Citat:
Ursprungligen postat av
durrah
Jag är 23 år, singel och har ett vanligt knegarjobb men ändå har jag lyckats spara pengar så det räcker och blir över, bor i en hyresrätt, äger en Audi a6 nyare modell, senaste iphonen, dyra märkeskläder, kan käka ute varje dag m.m, många tycker säkert att detta är en lyx men för mig så skulle det faktiskt kvittra, när jag levde på studiebidrag förut så bodde jag hos föräldrarna, hade för det mesta bara vanliga kläder, ägde ingen bil och käkade hemma oftast och mådde precis som nu, varken sämre eller bättre, alltså känner jag ingen extra lycka eller tillfredsställelse av min ''nya livsstil''.
Så frågan är kan man bli lycklig av pengar? I så fall, hur mycket pengar behöver man ha och vad ska man spendera pengarna på? Personligen tror jag endast man kan bli lycklig av pengar om man är en sån där snuskigt rik multimiljonär som kan köpa vad fan man.. nya villor, fastigheter sportbilar, båtar, lyxresor osv utan att ens tänka på ekonomin..
Hur tänker ni? Kan man köpa lycka eller inte?
För mig kvittrar det helt ärligt om jag tjänar 15k i månaden eller 40k, ger mig ingen extra lycka öht
Nej tro mig och lita på mig.
Jag har väldigt mycket pengar. Väldigt mycket. Har massa tillgångar och kan i princip köpa och göra vad jag vill. Är det nåt jag lärt mig är det att pengar faktiskt inte gör en lycklig.
Däremot kan det skapa trygghet och möjligheter om man hanterar det på rätt sätt. Men många kan tyvärr inte hantera det. De vill alltid ha mer och hamnar i "gräser är alltid grönare..."-tänket. Speciellt om de är nyrika. Det händer nåt med folk när de får massa pengar.
En annan nackdel som andra med medelinkomst inte tänker på är alla rykten och allt snack som är helt oundvikligt. Det kommer folk som inte är rika aldrig få uppleva. Jag har alltid varit hårdnackad, men det kan vara oerhört påfrestande. Massa nya "vänner" man inte kan lita på, fruktansvärd avundsjuka du inte trodde existerar, falska rykten och till och med hat mot en. Myndigheter som punktmarkerar en, krångel med banker och journalister som är väldigt intresserade. Osv osv. Sen själkvklart allt ansvar och stress.
Lycka kan inte köpas för pengar. Att trivas i sin mijö kostar ingenting. Att kunna leva i nuet och må bra där man är har ingenting med pengar att göra.
Jag kommer ihåg tiden när jag var fattig. Hängde med polarna, bodde billigt, hade förfest på helgena, tränade, hobbies, vanligt jobb, ingen stress, gick och ut och hade roligt ibland etc. Inga bekymmer, Inger ansvar osv. Livet lekte. Har aldrig varit så lycklig. Men det förstod jag inte då.
Jag ser familjer som bor enkelt, har vanliga jobb och reser på semester ibland, umgås och har roligt på helgena, kör till hockeyträningar och storhandlar. Har många vilkordlösa vänner och bor nära övriga släktingar. Grillar på sommrarna och skidar på vintrarna etc. Skrattar och har roligt. Humor. De är de allra lyckligaste.
För att vara lycklig och trivas här och nu behövs det ibland bara ett par stolar, ett bord, lite bra musik, kaffe/öl och en god vän man kan prata med livet om och skratta och ha roligt med. Thats it. I sånna stunder spelar inte pengar nångon roll överhuvudtaget. Jag kan inte påpeka det nog.
Men kan man förvalta pengarna bra, får lite distanse till det och följer sina drömmar så kan det vara ett bra verktyg. Men tro aldrig man blir lyckligare av det, då blir man besviken.
Håll hårt i riktiga vänner och familj och ta vara på dem är det bästa du har. Det är mitt bästa tips.