2018-06-24, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur kändes det?
Minns Malmö 08, låg på soffan och hela hyresuset skakade
vaknade lite långsamt och tänkte" f-n vad grannarna håller på"
eh hehe.
Finns på youtube Musikhjälpen 08 Henrik Torehammar direktsänt när han känner hur det skakar

jag var på plats när detta hände och kan säga att det knappt kändes, stugan jag var i skakade lite under 9-10 sekunder kanske.
Kändes nästan som ett lågt flygande flygplan flög förbi och det var vad vi i stugan trodde ända tills nån timme senare då en i sällskapet läste att de varit en jordbävning.

Såklart så förstoras detta som in i helvete av media och diverse folk som vill ha 5 sekunder i rampljuset.
Senast redigerad av qirtero 2018-06-24 kl. 16:04.
Citera
2018-06-24, 16:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det finns en förkastning i berggrunden i detta område, vättern är en del av sprickan. Längre norrut har vi Dovrasjödalen.

Ok. Men typ lite norr om Axvall där epicentrum verkar ha varit ligger inte direkt i lnije med Vättern och Dovrasjödalen. Det är typ 5.5 mil vinkelrätt bort från mitten av Vättern.
Citera
2018-06-24, 18:51
Medlem
schtaans avatar
Upplevde ett 4.4 för ett par år sedan. Kändes ordentligt. Låg i soffan och såg på tv när "någon" ger soffan en ordentlig spark/knuff och huset knakar till och ett par sekunder senare så låter det som att det står en långtradare på tomgång utanför ytterdörren, under en 5-10 sekunder.
Citera
2018-06-24, 19:45
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Mellan Skara och Skövde. I samma område inträffade 1986 ett av de starkaste skalven någonsin i Sverige, då med magnituden 4,5. Bor själv över 3 mil från epicentrum av dagens skalv, men jävlar vad det skakade i huset.
Det 1986 minns jag faktiskt, trots att jag inte var mer än 1½ år. SJukt. Glasen skallrade i skåpen ända nere i Borås.
Citera
2018-06-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Upplevde ett 4.4 för ett par år sedan. Kändes ordentligt. Låg i soffan och såg på tv när "någon" ger soffan en ordentlig spark/knuff och huset knakar till och ett par sekunder senare så låter det som att det står en långtradare på tomgång utanför ytterdörren, under en 5-10 sekunder.

Oj jävlar. Vart var detta?
Citera
2018-06-25, 18:47
Medlem
schtaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Oj jävlar. Vart var detta?
Skellefteå
Citera
2018-06-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag kanske missuppfattade dig lite. Ja, epicentrum låg strax väster om Billingen, nära Varnhem. Området ligger mellan Hornborgasjön och Vallebygden som är ett typiskt kamelandskap med grusåsar, sänkor och små sjöar.
Nja jag menande mer att de här jordskalven i Skaraborg skiljer sig från andra skalv i förkastningszoner.
Men jag kan ha fel.
Citera
2018-06-26, 08:57
Avstängd
Knivur-273s avatar
Berget reser sig lite ibland, efter istidens tunga mössa som nu är borta. Jag har själv upplevt ett skalv av en magnitud som kom prydnadsföremål och fönsterrutor att skallra. Denna gång i närheten av Söderköping. Hur starkt på en skala, det är svårt att bedöma, men 4,0 är nog ingen svår överdrift. Dock länge sedan, på 80-talet.

Se grottorna vid Rimforsa som heter Trollegater. Hela berget spräckt, allt skapat av en jordbävning efter istidens slut. Då var nog magnituden betydligt större. Det finns tecken på det
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-26 kl. 09:00.
Citera
2018-06-26, 09:07
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur är detta möjligt? Norden ligger inte i glappet mellan två kontinentalplattor? Vad jag vet har vi är ett starkt urberg under oss, mkt lustigt
På grund av landhöjning efter istidens slut. Förr låg cirka 1000..2000 meter is över större delen av Sverige. Som nuvarande Grönland.

I Sverige finns inga aktiva förkastningar eller inga alls. Allt kommer av landhöjning.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-26 kl. 09:12.
Citera
2018-06-26, 20:03
Medlem
schtaans avatar
Kanske en annan tråd men man kan ju fundera det var som fick isen att växa söderut och några tusen meter högt. En svagare sol? Vulkanutbrott som förmörkade solen i århundraden?
Citera
2018-06-26, 22:29
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag ljuger lite, för Sjön Vättern anses faktiskt vara en förkastning, berget Omberg likaså. Men så extremt gamla så de räknas nog inte egentligen. Långt före istiden, eller alla istider rent av. Inaktiva på alla sätt. Långt över 100 miljoner år gamla. I sjön Vättern finns en ö med sk. konglomerat eller sammancementerade stenar. Extremt gammalt. Flera hundra miljoner år gammalt.

Taberg söder om Husqvarna är en gammal vulkan

Den hade inte utbrott igår
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-26 kl. 22:38.
Citera
2018-06-26, 22:42
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Kanske en annan tråd men man kan ju fundera det var som fick isen att växa söderut och några tusen meter högt. En svagare sol? Vulkanutbrott som förmörkade solen i århundraden?
Fråga klimatologerna

Men precesionen av jordaxeln eller dennas långsamma vandrande i en cirkel kan ha med saken att göra sägs det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in