Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
hur många pratar iriska som modersmål då? tänk själv om du föds på irland. vilket språk är bäst att lära sig? iriskan som i stort sett bara talas runtomkring irland och möjligen på nova scotia i usa ( fast det är väl skotsk gaeliska har jag för mig men de är väl rätt lika?) eller att lära sig engelska som i stort hela världens befolkning har lite koll på. jovisst kan man utrota språk. hur länge tror du tillexempelt samiska finns kvar i sverige? ändå stödjer staten rätten att tala språket och har även tvprogram på samiska. men vem vill prata samiska när man kan göra sig begripen på svenska istället?
Jag forstar inte problemet med att lara sig flera sprak i skolan. Det fungerar valdigt bra i Sverige. De flesta kan engelska i den man det ar nodvandigt.
Sjalvklart ar det ingen storre poang att lara sig iriska om man kommer som utlanning till Irland men fods du dar kan du lika garna lara dig bade engelska och iriska.
Ditt exempel med samiska star sig inte riktigt. Jag sa att utrota ett sprak
medvetet. Iriskan har klarat sig undan bade kyrkan och engelsmannen och dessutom svalt och massutvandringar under en tid da det i stort satt bara kunde foras vidare muntligt. Att sprak forsvinner ar jag medveten om men det ar inte det jag pratar om.