Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-26, 00:35
  #1
Medlem
Knaviuss avatar
Jobben verkar vara den stora anledningen folk dras till städer som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala.

Men finns det folk som faktiskt vill bo där bland bostadsbristen, höga hyrorna, dyra priserna, folkmassorna, stressen, trafiken, brottsligheten osv?
Citera
2018-06-26, 00:43
  #2
Medlem
Det är väl inget fel på att bo i storstaden. Vart vill du själv bo?
Citera
2018-06-26, 00:50
  #3
Medlem
Har precis flyttat från ett lantligt Södertälje till en lägenhet mitt i Stockholm på Vanadisvägen,
Älskar att bo mitt i rörelsen. Allt finns nära inom gångavstånd. Jag väljer bort bil, bil i stan är bara i vägen, köerna får de andra stå i.
I mitt område finns det gott om grönområden att hänga i. Så för mig är det en dröm att bo i storstan.
Citera
2018-06-26, 00:54
  #4
Medlem
Bäst är att bo så att man lätt kan gå ut och roa sig,
promenader i skogen, svamp och bärplockning, se djuren och naturens skiftningar med årstiderna.
Citera
2018-06-26, 01:01
  #5
Medlem
Silltunnas avatar
Jag har viss förståelse för att yngre festglada singlar trivs i storstaden. Jag har dock ingen förståelse för varför man som småbarnsfamilj vill bo där. Opraktiskt och osunt att röra sig med småbarn där.
Citera
2018-06-26, 01:08
  #6
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddzuz
Det är väl inget fel på att bo i storstaden. Vart vill du själv bo?

Jag är uppvuxen som lantis och kommer flytta tillbaka till landet så småningom så jag kan vara ensidig men jag ser inte direkt någon fördel med att bo i en stad på en miljon invånare över en stad på 50 000 som fortfarande har allt man behöver och samtidigt mindre folkmassor, billigare bostäder, gott om parkeringar, nära till naturområden osv.
Citera
2018-06-26, 01:10
  #7
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jobben verkar vara den stora anledningen folk dras till städer som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala.

Men finns det folk som faktiskt vill bo där bland bostadsbristen, höga hyrorna, dyra priserna, folkmassorna, stressen, trafiken, brottsligheten osv?
Det finns fler möjligheter att göra karriär här
Citera
2018-06-26, 01:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Bäst är att bo så att man lätt kan gå ut och roa sig,
promenader i skogen, svamp och bärplockning, se djuren och naturens skiftningar med årstiderna.

Fast långt ifrån alla anser att skogspromenader, plocka bär och svamp etc är något roligt eller rofyllt. De föredrar att roa sig i storstaden. Sedan kan man faktiskt bo i stan, och åka ut till skogen ibland för att gå promenader etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har viss förståelse för att yngre festglada singlar trivs i storstaden. Jag har dock ingen förståelse för varför man som småbarnsfamilj vill bo där. Opraktiskt och osunt att röra sig med småbarn där.

Fast det är ju inte bara festglada personer som gillar att bo i storstaden, även om det uppenbarligen underlättar för dem. I alla fall när det är dags att ta sig hem. Större städer brukar ha ett bättre nöjesutbud (exempelvis fler konserter, fler filmer som visas på bio samt fler teaterföreställningar), fler restauranger och större utbud på vad som erbjuds i matväg och en del annat.

Varför är det osunt och opraktiskt att röra sig med småbarn i en storstad?
Citera
2018-06-26, 01:39
  #9
Medlem
Det är olika antar jag. Vill själv inte det, men det är enda sättet att bo nära barnen.
Citera
2018-06-26, 01:42
  #10
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight


Varför är det osunt och opraktiskt att röra sig med småbarn i en storstad?

Bland annat av de anledningar som TS nämner i sitt förstainlägg.
Jag har bott med småbarn BÅDE i storstad och på mindre orter, så jag har att jämföra med.
Citera
2018-06-26, 02:45
  #11
Medlem
melk0rs avatar
Det tillkommer ju mycket bekvämligheter med att bo i storstad. Men kan hålla med om att det också har sina nackdelar. Kommer nog flytta till något lugnare när jag studerat klart alternativt startar familj.
Citera
2018-06-26, 03:33
  #12
Medlem
IceEyess avatar
Personligen föredrar jag medelstora städer (ca: 50-100 000 invånare). Problematiken med bostäder, trafik, folkmassor os.v är inte fullt lika påtaglig som i exempelvis Stockholm, medan utbudet av nöjen, arbetsmöjligheter och aktiviteter fortfarande i regel huserar på en tillfredsställande nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback