2018-06-26, 08:24
Medlem
CC75s avatar
Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder:

- Vill du bli lycklig för en dag - skaffa en kvinna.
- Vill du bli lycklig för en vecka - skaffa en hund.
- Vill du bli lycklig ett helt liv - odla en trädgård

Av ovan så kan de två första sakerna köpas för pengar och ge lycka men bara för en stund. Den sista är svårare att köpa för pengar och kräver bl.a. engagemang, intresse och tålamod.

Jag tror lycka mycket väl går att köpa men då oftast endast för stunden. En fälla som väldigt många går i (även jag själv ibland). Lycklig hela livet kräver helt andra saker som flera andra som kommenterat har varit inne på. Det har mer med inställning och synsätt att göra och är inte så lätt att bara "köpa".

// CC
Citera
2018-06-26, 22:27
Medlem
godboys avatar
Att ha en fast och säker inkomst skapar trygghet. Sen hur stor denna inkomst är spelar inte lika stor roll, men självklart underlättar det om man slipper vända på varje krona.

Själv behöver inte jag o frugan fundera så jättemycket på pengar i dag. Vi har det vi behöver och behöver inte gneta för att köpa t ex en ny dator eller för ett akut tandläkarbesök om nu ett sånt skull behövas. Lika så kan vi fara t ex en weekend till Stockholm eller London när vi så vill.

Pengar gör dig kanske inte så mycket lyckligare, men tillgång till pengar underlättar tillvaron betydligt, för det är ju stressande att gå och oroa sig för hur man ska klara nästa månad om man har en osäker inkomst typ a kassa eller soc.
Citera
2018-06-27, 10:43
Medlem
Vekrusets avatar
Här kommer fler ordspråk!

Citat:
When asked what surprised him about humanity the most, the Dalai Lama replied:

“Man. Because he sacrifices his health in order to make money. Then he sacrifices money to recuperate his health. And then he is so anxious about the future that he does not enjoy the present; the result being that he does not live in the present or the future; he lives as if he is never going to die, and then dies having never really lived.”

Och två till, också från Dalai Lama:

Citat:
“Happiness is not something that comes ready made. It comes from your own actions.”

“Remember that sometimes not getting what you want is a wonderful stroke of luck.”

Dalai Lama har koll! Även om det han säger mest är välformulerat sunt förnuft, och redan är konsensus i denna tråd.

Och ja, när pengar fattas i för hög grad skapar det olycka. Det är det säkraste sambandet, för många av de saker som gör oss lyckliga går faktiskt inte att köpa för pengar. Även om tillräckligt med pengar är en underbar kudde att vila i, när livet är emot en.
Citera
2018-06-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det kanske stämmer för dig, men det stämmer inte för de flesta. Det är därför livet blir sämre för de flesta som vinner på lotterier.

Att det låter icke-intuitivt är för att vi av någon anledning får lära oss detta helt fel - vi får lära oss att "stress" är något negativt, och sedan att det även kan finnas "positiv stress". Det är som att lära sig att mat är något negativt, och sedan att det även kan finnas "mat som inte är giftig".

Jag köper din poäng delvis. Jag tror man måste göra skillnad på att "bara" sitta på en större summa pengar (som i fallet lotterivinst) och att känna sig trygg genom tilliten på sin egen intjäningsförmåga (d v s vetskapen om att pengar löpande trillar in i högre takt än du spenderar dem).

Det kan nog vara stressande att plötsligt få tillgång till en stor summanoch sedan löpande se förmögenheten minska i takt med att du spenderar mer än du har inkomster (från arbete eller avkastning på kapitalet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in