2007-01-09, 05:38
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Varfor ska de sprak vi har nu forsvinna bara for att vi infor ett globalt sprak? Det later riktigt dumt i mina oron. Om engelska infors som ett officiellt sprak i alla lander och obligatoriskt lars ut i alla skolor sa ar det fullgott enligt mig. Vara gamla anrika sprak ska bevaras, inte motarbetas.

Dessutom ar det i stort satt omojligt att medvetet utrota ett sprak. Titta bara pa iriskan.

hur många pratar iriska som modersmål då? tänk själv om du föds på irland. vilket språk är bäst att lära sig? iriskan som i stort sett bara talas runtomkring irland och möjligen på nova scotia i usa ( fast det är väl skotsk gaeliska har jag för mig men de är väl rätt lika?) eller att lära sig engelska som i stort hela världens befolkning har lite koll på. jovisst kan man utrota språk. hur länge tror du tillexempelt samiska finns kvar i sverige? ändå stödjer staten rätten att tala språket och har även tvprogram på samiska. men vem vill prata samiska när man kan göra sig begripen på svenska istället?
Citera
2007-01-09, 05:47
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
hur många pratar iriska som modersmål då? tänk själv om du föds på irland. vilket språk är bäst att lära sig? iriskan som i stort sett bara talas runtomkring irland och möjligen på nova scotia i usa ( fast det är väl skotsk gaeliska har jag för mig men de är väl rätt lika?) eller att lära sig engelska som i stort hela världens befolkning har lite koll på. jovisst kan man utrota språk. hur länge tror du tillexempelt samiska finns kvar i sverige? ändå stödjer staten rätten att tala språket och har även tvprogram på samiska. men vem vill prata samiska när man kan göra sig begripen på svenska istället?

Jag forstar inte problemet med att lara sig flera sprak i skolan. Det fungerar valdigt bra i Sverige. De flesta kan engelska i den man det ar nodvandigt.

Sjalvklart ar det ingen storre poang att lara sig iriska om man kommer som utlanning till Irland men fods du dar kan du lika garna lara dig bade engelska och iriska.

Ditt exempel med samiska star sig inte riktigt. Jag sa att utrota ett sprak medvetet. Iriskan har klarat sig undan bade kyrkan och engelsmannen och dessutom svalt och massutvandringar under en tid da det i stort satt bara kunde foras vidare muntligt. Att sprak forsvinner ar jag medveten om men det ar inte det jag pratar om.
Citera
2007-01-09, 05:51
Medlem
dallassallads avatar
Man försökte ju på slutet av 1800-talet skapa ett språk med syftet att bli det enda språket: esperanto.
Citera
2007-01-09, 08:18
Medlem
Jrgens avatar
Vilken hemsk värld det vore om alla talade engelska.
Citera
2007-01-09, 08:18
Medlem
midnighttrains avatar
vad jag menade med samiskan är att trots svenska statens insatser till att behålla språket så är det inte fler talare. samiskan kommer troligtvis försvinna någon gång, just pågrund av att det är lättare att använda sig av svenskan, myndigheter och kommunikation, i alla sådana avseende så är svenskan mycket bättre att kunna. den enda fördelen är att samiskan i vis del överskrider gränserna, en same från sverige kanske kan snacka med en same från finland på samiska istället för att behöva använda engelska (om den ena samen har svenska och den andra finska som andraspråk).
Citera
2007-01-09, 10:00
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden dags för globalt språk fogades till denna.

/Moderator
Citera
2007-01-09, 22:39
Medlem
Tjennstroums avatar
Jag är för avskaffandet av rikssvenskan men emot införandet av något annat "språk".
Citera
2007-01-10, 03:03
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlowe
Du menar att engelskans grammatik är svårare än svenskans. Exemplifiera gärna.

Jag kan ge exempel på motsatsen: Svenskans en/ett styrs inte av någon regel alls, utan man måste lära sig vilka substantiv som föregås av en och vilka som föregås av ett. Den engelska motsvarigheten a/an styrs av ev. vokalljud i början av substantivet. A för konsonantljud i början av substantivet, an för vokalljud. (Ex: a house, an oak)

Många engelska verb böjs oregelbundet, men det gör många svenska också.

Vidare är engelskan ett mycket rikare språk än svenskan, ordförrådet är MYCKET större och det ser i alla fall inte jag som något negativt.

Skulle kunna ge fler exempel men det är egentligen ganska irrelevant, det viktiga är att engelskan är världens största språk och det skulle underlätta för kommunikationen mellan länder om alla talade engelska.
Nu är jag inte oerhört insatt, men det finns väl andra saker som är svårare på engelska? Det är t. ex. efter egen erfarenhet ingen höjdare att lära sin engelska prepositioner.
Citera
2007-01-10, 03:23
Medlem
bitchslappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,772394,00.html

Jag stöder honom till 100%. Jag ser inte hur vi skulle kunna avskaffa svenska språket, men jag skulle helst vilja se det försvinna. Ta en andrahandsposition i samhället. Som finskan är till svenskan idag här vars jag bor i Norrland. Vet inte om det är jag som är exceptionellt obildad men ofta när jag ska uttrycka mig så kommer jag bara på uttrycket/ordet jag söker på engelska. Väldigt frustrerande, antar att man blir för influerad av alla filmer och serier man tittar på. För att inte nämna internet! Datorspel. Tvspel. Musik. Den amerikaniserade nya svenskan. Jag vill alltid tala, och skriva för den delen, korrekt svenska. Finner det dock svårt, speciellt att kunna uttrycka mig och ibland få fram vad jag känner eller menar. Skulle gladeligen hänge mig åt engelska som jag nästan finner mer naturlig. Fler folk talar ju den, det är klart att den blir mer utvecklad...

Vad tycker ni? Skulle det kännas som att ert land och eran själ slets iväg ifall ni var tvungna att anpassa er till engelska?

Edit: Stavfel

Men varför? Räcker det inte med att vi är ett av de folk i världen är bäst på engelska utan att ha det som modersmål? Förstår inte varför vi ska släppa vårat språk.

Dessutom är det inte sannolikt att man skulle kunna strypa svenskan uppifrån. Om vi ska börja tala engelska i det här landet kommer det ske som en långsam, organisk utveckling. (Vilket vissa menar har påbörjats redan.)
Citera
2007-01-10, 05:27
Medlem
Skapligt naiv gubbe.
Jäkligt märklig åsikt för att komma från nån som verkar vara nån slags dubbelgångare till Jezy Zanecki eller vad han heter
Citera
2007-01-15, 17:42
Medlem
onits avatar
Jag tycker att vi ska akta oss for den anglosaxiska "kulturen". Den ar inte, och borde inte vara nagot foredome.
Citera
2007-01-15, 17:48
Medlem
Håller definitivt med om att vi bör avskaffa alla lokala språk och bara tala ett gemensamt språk - t.ex engelska. I praktiken så kommer det dock knappast att inträffa eftersom det tyvärr finns allt för mycket prestige och nationalism i olika länder för att det ska vara möjligt. Kanske om 500 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in