2018-06-22, 09:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
De dåliga ingenjörerna har inget förhandlingsutrymme.

De enda "dåliga ingenjörerna" är de som inte är några ingenjörer alls. Som det ser ut i dagsläget tjänar dåliga sopgubbar minst lika mycket som de sämsta ingenjörerna.

Citat:
Ingenjörsfacken är direkt skadliga i denna process då de med utjämning håller igen lönerna för de bästa oavsett om de är anställda eller konsulter. Jag har sett hur facket lägger energi på att ställa till problem för de duktigaste ingenjörerna till förmån för de sämre.

Ovanstående illustrerar utmärkt den inställning jag talar om och som gör att ingenjörslönerna inte kommer att öka så mycket som de förtjänar att göra. Ingenjörer tror alla att de är bland "de bästa" och tror att de klarar sig på egen hand. Jag har själv stött på typen. En naiv kille som var skitduktig på det han gjorde och tjänade 28.000. Han trodde han var högavlönad för eftersom han hatade allt vad facket heter och därför visste han inte att det var under ingångslönen i den bransch han hade jobbat i i många år. Hade han bara vågat ringa och snacka med fackets rådgivare hade han nog insett att han vart grundlurad. Men att be om hjälp var han för stolt för.

Sverige är fullt av sådana ingenjörer som kan teknik men inte ett skit om ekonomi och löner.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2018-06-22 kl. 09:46.
Citera
2018-06-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
De enda "dåliga ingenjörerna" är de som inte är några ingenjörer alls. Som det ser ut i dagsläget tjänar dåliga sopgubbar minst lika mycket som de sämsta ingenjörerna.

Ovanstående illustrerar utmärkt den inställning jag talar om och som gör att ingenjörslönerna inte kommer att öka så mycket som de förtjänar att göra. Ingenjörer tror alla att de är bland "de bästa" och tror att de klarar sig på egen hand. Jag har själv stött på typen. En naiv kille som var skitduktig på det han gjorde och tjänade 28.000. Han trodde han var högavlönad för eftersom han hatade allt vad facket heter visste han inte att det var under ingångslönen i den bransch han hade jobbat i i många år.

Sverige är fullt av sådana ingenjörer som kan teknik men inte ett skit om ekonomi och löner.

Arbetsgivarna älskar nog sådana här arbetstagare. De som vet att de är jätteduktiga som klarar sig själva och som tror att de enda som har det dåligt är de som är dåliga. Så upptäcker frifräsaren att han efter 15års berömmelse och exceptionella utvärderingar precis når gränsen för att börja betala statlig skatt.
Citera
2018-06-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malarendolme
Det går inte att jämföra, här i Sverige utan chefsposition så hamnar man kanske på 45-50 tusen/månad efter 10 år i yrket i Stockholm... Jämför det med Norge, Schweiz och USA så dubblar man nästan sin lön efter utgifterna är betalda.

Varför ser det ut så? Varför satsar inte Sverige på civilingenjörer?
Tycker inte det skiljer jättemycket mellan Sverige och USA. Jobbade drygt ett år i USA.

Årsinkomst i Sverige: 552 000 kr
Årsinkomst i USA: ca 100 000 USD (884 000 kr)

Men räknar man in sjukförsäkring för hela familjen, dagiskostnader, tre veckor mindre semester etc så är skillnaden inte särskilt stor. För de som dessutom måste spara ihop hundratusentals dollar för barnens framtida universitetsstudier är skillnaden ännu mindre.

Vi betalade nog över motsvarande 100 000 kr i sjukförsäkring för ett enda år, trots att företaget betalade en stor del.

Hängde med massor av svenska och amerikanska konsulter och alla tjänade nog mindre än 150k om året.
Senast redigerad av gaggzi 2018-06-22 kl. 09:43.
Citera
2018-06-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
1. De jobbar mer, de förväntas jobba 50-60h per vecka. Istället för de låga 40h per vecka som man arbetar i Sverige.

Jag är civ.ing och jobbar utanför norden, ej chefsposition och tjänar sjusiffrigt årligen i SEK. De flesta på mitt jobb kör 40h/vecka. Finns definitivt folk som jobbar 60h/vecka dock, men det är absolut inget krav.
Citera
2018-06-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Teoretiska och matematiska utbildningar så som civilingenjörsutbildningen är framtiden och yrken med krav på sådan kompetens kommer det alltid finnas gott om.

Men har de flesta civilingenjörer verkligen nytta av all den där matematiken de lär sig? Det är sjukt mycket matte de första två åren på de flesta civ ing-utbildningar. Behöver man verkligen kunna allt det där på jobbet? Datorer borde väl göra de matematiska beräkningarna snabbare o säkrare.
Citera
2018-06-22, 10:04
Medlem
Joakwims avatar
Citat:

Ovanstående illustrerar utmärkt den inställning jag talar om och som gör att ingenjörslönerna inte kommer att öka så mycket som de förtjänar att göra. Ingenjörer tror alla att de är bland "de bästa" och tror att de klarar sig på egen hand. Jag har själv stött på typen. En naiv kille som var skitduktig på det han gjorde och tjänade 28.000. Han trodde han var högavlönad för eftersom han hatade allt vad facket heter och därför visste han inte att det var under ingångslönen i den bransch han hade jobbat i i många år. Hade han bara vågat ringa och snacka med fackets rådgivare hade han nog insett att han vart grundlurad. Men att be om hjälp var han för stolt för.

Den typen finns väl med all säkerhet även i andra länder s.a den kan tas ut ur ekvationen om civingares lönenivå i Sverige? I övriga länder där civingare tjänar mer så är det väl knappast fackets förtjänst. Eller?
Citera
2018-06-22, 10:11
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Den typen finns väl med all säkerhet även i andra länder s.a den kan tas ut ur ekvationen om civingares lönenivå i Sverige? I övriga länder där civingare tjänar mer så är det väl knappast fackets förtjänst. Eller?

Som tidigare nämnts i tråden ( (FB) Varför är civilingenjörer så dåligt betalda i Sverige jämfört med utomlands?) tjänar inte civ:ingare i andra länder särskilt mycket mer än de svenska. Det är arbetarna som tjänar mindre. Starka fack har gjort att svenska arbetare tjänar mer än amerikanska. Så om vi vill att civ:ingare ska tjäna mer än arbetare måste vi antingen krossa de svenska LO-facken och sänka arbetarlönerna eller använda oss av fack för att höja civ:ingarnas löner.
Citera
2018-06-22, 10:19
Medlem
Det är den svenska modellen. Robin Hood. Staten tar från de som jobbar och har och ger till de som inte jobbar och inte har. Med tanke på det är det stötande att Löfven ska ha 170 papp i månaden och en otrolig pension att se fram emot. Politikerklassens gräddfil är stötande när de flesta andra ska hållas tillbaka och vara så Solidariska.
Citera
2018-06-22, 10:22
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Civilingenjör verkar vara ett kul yrke. Om man vill jobba ihjäl sig.
Citera
2018-06-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
För att dom inte är värd mer lön helt enkelt. De vi har på jobbet är direkt inkompetenta överlag.
Svammelpelle. De nyimporteraďe som påstår sig vara civ.ing. brukar vara värdelösa men etniskt svenska betraktas inte sällan av omvärlden som de bästa.
Citera
2018-06-22, 10:44
Medlem
Loels avatar
Citat:

Jag är civilingenjör och har läst ekon.kand. i Lund....Det du säger visar på stor okunskap i ämnet. För det första är det helt ologiskt att ha civilingenjörsfack med tanke på bredden av yrken vi kan ha...blir alltid omöjligt att hålla ihop (ska en elektroingenjör ha samma som gruvingenjör? etc.)

Det enda facken har gjort för civilare är att hålla nere ingångslönerna eftersom man drar alla över samma kam. Jag själv har vägrat följa detta system och friskt bytt olika jobb sen jag kom in, väldigt nöjd med min nuvarande lön som jag vet är högre än soyboysen som betalar in pengar till fack och får allt förhandlat åt dem.

Facken gör det VÄRRE för arbetarna och även landet då det gör att arbetslösheten går upp. Är man inte nöjd med sin lön, då är det bara att byta jobb och börja löneförhandla.
Citera
2018-06-22, 10:54
Medlem
För några år sen låg svenska ingenjörer bland de lägst betalda i OECD. För många år sen när Percy Barnevik var boss på ABB skulle han på ett seminarium förklara för de svenska ingenjörerna att det var skatterna här som gjorde att de tjänade sämre än ABB ingenjörerna i Schweiz, han körde med overhead bilder. Problemet var att diagrammet inte bara visade skatten utan även visade total/bruttolönekostnaden och att den var betydligt högre i Schweiz. Visst det noterades av någon av de deltagande ingenjörerna, men det verkar inte vara något de tog till sig för att förändra. Är sen svenska ingenjörsutbildningen så dålig att de inte klarar av att ta till sig ett enkelt diagram?

Man kan noter att Schweiz är én av Europas framgångsrikaste industriexportländer, trots höga ingenjörslöner och allmänt högt kostnadsläge, inte heller arbetare tjänar dåligt i Schweiz. Men Sverige har världens 6:e högsta medelförmögenhet per capita, men mkt låg median. Alltså få äger mycket och många lite eller inget. De senaste 25 åren har Sverige haft enormt stora exportöverskott, det är detta som har gjort de få så oerhört rika. Det har skapats av sk "ansvarsfulla" låga löner. Svenska folket har försakat för att konsumera mindre än de producerar och skicka det för konsumtion i utlandet. Vinsterna av detta hamnar i de fås fickor, Sverige som nation har inget av detta "sparat". Som t.ex. Norge eller Kina. Samtidigt har man importerat globalt trasproletariat som svenskan ska försörja. Den svenska sk ekonomivetenskapen har de senaste 30 åren gått ut på att totalt förvilla svensken om detta, centralfiguren i detta har varit Assar Lindbäck. Aldrig att någon undrar varför svenska makroekonomiska "sanningar" inte gällér för andra länder, som t.ex. Japan eller USA m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in