2018-06-23, 18:51
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo jag har nog hört eller läst det där tidigare men vad jag förstår låg det här epicentrum väster om Billingen?

Jag kanske missuppfattade dig lite. Ja, epicentrum låg strax väster om Billingen, nära Varnhem. Området ligger mellan Hornborgasjön och Vallebygden som är ett typiskt kamelandskap med grusåsar, sänkor och små sjöar.
Citera
2018-06-23, 19:06
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undergången är nära, eller?

[text]

– Ett skalv av den magnituden sker bara en gång per år ungefär i Sverige, säger Björn Lund, universitetslektor i seismologi.[/i][/indent]
Ska vi vara oroliga?

Nä, varför skulle undergången vara nära när det sker en gång per år i landet? Det blir ju minst lika knasigt som domedagsprofeterna som förutspår jordens undergång vissa datum stup i kvarten.

Det enda vi ska vara oroliga över är att vi bygger hus och infrastruktur som helt saknar förmåga att stå emot jordskalv.

Gissar att TS inte är så gammal, eller? Var ju ett jordskalv på 4.3 på Richterskalan i Skåne 2008. Inte fan gick något under då heller.
Senast redigerad av BadCash81 2018-06-23 kl. 19:08.
Citera
2018-06-23, 20:36
Medlem
Jordbävning är nog det minsta problemet i Sverige.
Det skakar lite bara och vi får bara minijordbävningar.
Citera
2018-06-23, 22:28
Medlem
Hur kändes det?
Minns Malmö 08, låg på soffan och hela hyresuset skakade
vaknade lite långsamt och tänkte" f-n vad grannarna håller på"
eh hehe.
Finns på youtube Musikhjälpen 08 Henrik Torehammar direktsänt när han känner hur det skakar
Citera
2018-06-23, 23:18
Medlem
PRESStituerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska vi vara oroliga?
Nej
Citera
2018-06-24, 09:06
Medlem
Gosifs avatar
Hur är detta möjligt? Norden ligger inte i glappet mellan två kontinentalplattor? Vad jag vet har vi är ett starkt urberg under oss, mkt lustigt
Citera
2018-06-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetsDiscussThis
"Enligt den första preliminära mätningen skulle jordskalvet vara av magnituden 3,0. Men efter en ny analys har seismologerna nu konstaterat att skalvet var starkare och uppmätte 3,2." - Svt.se

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-i-vastsverige

"2018: 23 juni. Klockan 07:49 inträffade ett jordskalv med magnitud 3,2 cirka 9 km nordöst om centrala Skara. Skalvet skedde på 22 km djup och kändes vida omkring i området mellan Vänern och Vättern." - Snsn.se

http://www.snsn.se/storaskalv.html

Ändra rubriken!
Vilket är den största magnitud man har uppmätt i området ?
Citera
2018-06-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur är detta möjligt? Norden ligger inte i glappet mellan två kontinentalplattor? Vad jag vet har vi är ett starkt urberg under oss, mkt lustigt
Det finns en förkastning i berggrunden i detta område, vättern är en del av sprickan. Längre norrut har vi Dovrasjödalen.
Citera
2018-06-24, 09:20
Medlem
Citat:
"Marken" eller den hårda sk jorskorpan är väldigt tunn!
Under EN PROCENT av avståndet till jordens medelpunkt https://www.sgu.se/om-geologi/jordklotets-uppbyggnad/

Resten av jordens inre är flytande (trögflytande).
Citera
2018-06-24, 10:15
Medlem
Citat:

Den troligaste orsaken till varför vi i Sverige får skalv just i södra Sverige är för att landmassan fortfarande reser sig från istiden. Sedan kan även stress inom kontinentalplattorna orsaka skalv på ställen som inte ligger i närheten av någon spricka.
Citera
2018-06-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vilket är den största magnitud man har uppmätt i området ?

4,5 i Skövde på 1980-talet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jo...vastergotland/
Citera
2018-06-24, 15:06
Medlem
Dashades avatar
Jorden pruttar lite, spännande. Hur mycket av detta visas i lokala nyhetsmedier? Inte hört ett skvatt om tex. Hawaii..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in