• 1
  • 2
2018-06-23, 09:06
Medlem
arbetets avatar
Undergången är nära, eller?

Stort jordskalv i Västergötland – ”Hela huset skakade”
Många väcktes på midsommardagsmorgonen av ett jordskalv i Västergötland.

– Hela huset skakade. Vi blev jätterädda, säger Raul Kjeller som vaknade av det skalvet.

Seismologiska institutet i Uppsala bekräftar skalvet som uppmätte en magnitud på 3,0.
https://www.aftonbladet.se/senasteny...-huset-skakade

JUST NU: Flera larm efter stort jordskalv

Ovanligt jordskalv i Skövde i natt: ”Det skakade i byggnaden”
I trakterna kring Skara och Skövde har flera känt av ett jordskalv under lördagsförmiddagen.

Ett jordskalv har ägt rum i närheten av Skövde.

Skalvet bekräftas av seismologiska institutet i Uppsala och magnituden beräknas ha varit 3,0 på Richerskalan.

– Ett skalv av den magnituden sker bara en gång per år ungefär i Sverige, säger Björn Lund, universitetslektor i seismologi.
https://www.expressen.se/gt/jordskalv-i-skara/

Ska vi vara oroliga?
Citera
2018-06-23, 09:17
Medlem
DyslexiKungens avatar
Här finns fakta om Richterskalan, så vi behöver inte vara oroliga..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richterskalan

Citat:
Benämning Richtermagnitud Effekt Frekvens
Mikro Mindre än 2,0 Känns inte Omkring 8 000 per dag
Mycket små 2,0–2,9 Känns normalt inte, men registreras Omkring 1 000 per dag
Mindre 3,0–3,9 Känns ofta, men orsakar sällan skador Ungefär 49 000 per år
Lätt 4,0–4,9 Kännbar skakning av inomhusföremål, skakande ljud. Större skador osannolika Ungefär 6 200 per år
Medel 5,0–5,9 Kan orsaka större skador på dåligt konstruerade byggnader över mindre regioner. Oftast endast mindre skador på välkonstruerade byggnader Ungefär 800 per år
Stark 6,0–6,9 Kan vara förödande i befolkade områden med upp till ungefär 1,6 mils utsträckning Ungefär 120 per år
Större 7,0–7,9 Kan orsaka allvarlig skada över större områden Ungefär 18 per år
Stor 8,0–8,9 Kan orsaka mycket allvarliga skador i områden med över 1,6–2,2 mils utsträckning Ungefär 1 per år
Sällsynt stor 9,0 eller större Ungefär 1 per 20 år
Citera
2018-06-23, 09:28
Medlem
pantywankers avatar
Var var dess epicentrum? Jag bor Gbg och märkte ingenting.
Citera
2018-06-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Någon mil öster om Skara., tyckte jag att jag hörde på radion.
Citera
2018-06-23, 10:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker

Mellan Skara och Skövde. I samma område inträffade 1986 ett av de starkaste skalven någonsin i Sverige, då med magnituden 4,5. Bor själv över 3 mil från epicentrum av dagens skalv, men jävlar vad det skakade i huset.
Citera
2018-06-23, 10:44
Medlem
styrlunds avatar
Hur ser den vulkaniska historiken ut runt Hornborgasjön?
Med tanke på hur "oroligt" det är i områden med äldre vulkaner runt hela planeten, bör man nog luska lite.
Citera
2018-06-23, 12:20
Medlem
Otäckt med jordskalv.

Ovanligt i Sverige. Vi skall vara glada att det inte är/blir lika allvarligt som i andra länder.

Fast hur stor risk/sannolikhet är det att det skulle kunna ske?

Klart det är skrämmande och otäckt.
Men jag tror ej vi skall vara oroliga för någon undergång.
Det är bara att vara paranoid.

Nu hade jag ju tur att ej få uppleva detta idag.
Citera
2018-06-23, 13:47
Medlem
Nu kommer de kommunala stadsplanerarna helt säkert börja planera för höghusbyggen i både Skara och Skövde.
Citera
2018-06-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hur ser den vulkaniska historiken ut runt Hornborgasjön?
Med tanke på hur "oroligt" det är i områden med äldre vulkaner runt hela planeten, bör man nog luska lite.
Utan att egentligen veta tror jag att området har kalkstensgrund. Vartefter kalkstenen vittrar kan det kanske uppstå håligheter som rasar samman. Jag bygger den här lösa spekulationen på att skalven oftast sker långt ner i jorden, när de sker i de här trakterna.
Citera
2018-06-23, 17:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nu kommer de kommunala stadsplanerarna helt säkert börja planera för höghusbyggen i både Skara och Skövde.

I Skövde är det redan full fart på högusbyggandet, ett flertal med trästomme.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Utan att egentligen veta tror jag att området har kalkstensgrund. Vartefter kalkstenen vittrar kan det kanske uppstå håligheter som rasar samman. Jag bygger den här lösa spekulationen på att skalven oftast sker långt ner i jorden, när de sker i de här trakterna.

Just platåbergen i Västergötland har ett diabastäcke som skyddar de underliggande lagren mot erosion, vilket gör bergen lite unika. Diabasen kommer från uppträngd magma
Citera
2018-06-23, 17:38
Medlem
"Enligt den första preliminära mätningen skulle jordskalvet vara av magnituden 3,0. Men efter en ny analys har seismologerna nu konstaterat att skalvet var starkare och uppmätte 3,2." - Svt.se

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-i-vastsverige

"2018: 23 juni. Klockan 07:49 inträffade ett jordskalv med magnitud 3,2 cirka 9 km nordöst om centrala Skara. Skalvet skedde på 22 km djup och kändes vida omkring i området mellan Vänern och Vättern." - Snsn.se

http://www.snsn.se/storaskalv.html

Ändra rubriken!
Citera
2018-06-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I*klipp*

Just platåbergen i Västergötland har ett diabastäcke som skyddar de underliggande lagren mot erosion, vilket gör bergen lite unika. Diabasen kommer från uppträngd magma
Jo jag har nog hört eller läst det där tidigare men vad jag förstår låg det här epicentrum väster om Billingen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in