2006-02-03, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
beror på hur kraftiga dina symptomer är. Men det säger sig självt, slår du upp ett jack så slutar du inte blöda förrens jacket är igentäppt. du blir ju "handikappad" på ett sätt med denna sjukdom och kan tvingas avstå från väldigt många aktiviteter; bergsklättring, hockey, knivjonglör, am.fotboll etc etc etc.

så du menar alltså att man skulle kunna tömma sig själv på blod genom att skära upp en av dessa små bölder om man har denna sjukdom?
Citera
2006-02-03, 14:45
Medlem
fbes avatar
Det låter som en koagulationsstörning. Absolut motiverat att vända sig till husläkare. Det finns enkla och snabba tester som visar blödningstid, antal blodplättar etc. Olika blodsjukdomar (leukemi och annat otäckt) kan ge sådana symtom, så jag tycker din kompis skall kolla upp saken. berätta gärna vad som händer.
Citera
2006-02-03, 17:19
Medlem
prettygirls avatar
Det kan nog vara något som LÄKAREN bör ta en titt på.

Shit, fattar inte folk som inte söker professionell vård för åkommor.
Kan vara farligt ju.
Citera
2006-02-03, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Det kan nog vara något som LÄKAREN bör ta en titt på.

Shit, fattar inte folk som inte söker professionell vård för åkommor.
Kan vara farligt ju.

orka åka till läkaren för minsta lilla...
Citera
2006-02-03, 19:18
Bannlyst
Det beror antagligen på om du fått det tidigare också för att man ska kunna bekräfta bödarsjuka eller s.k. hemofil hos en patient.
Citera
2006-02-03, 19:19
Bannlyst
För övrigt går det lika bra om ni frågar mig eftersom jag studerar just medicin och hälsa, vilket i sin tur medför att jag kan svara på en massa konstiga eller vanliga frågor!

Peace...
Citera
2006-02-03, 19:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Absolut läkarbesök.

Vill ju inte skrämmas eller så, men jag tycker mej minnas från när min far dog i leukemi - att om man får blodcancer så får man väldigt lätt blåmärken.

Nu är det väl förhoppningsvis inte det, men kollas upp måste det ju.
Citera
2006-02-03, 20:50
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonen
För övrigt går det lika bra om ni frågar mig eftersom jag studerar just medicin och hälsa, vilket i sin tur medför att jag kan svara på en massa konstiga eller vanliga frågor!

Peace...
Men om du läser medicin så kanske du vet att man bör tänka i blodcancerbanor snarare än hemofili när det debuterar så här?
Citera
2006-02-03, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Men om du läser medicin så kanske du vet att man bör tänka i blodcancerbanor snarare än hemofili när det debuterar så här?

Jag har inte fastslagit en slutsats här eftersom besvären måste först ha undersökts för att senare bekräftas på vad det rör sig om. Observera att det endast var en tänkbar förklaring, inget jag direkt kan utesluta här. Det kan även finnas flera andra orsaker till detta men vi får antagligen begränsa oss inom de viktigaste punkten och läsa vidare där.
Citera
2006-02-03, 22:40
Medlem
Nemesis1s avatar
Hon sa att hon skulle uppsöka doktorn idag, orsaken till att hon inte gjort det tidigare var ju att symptomen uppstod så pass snabbt, så hon avvaktade ett par dagar för att se om det blev bättre av sig självt...

Annars så uppstår väl leukemi inte "över en natt" (vilket hennes blåmärken gjorde)?? Cancersjukdomar brukar väl smyga sig på gradvis under en längre tid??
Citera
2006-02-03, 22:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Hon sa att hon skulle uppsöka doktorn idag, orsaken till att hon inte gjort det tidigare var ju att symptomen uppstod så pass snabbt, så hon avvaktade ett par dagar för att se om det blev bättre av sig självt...

Annars så uppstår väl leukemi inte "över en natt" (vilket hennes blåmärken gjorde)?? Cancersjukdomar brukar väl smyga sig på gradvis under en längre tid??

Fortfarande med en FET varning att jag varken är läkare eller kunnig på det här, och enbart baserad på det lilla jag snappade upp när min far fick denna jävliga sjukdom - så kan ju leukemin ha smygit ganska länge och först nu börjar hon får symptom.

Nu tycker jag inte att du ens skall säga detta till henne, utan bara se till att hon blir testad för allt - för säkerhets skull. Troligtvis är det ju nåt helt annat, typ nån bristsjukdom - och då är det ju dumt att skrämma upp henne.
Citera
2006-02-03, 22:46
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Detta kan ju vara första symptomen.

Personligen tror jag inte det är nåt speciellt, tycker många tjejer verkar ha såna här fläckiga blåmärken lite här och var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in