Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Om man ser det s selektivt. De flesta lnder har dock haft en haltande BNP/capita tillvxt sedan finanskrisen. Sverige har inte gtt smre n de flesta andra vstlnder. D kan jag ju ocks passa p tillgga att dina siffror r fr 2016. Ser man det fr 2015 s var Japans BNP/capita lgre n den var 2007. Och markant lgre n det var 1995. Medan Sverige sedan 1995 haft cirka 50% hgre BNP/capita.
Rtt lustigt tnka sig att Japan 1995 hade en BNP/capita som var cirka 50% hgre n vad Sverige hade d. Jag tror den var hgst i vrlden just d.
Med det sagt kanske Japan kan frbttra sin vlfrd utan massinvandring men jag tror det blir svrt - de behver tminstone tillflliga arbetare. T.o.m. Island har tagit in ganska mnga polacker. Och Japan har brist p arbetskraft.
Japanerna jobbar ju mycket med automatisering vilket andra utvecklade lnder ocks gr.
Innan man bestmmer sig fr en liberalare arbetskraftsinvandring kan man brja med att frga sig vem som vinner p den. Brist p arbetskraft kan gynna bde arbetskraften och teknikutvecklingen.
Hur ndvndig var jobbinvandringen till Sverige fram till oljekrisen? Industrins rationalisering kom nd och folk blev arbetslsa.
DN verkar kra med ett narrativ att befolkning och arbetskraft mste ka i volym. Varfr d?