Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Barn som får kärlek lever bäst. barn kan leva med två föräldrar som bråkar hela tiden, men barn kan också leva med föräldrar som inte bor ihop, men när barnen har möjlighet att se sina föräldrar nästan när han/hon vill utan att se föräldrarna bråka eller någonting dylikt. Det viktigaste är att barn får tillräckligt kärlek, resten bör vara mindre viktig. Huruvida familjen består av två föräldrar av samma eller motsatta kön och barn som lever under samma tak, eller föräldrar som inte lever under samma tak är mindre viktigt, tycker jag. Det går att relativisera allting.

Som du vet är kärlek inte någonting logiskt, någonting rationellt. Därför kan det bli svårt att se den potentiella partnern så som han/hon verkligen är.

Att man skaffar barn och upplever stagnation och samtidigt vill förändra sitt sätt att leva kan uppfattas som egoism. Samtidigt kan man uppfattas som altruistiskt om man vågar fatta svåra beslut som kan vara till nytta för parterna och för barnen. genom skilsmässa kan föräldrarna se till att barnen inte ser de bråka hela tiden, att de kan växa upp i lugn och ro och samtidigt få kärlek från föräldrarna. Att leva ihop med någon bara för att man har barn är fel för alla inblandande, tycker jag.

Jag håller med dig i att man inte borde skaffa familj och barn om man känner att det inte är någonting för honom/henne. Däremot har vi outtalade normer i samhället. Samhället vill att man ska bilda familj, skaffa barn etc. Det gör att en del människor skaffar familj, barn etc även om de egentligen inte vill göra det.

Håller delvis med och delvis absolut inte med. Jag förespråkar inte att par som bråkar ska hålla ihop oavsett vad. Däremot har man en skyldighet att lösa problemen som gör att man bråkar när barn är inblandade och att söka hjälp med terapi och rådgivning om så behövs. För även om barn kan få kärlek från skilda föräldrar, vilket jag inte förnekar, så kommer vi inte undan att forskningen som gjorts på området visar tydligt att barn med två välmående föräldrar mår bäst och lyckas bäst i livet, oavsett vad du tycker i frågan. Men om ingenting fungerar, ofta i fall där en eller båda parter inte klarar av att kommunicera på en fungerande spelplan, bör man gå skilda vägar för barnens skull ja. Man sviker då barnet eftersom man valde en okompatibel mamma eller pappa och man tvingar barnet att genomgå en stor livsförändring som den kommer uppleva som en separation (tiden med ena föräldern halveras faktiskt och det här verkar barn förstå bättre än många vuxna som kan ta det hela med en klackspark). Vid separationen är det då extremt viktigt att ta ansvar för sitt misslyckande och det av två specifika anledningar. Ett, att barnet inte upprepar misstaget och sätter sig själv i ett dåligt förhållande vilket ofta händer med skilsmässobarn och två, för att du som vuxen inte ska göra samma misstag en gång till utan faktiskt lära dig något.

Håller inte med dig om att familjebildning är en norm som samhället försöker sälja på folk, om jag förstår dig rätt? De allra flesta vill bilda familj oavsett var i världen du lever. I västvärlden är det snarare så att samhället motarbetar att du ska skaffa familj, folk uppmanas istället att arbeta och studera så chansen springer förbi många, att bli en ung mamma ses nästan ned på i Sverige. Tänk så här, om du kulle du bli strandsatt på en öde ö med endast en person är sannolikheten stor att ni skulle bilda familj, folk avskärmade från moderna samhället bildar familjer, det är ingen norm det är en instinkt vi föds med. Att vara i familj är det naturliga tillståndet eftersom vi är ett flockdjur, det du föreslår är en avvikelse från det och jag har svårt att förstå fördelarna med att gå emot det.
Citera
2018-06-27, 16:38
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Detta är förvisso sant men har man inte hittat ett vettigt fruntimmer före 25 är man per definition en loser. Vill ingen hona ha en före 25 vill de inte ha en vid 30 heller (om de inte bara vill ha en bankomat).

Så jag håller faktiskt med ts. Rejäl cuck-varning på "män" som blir ihop med mammor.

Det handlar väl för fan inte om ”ingen hona vill ha en”. Jag skulle inte vilja ha en hona som förfaller likt en vissen ros efter hon fått ungar eller ser det som ”att vara moder är min plikt” så att allt man älskade med sin kvinna försvinner.

Då fimpar man henne och väljer en annan. Skulle den kvinnan ha alla kvalitéer man söker så är man en fjolla om man ryggar för ungar.
Citera
2018-06-27, 16:57
Medlem
För att de är desperata och ett enkelt knull. Så enkelt är det
I rest My case
Citera
2018-06-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du har nog inte läst så mycket av Oscar Wilde. Han sa att "romansen dör när osäkerheten i ett förhållande dör". För mig är faktumet att man flyttar ihop någonting som dödar osäkerheten och därmed romansen. Paret flyttar ihop och bestämmer sig för ett giftermål om tre år. Därefter bestämmer de sig att skaffa hus efter fem år. Därefter skaffar de barn etc.

För mig finns det ingenting som dödar en romans mer än att man flyttar ihop och gifter sig. Giftermål och att man flyttar ihop är ett av de viktigaste orsakerna till att kärleken och passionen avtar mellan människor. Människor tröttnar på varandra, de finner inte varandra intressanta längre och det är klart att det förstör romansen mellan människor. Så, jag kan förstå de som inte vill flytta ihop med någon annan även om de kanske har andra anledningar till det.

Oscar Wilde lyckades väl förstöra sitt äktenskap och skada sin familj p.g.a. av att han ägnade sig åt olaglig otukt med män.
Jag läser gärna hans böcker och ser hans pjäser, men jag skulle inte ta relationsråd från honom.
Citera
2018-06-27, 17:28
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag är 41 år gammal och har två barn. Skulle vi, gud förbjude, skilja oss och jag skulle leta nytt så skulle jag ALDRIG I LIVET försöka med tjejer under 30. Vi skulle inte ha någonting gemensamt. Jag skulle leta efter en singelmamma i passande ålder. Runt 35 typ. Min frus ålder. Kvinnor över 40 är faktiskt inte så attraktiva.

Inte män över 40 heller, så good luck with that.
Citera
2018-06-27, 18:06
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Oscar Wilde lyckades väl förstöra sitt äktenskap och skada sin familj p.g.a. av att han ägnade sig åt olaglig otukt med män.
Jag läser gärna hans böcker och ser hans pjäser, men jag skulle inte ta relationsråd från honom.

Jag gör skillnad mellan Oscar Wilde som person och Oscar Wilde som artist. Jag tycker inte att hans bisexualitet reflekteras i de verk som som han skrev. Jag tycker att han ger många kloka råd till människor om äktenskap oavsett om man är homosexuell, bisexuell, om man lever i äktenskap eller ej.

På samma sätt avvisar jag inte Wagners operor eftersom det inte finns någonting i hans operor som reflekterar hans antisemitism. Här gör jag också en skillnad mellan Wagner som person och Wagner som artist.
Citera
2018-06-27, 18:13
Medlem
Beethovanias avatar
Kan ju bara tala för mig själv, men jag vill verkligen inte ha ungar i mitt liv alls, varken egna eller andras. Då går givetvis ensamstående mammor bort totalt, för min del är jag hellre singel. Just nu har jag turen att redan vara i förhållande med en kvinna som har samma åsikter som mig.

Jag kan dock tänka mig att det fungerar väldigt bra att starta förhållande med en ensamstående mamma, om man själv också har barn och är ensamstående, man är lite i samma situation då.
Citera
2018-06-27, 18:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwejSwej
Håller delvis med och delvis absolut inte med. Jag förespråkar inte att par som bråkar ska hålla ihop oavsett vad. Däremot har man en skyldighet att lösa problemen som gör att man bråkar när barn är inblandade och att söka hjälp med terapi och rådgivning om så behövs. För även om barn kan få kärlek från skilda föräldrar, vilket jag inte förnekar, så kommer vi inte undan att forskningen som gjorts på området visar tydligt att barn med två välmående föräldrar mår bäst och lyckas bäst i livet, oavsett vad du tycker i frågan. Men om ingenting fungerar, ofta i fall där en eller båda parter inte klarar av att kommunicera på en fungerande spelplan, bör man gå skilda vägar för barnens skull ja. Man sviker då barnet eftersom man valde en okompatibel mamma eller pappa och man tvingar barnet att genomgå en stor livsförändring som den kommer uppleva som en separation (tiden med ena föräldern halveras faktiskt och det här verkar barn förstå bättre än många vuxna som kan ta det hela med en klackspark). Vid separationen är det då extremt viktigt att ta ansvar för sitt misslyckande och det av två specifika anledningar. Ett, att barnet inte upprepar misstaget och sätter sig själv i ett dåligt förhållande vilket ofta händer med skilsmässobarn och två, för att du som vuxen inte ska göra samma misstag en gång till utan faktiskt lära dig något.

Håller inte med dig om att familjebildning är en norm som samhället försöker sälja på folk, om jag förstår dig rätt? De allra flesta vill bilda familj oavsett var i världen du lever. I västvärlden är det snarare så att samhället motarbetar att du ska skaffa familj, folk uppmanas istället att arbeta och studera så chansen springer förbi många, att bli en ung mamma ses nästan ned på i Sverige. Tänk så här, om du kulle du bli strandsatt på en öde ö med endast en person är sannolikheten stor att ni skulle bilda familj, folk avskärmade från moderna samhället bildar familjer, det är ingen norm det är en instinkt vi föds med. Att vara i familj är det naturliga tillståndet eftersom vi är ett flockdjur, det du föreslår är en avvikelse från det och jag har svårt att förstå fördelarna med att gå emot det.

Forskning är inte enig i den fronten heller. Vissa forskare tycker si och andra tycker så. Jag håller fast vid min ståndpunkt att det viktigaste är kärlek och omsorg för barnet med fokus på kvalitet och inte kvantitet.

Då lever vi i skilda världar. I min bekantskapskrets återkommer ständigt frågan om när du ska gifta dig, när skaffar du barn etc. Det är inte empiriskt bevisat förstås, men jag tror att det finns vissa påtryckningar från samhällets sida att man ska bilda familj, skaffa barn och så vidare.

Man kan vara i sällskap med andra utan att bo ihop med någon.

Jag vill inte propagera för någon avvikelse utan jag försöker presentera olika sätt att leva. Sedan får människor göra vad de vill. Det viktigaste för mig är att man gör det som känns rätt när det är möjligt.
Senast redigerad av AttCza 2018-06-27 kl. 18:20.
Citera
2018-06-27, 19:48
Medlem
För att det är så jävla skev könsfördelning i det här landet så det finns inte en partner att tillgå för alla män? Svårt att tro att singel-morsor hade varit ett alternativ för någon om det fanns... andra alternativ. Tror att de flesta killar känner som du, att ta hand om en annan mans avkomma är inget man jublar över, utan bara ett villkor om singel-morsan helt enkelt ska bli din.
Citera
2018-06-27, 20:02
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Ingen annan vill ha dom
Citera
2018-06-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Inte män över 40 heller, så good luck with that.

Haha. Jodå.
Citera
2018-06-27, 20:52
Medlem
Dom är slemmiga blötdjur som gör vad som helst för enkel tillgång till fitta. Riktiga äckel faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in