnet du precis gjorde startbar i datorn. Starta datorn (och hoppas på den startar

). I splashscreen, du vet den där bilden med bl. a. märket på ditt moderkort som kommer upp så fort du startar datorn, står det vilken knapp du ska trycka på för att komma till boot-menu. Vanligtvis är der F8 eller DEL. Klicka (spamma) på knappen som gäller för dig och välj USB-minnet/DVD-skivan med piltangenterna och klicka på Enter. Välj språk, keyboard layout och tidszon och klicka på Installera. Klicka sedan på reparera, och låt datorn göra resten.
I övrigt låter det som du har något problem med hårdvaran, troligtvis RAM-minnena. Men det är riktigt mysko att det förstör din boot manager.
Nu när jag skriver inlägget kom jag på att min teori om varför din dator frös förmodligen inte stämmer. Igen, det låter som ett hårdvaruproblem.