Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 12:45
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
Räkna med 1 kr utdelning per 100 kr aktie som exempel. Köp aktier för 2.000.000 kr för att få 20.000 kr i utdelning per år.

Du har nu 2.000.000 stycken aktier att hålla koll på som kan gå ner rejält i kurs om du har otur. Du måste också vara beredd att sälja i rätt tid och du måste såklart också kunna sälja. Det är lite för mycket pengar att gambla med tycker jag, man kan förlora hundratusentals kronor i ett svep om något störtdyker.

Är det verkligen värt att försöka skaffa sig en utdelningsportfölj om man inte orkar följa politik och industrinyheter? Så mycket bättre att köpa fonder för 2.000.0000 som man inte behöver hålla samma stenhårda koll på? Om man är lat och inte vill ta stora risker.
Citera
2018-06-21, 13:03
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Räkna med 1 kr utdelning per 100 kr aktie som exempel. Köp aktier för 2.000.000 kr för att få 20.000 kr i utdelning per år.

Du har nu 2.000.000 stycken aktier att hålla koll på som kan gå ner rejält i kurs om du har otur. Du måste också vara beredd att sälja i rätt tid och du måste såklart också kunna sälja. Det är lite för mycket pengar att gambla med tycker jag, man kan förlora hundratusentals kronor i ett svep om något störtdyker.

Är det verkligen värt att försöka skaffa sig en utdelningsportfölj om man inte orkar följa politik och industrinyheter? Så mycket bättre att köpa fonder för 2.000.0000 som man inte behöver hålla samma stenhårda koll på? Om man är lat och inte vill ta stora risker.

Tanken de flesta har med en utdelningportfölj är att man köper stabila bolag som aldrig eller väldigt sällan sänker sin utdelning. Man resonerar då så att det gör att kurserna inte kommer svänga lika våldsamt, och att det inte spelar någon roll om kursen svänger - man får ändå sin utdelning och det är den man är ute efter.
Citera
2018-06-21, 13:05
  #3
Medlem
Forzos avatar
Syftet med en utdelningsportfölj är att den ska ge en stabil avkastning över lång tid till en ganska låg risk. Man köper alltså bara bolag som historiskt alltid höjt sin utdelning och har en låg volatilitet. Man ser också till att få en bra riskspridning så alla bolag inte går ner samtidigt. Har man gjort ett bra jobb när man valt bolag räcker det gott att titta till portföljen några gånger per år för att återinvestera utdelningarna och eventuellt balansera om den lite.

En genomsnittlig utdelning på 1% är alldeles för lågt räknat. Lägg på några procent så har du ett bättre mål.

Fonder är bara en samling av aktier och kan också gå ner mycket, man måste ha viss koll här också. Fonder har dessutom förvaltningsavgifter som kontinuerligt kostar pengar.
Citera
2018-06-21, 13:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Syftet med en utdelningsportfölj är att den ska ge en stabil avkastning över lång tid till en ganska låg risk. Man köper alltså bara bolag som historiskt alltid höjt sin utdelning och har en låg volatilitet. Man ser också till att få en bra riskspridning så alla bolag inte går ner samtidigt. Har man gjort ett bra jobb när man valt bolag räcker det gott att titta till portföljen några gånger per år för att återinvestera utdelningarna och eventuellt balansera om den lite.

En genomsnittlig utdelning på 1% är alldeles för lågt räknat. Lägg på några procent så har du ett bättre mål.

Fonder är bara en samling av aktier och kan också gå ner mycket, man måste ha viss koll här också. Fonder har dessutom förvaltningsavgifter som kontinuerligt kostar pengar.

Exakt, 1% i utdelning är uruselt, i Sverige ligger snittet runt 4% vilket ger 80.000:- i utdelning varje år.
Sen lägger man inte alla ägg i korgen som det så vackert heter utan sprider kapitalet över olika bolag/områden. Tanken med en utdelningsportfölj är ju inte att sälja efter 1-3år utan det är en långsiktig investering så det spelar ingen roll om det kommer en tillfällig dipp som vi hade 2008, dom stabila bolagen fortsatte dela ut 4% i utdelning och man kunde shoppa aktier till 40-50% rea.
Citera
2018-06-21, 13:18
  #5
Medlem
Alltså tanken med en utdelningsportfölj är ju att inte hålla på å köpa och sälja.

Nu är 1 kr lite lågt. men säg 3-5 kr - på riktiga värdebolag (1% signalerar tillväxt förväntan). Dessa kommer i takt med tiden att öka. Investor har väl t.ex. ökat utdelningen med 50 öre eller något sånt i 20 år. Så om 10 år får du 21 kr per aktier mot årets 11. En del bolag går ju upp och ner i utdelningen men bara i kraft av inflationen och tillväxt kommer detta att, i genomsnitt över tid, att öka.

Om du har din portfölj som i dag ger en ok utdelning, kommer den att bara öka och öka, om du inte har en djävla otur eller inte diversifierar väl.
Citera
2018-06-21, 13:41
  #6
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Syftet med en utdelningsportfölj är att den ska ge en stabil avkastning över lång tid till en ganska låg risk. Man köper alltså bara bolag som historiskt alltid höjt sin utdelning och har en låg volatilitet. Man ser också till att få en bra riskspridning så alla bolag inte går ner samtidigt. Har man gjort ett bra jobb när man valt bolag räcker det gott att titta till portföljen några gånger per år för att återinvestera utdelningarna och eventuellt balansera om den lite.

En genomsnittlig utdelning på 1% är alldeles för lågt räknat. Lägg på några procent så har du ett bättre mål.

Fonder är bara en samling av aktier och kan också gå ner mycket, man måste ha viss koll här också. Fonder har dessutom förvaltningsavgifter som kontinuerligt kostar pengar.

Så genom att handla med aktier själv så slipper jag en del avgifter jämfört med fonder? Därför vill man hellre spara i aktier?
__________________
Senast redigerad av kakelpanna 2018-06-21 kl. 13:53.
Citera
2018-06-21, 14:42
  #7
Medlem
kakelpannas avatar
Varenda aktie är ju överprisad?

Telia-aktien kostar 120 kr. 4 kr i utdelning per år. Det tar 30 år att dubbla investeringen med risk för att man går back. För två år sedan kunde man köpa samma aktier för 60 kr styck och utdelningen var exakt densamma då också. Då hade det iallafall bara tagit 15 år att dubbla sin investering. Jag har inte räknat med ränta på ränta och räknat väldigt pessimistisk här.

Men det verkar som att det man egentligen vill är att gå in tidigt i något bolag och köpa 1.000 aktier för 1 kr styck och några år sedanre få in 2-4.000 kr i utdelning varje år?
Citera
2018-06-21, 15:35
  #8
Medlem
knight1056s avatar
Telia-aktien kostar ca 42 kr.

Visst; vill du inte ta någon risk kan du sätta in pengarna på ett sparkonto. Då är du ”bara” garanterad att tappa inflationen varje år (ca 1-2%)

Det mesta är dyrt och riskfyllt idag. På tio års sikt tror jag en bred aktie- och fondportfölj tillhör det minst riskabla.
Citera
2018-06-21, 17:32
  #9
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Varenda aktie är ju överprisad?

Telia-aktien kostar 120 kr. 4 kr i utdelning per år. Det tar 30 år att dubbla investeringen med risk för att man går back. För två år sedan kunde man köpa samma aktier för 60 kr styck och utdelningen var exakt densamma då också. Då hade det iallafall bara tagit 15 år att dubbla sin investering. Jag har inte räknat med ränta på ränta och räknat väldigt pessimistisk här.

Men det verkar som att det man egentligen vill är att gå in tidigt i något bolag och köpa 1.000 aktier för 1 kr styck och några år sedanre få in 2-4.000 kr i utdelning varje år?
Nej, då snackar vi spekulation, vilket är en helt annan, mer riskabel, aktiestrategi!

För övrigt bör du absolut återinvestera alla utdelningar för att dra nytta av ränta-på-ränta-effekten. Den är guld värd i långa loppet.
Citera
2018-06-22, 01:03
  #10
Medlem
kakelpannas avatar
Jag är en total nybörjar och pratar förmodligen bara en massa skit.

Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Det mesta är dyrt och riskfyllt idag. På tio års sikt tror jag en bred aktie- och fondportfölj tillhör det minst riskabla.

OMX30 ligger på några mindre koronor mindre idag än vad den gjorde för tre år sedan. Aktieprismässigt så borde det inte finnas någon större förtjänst och då måste man räkna med att aktien håller sig och inte sjunker för det första, och för det andra att man får utdelningar tjugo år framåt och riskerar samtidigt hundralappar per någon krona utdelad?

Banken är iallafall stabil jämfört med börsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Nej, då snackar vi spekulation, vilket är en helt annan, mer riskabel, aktiestrategi!

För övrigt bör du absolut återinvestera alla utdelningar för att dra nytta av ränta-på-ränta-effekten. Den är guld värd i långa loppet.

När ska man få betalt då om man bara återinvesterar?

Hur som helst tycker jag inte att det verkar betala för sig? Om man har 1.000.000 att spendera på börsen så har man uppenbarligen bra inkomst och den inkomsten kan man leva gott på. Vad blir 1.000.000 på börsen efter 10 år? 800,000 kr extra om man räknar med ränta-på-ränta och ökning med 6% varje år.

Så mycket pengar försvinner lätt genom att en aktie går ner, och OMX30 ligger som sagt ganska jämt på 3 år (jag vet inte hur man får upp 10 år på grafen).

För att det ska löna sig så behöver man alltså investera en himla massa på börsen? 100.000 kr på 10 år blir alltså 80.000 i avkastning i allra bästa fall? Och det förutsätter att man säljer alla aktier man har då.

Sådant sparande förutsätter att man har en massa pengar att investera.

Spekulation däremot kan löna sig ordentligt och då kan man gå in med relativt mindre och få rejäl avkastning i längden. Jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut, men i mina fantasier så köper man för kronan styck och får sedan per aktie en krona i utdelning varje år.
Citera
2018-06-22, 02:18
  #11
Medlem
CelenoIIs avatar
Det är så riskfyllt man gör det.

Men jobbigt, ja. Jag bytte till indexfonder och det är mycket bekvämare.

Men man ska göra det som man tycker är roligast, då blir det nog också bäst och minst jobbigt.
Citera
2018-06-22, 11:42
  #12
Medlem
Om syftet endast leva på årliga utdelningen är det dåligt som fan då avkastning kommer aldrig lyckas bli 10% om året i utdelning

Man får inte glömma aktien sjunker lika mycket utdelning är på samtidig. Även om aktien brukar återhämta sig rätt snabbt då många återinvesterar utdelning och kommer in nya köpare.

Genomsnitt avkastning på börsen långsiktigt är 10% utan inflation beräkning. Men har du en utdelnings portfölj endast där du tar ut utdelnig utan återinvestera varje år kommer din avkastning bli värdelös.

Nu när marknad är ATH rör jag inte aktier i princip för kommmer vänta på krasch sedan köpa så nära botten som går.

Investerar istället i Debt Market, det ger mig 10-30% nettoavkastning om året så långt mer än börsindex långsiktigt.

Sedan gillar jag emerging Market mer, mycket högre avkastning långsiktig och trevligt vara tidig när aktier kostar fåtal kronor redan från början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback