• 1
  • 2
2018-06-29, 15:23
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag r sjlv ett hngivet Matrix fan och lnge frestllt mig att det r en simulation. Det jag inte kan frst r varfr jag, eller vem nu valt, att skapa ett liv med s pass mycket lidande, och drav tror jag inte att denna simulation r medveten eller skapt fr ett virtuellt paradis. Drigenom r det inte skapat av oss, fr oss.

Ifall det skulle vara en simulation som jag sjlv bestmmer att ta del av, skulle jag ju inte valt detta. ven fast jag nu har flashback dase, ett slott och 72 oskulder.

Det r otnkbart att vi skulle leva i samma simulation d jag inte frstr varfr ngon skulle vilja leva som en myra t.ex. Fast det beror p om man ser att man r ensam i en simulation i och fr sig. Ifall jag r ensam i denna simulation r det ju ingen som lever som myra, utan det r ju bara bottar.

Frgan r dock, varfr bestmde jag mig fr att stiga in i simulationen nu? Varfr inte skapa ett paradis? Varfr inte vnta tills teknologin utvecklat sig lite till?

Det scenariot jag ser troligast r att ngon skapade ett experimentellt datorspel med vissa matematiska lagar och drefter lt processerna g sin gng och se utfallet. Ingen intention att skapa liv. Ingenting. Som att plantera ett trd och se hur det blir. Eller bygga en maskin utan att veta vad du skapar.

Det som talar emot det r att jag har svrt att tro att jag skulle helt och hllet vara en robot. Jag tror definitivt att jag r delvis kttlig robot, men jag r ganska sker p att upplevelsen och den som observerar roboten kan vara ngonting utver det. Ungefr som att vara en karaktr i ett spel. Karaktrerna r ju robotar, men du kan fortfarande kontrollera en robot ju och det r ju du som styr karaktren/roboten ven fast allting i spelet r 'frutbestmt' s att sga. Det ser frutbestmt ut i spelet eftersom ingen ser att du sitter ovanifrn och bestmmer hur karaktren ska rra sig 0.1 sek innan den gr det. Bara fr att jag puttar p en cell i armen, som sedan i sin tur flyttar en cell i armen, betyder inte att den andra cellen r frutbestmd. I slutet rr sig ju hela armen baserat p en cells aktivering.

Flummar jag? Vad tnker ni?
Senast redigerad av vetenskapsintolera 2018-06-29 kl. 15:30.
Citera
2018-06-29, 16:18
Medlem
"Det ser frutbestmt ut i spelet eftersom ingen ser att du sitter ovanifrn och bestmmer hur karaktren ska rra sig 0.1 sek innan den gr det."

Fick mig att tnka p det hr med att vrat undermedvetna fattar beslut som ett gonblick senare uppfattas av oss sjlva, dvs att det r en slags "delay" p beslut din hjrna tar och nr du uppfattar att det har hnt.
Det spelar ju lite in i det du sger, det skulle likavl kunna vara just responstiden fr en input att hnda i simulationen.
Citera
2018-06-29, 21:09
Medlem
Intressanta funderingar. Vi r byggda med gener och kromosomer. De har en ordning som r matimatisk och ej i oreda slump. Det bevisar att vi r ingen slump.Utan ngonting har skapat oss.
Citera
2018-06-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera

Jag tnker att du har teruppfunnit gnosticismen, dvs. iakttagelsen att vr vrld r s full av kaos och lidande att den omjligen kan ha skapats av en god och kompetent gud, men dremot kan tnkas ha skapats av en ond och/eller inkompetent gud.

Idn r intressant och definitivt troligare n normal religion.
Citera
2018-06-29, 22:10
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velentr
Jag tnker att du har teruppfunnit gnosticismen, dvs. iakttagelsen att vr vrld r s full av kaos och lidande att den omjligen kan ha skapats av en god och kompetent gud, men dremot kan tnkas ha skapats av en ond och/eller inkompetent gud.

Idn r intressant och definitivt troligare n normal religion.

Det r synd att s mnga inte frstr varfr vi har det som vi har det. Det r vrt egna fel frn frsta brjan, synden.
Citera
2018-06-29, 22:11
Medlem
N d vljer jag tro mer p Tom Campbells tankar kring VR.
https://www.youtube.com/watch?v=mBo3...&frags=pl%2Cwn
Citera
2018-06-29, 22:11
Medlem
Citat:
Jag r sjlv ett hngivet Matrix fan och lnge frestllt mig att det r en simulation. Det jag inte kan frst r varfr jag, eller vem nu valt, att skapa ett liv med s pass mycket lidande, och drav tror jag inte att denna simulation r medveten eller skapt fr ett virtuellt paradis. Drigenom r det inte skapat av oss, fr oss.

Ifall det skulle vara en simulation som jag sjlv bestmmer att ta del av, skulle jag ju inte valt detta. ven fast jag nu har flashback dase, ett slott och 72 oskulder.

Det r otnkbart att vi skulle leva i samma simulation d jag inte frstr varfr ngon skulle vilja leva som en myra t.ex. Fast det beror p om man ser att man r ensam i en simulation i och fr sig. Ifall jag r ensam i denna simulation r det ju ingen som lever som myra, utan det r ju bara bottar.

Frgan r dock, varfr bestmde jag mig fr att stiga in i simulationen nu? Varfr inte skapa ett paradis? Varfr inte vnta tills teknologin utvecklat sig lite till?

Det scenariot jag ser troligast r att ngon skapade ett experimentellt datorspel med vissa matematiska lagar och drefter lt processerna g sin gng och se utfallet. Ingen intention att skapa liv. Ingenting. Som att plantera ett trd och se hur det blir. Eller bygga en maskin utan att veta vad du skapar.

Det som talar emot det r att jag har svrt att tro att jag skulle helt och hllet vara en robot. Jag tror definitivt att jag r delvis kttlig robot, men jag r ganska sker p att upplevelsen och den som observerar roboten kan vara ngonting utver det. Ungefr som att vara en karaktr i ett spel. Karaktrerna r ju robotar, men du kan fortfarande kontrollera en robot ju och det r ju du som styr karaktren/roboten ven fast allting i spelet r 'frutbestmt' s att sga. Det ser frutbestmt ut i spelet eftersom ingen ser att du sitter ovanifrn och bestmmer hur karaktren ska rra sig 0.1 sek innan den gr det. Bara fr att jag puttar p en cell i armen, som sedan i sin tur flyttar en cell i armen, betyder inte att den andra cellen r frutbestmd. I slutet rr sig ju hela armen baserat p en cells aktivering.

Du utgr ifrn att vi lever i en simulation och resonerar dig sedan fram till att det r osannolikt d ingen vill bli fdd till myra. Kanske svaret drfr r s enkelt att detta inte r en simulation?
Citera
2018-06-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det r synd att s mnga inte frstr varfr vi har det som vi har det. Det r vrt egna fel frn frsta brjan, synden.

Jag har hrt det dr till leda. Tror du verkligen att det kommer att gra skillnad om jag fr hra det en gng till? Speciellt som jag varken tror p gud eller synd?

Allt jag sger r att TS har terupptckt gnosticismen, som jag visserligen inte heller tror p men som r en rimligare frklaring till den verklighet vi befinner oss i n vad ortodox religion r.
Citera
2018-06-29, 23:56
Medlem
Citat:

Jag tror att du identifierar dig med den hr karaktren som r din huvudkaraktr i simuleringen. Om du stter dig ned och spelar ett spel med en karaktr i s r du skert inte speciellt brydd om den karaktren fr g igenom sjlva helvetet s lnge du fr ha kul med lite utmaningar och s vidare? Varfr skulle det vara annorlunda p det hr stllet? Min karaktr i vrlden har det rtt kmpigt frn och till men vad bryr sig subjektet om det?

Det r bara karaktrer inuti vrlden som bryr sig om gott och ont. Lycka och sorg. Motgngar och medvind. Varfr skulle ngon eventuell gud eller vad det nu r som tittar p det hr spektaklet ens fundera p den typen av frgor?
Citera
2018-06-30, 07:49
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag tror att du identifierar dig med den hr karaktren som r din huvudkaraktr i simuleringen. Om du stter dig ned och spelar ett spel med en karaktr i s r du skert inte speciellt brydd om den karaktren fr g igenom sjlva helvetet s lnge du fr ha kul med lite utmaningar och s vidare? Varfr skulle det vara annorlunda p det hr stllet? Min karaktr i vrlden har det rtt kmpigt frn och till men vad bryr sig subjektet om det?

Det r bara karaktrer inuti vrlden som bryr sig om gott och ont. Lycka och sorg. Motgngar och medvind. Varfr skulle ngon eventuell gud eller vad det nu r som tittar p det hr spektaklet ens fundera p den typen av frgor?
Precis.
Det r egot som de flesta mnniskor tror p, det r en illusion.
Upplysta personer r i princip sna att de bryr sig inte om upplevelsen r smrta eller lycka, de observerar bara vad som n dyker upp.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-06-30 kl. 07:55.
Citera
2018-06-30, 09:33
Medlem
Fris avatar
Att vi skulle leva i en simulering r en tes som r rent logiskt omjlig att hvda. Det skulle ju innebra att vi ingenting vet om verkligheten. Drmed har sjlva antagandet gjort allt resonemang om den omjlig. Vi vet ju d inte om det finns t.ex. logik i verkligheten. Det knns som en slags agile programming-teknik att skapa en sn mycket enkel struktur som genomsyrar allt. Och hur ska vi resonera utan logik?
Citera
2018-06-30, 09:56
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Allts, man kan se det shr, en mycket intelligent och avancerad arkitekt, ingenjr och matematiker har skapat denna simulation precis som vi skulle kunna skapa en simulation dr vi bygger upp allt matematiskt med bits och pixlar dr vi ven kan programmera simulerade artificiella medvetanden som lever i simulationen med tron att det r den verkliga vrlden, fr det r det ju fr dom.

Det kan vara i forskningssyfte, eller helt enkelt fr att skapa en vrld bara fr att man kan, eller av andra anledningar och det kan vara en datorsimulation skapad av utomjordingar eller av nn annan intelligens som vi inte kan frestlla oss men skaparen r ingen gud som vill skapa ett paradis eller som hller koll p varenda simulerad "sjl" med regler fr hur dom programmerade jagen ska vara goda eller be och leva p ett visst stt utan det r bara berttelser frn sinnen som levde med en tro att det var s skaparen, gud vill att det ska vara osv.

Du har inte valt att g in i simulationen och du existerar inte fysiskt utanfr simulationen som i The Matrix utan du r bara en i mngden av alla programmerade simulerade artificiella medvetanden skallade mnniskor.

Allt vi gr r dock inte frutbestmt och skrivet i sten som om vi fljer en speciell plan som arkitekten skapat utan det r det hr som r det intressanta. Vi r programmerade att ha ett jag och medvetande som kan gra egna val och handlingar vilket gr det intressant och spnnande att flja allt som hnder som en improviserad film typ. Eller som ett spel kan man ocks se det som dr vi r spelare som kan gra vad vi vill ungefr som GTA-spelen, som faktiskt liknar vran vrld som den ser ut och vad folk gr fr galenskaper, eller bra ting.

Men vi finns nd inte fysiskt utanfr spelet utan vi r programmerade s som karaktrer i ett spel, tex GTA, men s komplext och avancerat dr vi alla som r med i spelet har ett jag och medvetande, precis s som vi frestller oss att AI som vi kommer kunna skapa har.

Vad som r n mer intressant dock r att i denna simulation, eller spelet (kalla det vad man vill) r att i denna simulations uppbyggnad s verkar det vara som s att spelaren, observatren (vi r alla observatrer) kan pverka det till synes materiella vilket kan betyda att med rdd trning och kunskap s skulle man kunna pverka simulationen och manipulera den. Partiklar som inte har nn sorts av observatr uppfr sig inte som fast materia utan som vgor av potentiella mjligheter, ungefr som i tv-spelet dr det som existerar r det runtomkring spelaren med det andra som inte r i nrheten av en observatr ligger i vila, nedstngt men ppnas d ngon nrmar sig. Som om enorma mngder bits av information som finns lagrat i molnet eller utanfr universum.

Fr vrigt s tror jag att det r det som man hller p med p CERN bland annat. Att skuggfolket, eliten har kunskap som vi inte har vilket r det ockulta (som betyder gmt, eller dolt, dold kunskap) som dom sysslar med och drfr forskar man p kvantniv fr att se hur vrt universum r uppbygt till minsta lilla qvark samt hur denna simulation (universum) skapades. Fr att dom vill (och mycket kan dom allra redan) kunna manipulera simulationen s att dom kan gra precis vad som helst, dom vill bli som gudar ver oss andra och dom vill ven lra sig att sjlva skapa ett eget universum p samma stt som vrat r skapat s att dom kan bli gudar ver ett eget universum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in