• 1
  • 2
2006-02-02, 17:20
Medlem
Nemesis1s avatar
En kompis märkte i förrgår att hon hade fått en massa blåmärken på hennes ben... Dessa har fortsatt att sprida sig igår och idag; nu täcker de stora delar av hennes ben och syns även på magen... Så vitt jag vet har hon inga sår på benen som kan ha infekterats och hon har ingen aning om varifrån blåmärkena kan ha uppstått... Hon har inte sagt något om att hon känner någon smärta eller liknande, men det hela är ändå ganska oroväckande...

Någon som har någon aning om vad det kan vara frågan om för fel??
Citera
2006-02-02, 17:24
Medlem
Grappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
En kompis märkte i förrgår att hon hade fått en massa blåmärken på hennes ben... Dessa har fortsatt att sprida sig igår och idag; nu täcker de stora delar av hennes ben och syns även på magen... Så vitt jag vet har hon inga sår på benen som kan ha infekterats och hon har ingen aning om varifrån blåmärkena kan ha uppstått... Hon har inte sagt något om att hon känner någon smärta eller liknande, men det hela är ändå ganska oroväckande...

Någon som har någon aning om vad det kan vara frågan om för fel??

Jag har varit med om en liknande sak när jag varit och lämnat blod.
Blodet togs ur arvecket, senare så gjorde jag ett relativt tungt bicepspass på gymmet. Reflektion: Det borde jag inte gjort.
Fick ett "blåmärke" som svällde ut och tog upp nästan hela armen.
Först fick jag panik och trodde det var blodförgiftning, det ger ju nästan samma symptom.
Citera
2006-02-02, 17:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Hon hälsar förresten att hennes blåmärken är små och lätt brunakiga, utom ett stort på vaden som är "standardblått"... De finns oftast flera i grupper, med något enstaka utanför grupperna...

Citat:
Ursprungligen postat av Grappa
Jag har varit med om en liknande sak när jag varit och lämnat blod.
Blodet togs ur arvecket, senare så gjorde jag ett relativt tungt bicepspass på gymmet. Reflektion: Det borde jag inte gjort.
Fick ett "blåmärke" som svällde ut och tog upp nästan hela armen.
Först fick jag panik och trodde det var blodförgiftning, det ger ju nästan samma symptom.
Vad hände sen då?? Hur lång tid tog det innan blåmärket slutade sprida sig och försvann igen??
Citera
2006-02-02, 23:19
Medlem
Grappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Hon hälsar förresten att hennes blåmärken är små och lätt brunakiga, utom ett stort på vaden som är "standardblått"... De finns oftast flera i grupper, med något enstaka utanför grupperna...

Vad hände sen då?? Hur lång tid tog det innan blåmärket slutade sprida sig och försvann igen??

Slutade sprida sig dagen efter träningspasset.
"Blåmärket" var kvar ungefär lika länge som ett vanligt blåmärke brukar vara.
Citera
2006-02-03, 12:42
Bannlyst
om det är små blå märken som är typ, ganska mörka så tror jag att jag har haft samma sak, fick det också på benen.. ingen aning om vad det är men jag satte bara en bit bomull med såndär asolsprit? stavade det antagligen fel men iaf, det torkade ut skiten och så försvann det
Citera
2006-02-03, 12:53
Medlem
i värsta fall kan det vara blödarsjuka...
googla och läs symptomen...eller ring sjukvårdsupplysningen...
Citera
2006-02-03, 13:00
Bannlyst
vad är blödarsjuka för nått? o.o
Citera
2006-02-03, 13:03
Medlem
Blödarsjuka (hemofili) är ett namn på sjukdomar där blodet har svårt att levra sig. Det beror på en medfödd brist på vissa proteiner i blodet, s.k. koagulationsfaktorer.

De förekommer i två former: hemofili A (brist på faktor VIII), och hemofili B (brist på faktor IX). En sjukdom med liknande symptom, men som inte brukar räknas till hemofili är von Willebrands sjukdom, d.v.s. brist på von Willbrands-faktor.
Citera
2006-02-03, 13:05
Bannlyst
är denhär "blödarsjukan" farlig?
Citera
2006-02-03, 13:08
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spellbound
vad är blödarsjuka för nått? o.o
jaha, redan svarat på :/
Citera
2006-02-03, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
jaha, redan svarat på :/

Porrig avatar
Citera
2006-02-03, 13:11
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spellbound
är denhär "blödarsjukan" farlig?
beror på hur kraftiga dina symptomer är. Men det säger sig självt, slår du upp ett jack så slutar du inte blöda förrens jacket är igentäppt. du blir ju "handikappad" på ett sätt med denna sjukdom och kan tvingas avstå från väldigt många aktiviteter; bergsklättring, hockey, knivjonglör, am.fotboll etc etc etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in