2018-06-21, 01:11
Medlem
durrahs avatar
Jag är 23 år, singel och har ett vanligt knegarjobb men ändå har jag lyckats spara pengar så det räcker och blir över, bor i en hyresrätt, äger en Audi a6 nyare modell, senaste iphonen, dyra märkeskläder, kan käka ute varje dag m.m, många tycker säkert att detta är en lyx men för mig så skulle det faktiskt kvittra, när jag levde på studiebidrag förut så bodde jag hos föräldrarna, hade för det mesta bara vanliga kläder, ägde ingen bil och käkade hemma oftast och mådde precis som nu, varken sämre eller bättre, alltså känner jag ingen extra lycka eller tillfredsställelse av min ''nya livsstil''.

Så frågan är kan man bli lycklig av pengar? I så fall, hur mycket pengar behöver man ha och vad ska man spendera pengarna på? Personligen tror jag endast man kan bli lycklig av pengar om man är en sån där snuskigt rik multimiljonär som kan köpa vad fan man.. nya villor, fastigheter sportbilar, båtar, lyxresor osv utan att ens tänka på ekonomin..

Hur tänker ni? Kan man köpa lycka eller inte?

För mig kvittrar det helt ärligt om jag tjänar 15k i månaden eller 40k, ger mig ingen extra lycka öht
Citera
2018-06-21, 01:15
Medlem
Jag tänker att det finns så sjukt många rika personer som verkligen inte mår bättre än en hippie som lever för dagen och inte har så mycket pengar.

Jag anser att själslig lycka väger 100 gånger tyngre än materiell lycka
Citera
2018-06-21, 01:19
Medlem
Hur har du råd med allt det där?
Jag tjänar typ 30 efter skatt, men har ju fan knappt råd med utlandssemester utan att använda krediten.

Går ju säkert åt 10000 till räkningar, räntor och amorteringar per månad.

Är 30 år och kör en 20 år gammal bli, för jag har fan inga pengar att lägga på bil . Bensinen är skitdyr också.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-21 kl. 01:26.
Citera
2018-06-21, 01:23
Medlem
SophieNeveus avatar
Pengar i sig blir väl ingen lycklig av. Frihet är däremot någonting jag värderar högt och för att kunna vara såpass fri som jag vill. behövs det också pengar.
Pengar kan också i många fall omvandlas till tid, ju mer pengar du har desto mer tid kan du spendera på aktiviteter som du anser viktiga.

Det är givetvis roligare att ha pengar än att inte ha några. Man kommer ju till en punkt då man känner sig ekonomiskt säker, man behöver inte längre oroa sig över pengar. En säkerhet som säger att man kan överleva utan att vara tvungen att gå till ett jobb man kanske inte älskar.
Sedan tror jag inte att det är så stor skillnad på om man har 10 miljarder eller 100 miljarder.

Har du inga intressen eller drömmar som du vill uppfylla? Du kanske isf borde lägga din tid och pengar på sånt istället för en ny bil eller andra materiella ting som det låter att du inte får ut så mycket glädje av.
Citera
2018-06-21, 01:25
Medlem
Wirstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tjänar typ 30 efter skatt, men har ju fan knappt råd med utlandssemester utan att använda krediten.

Vad går de resterande 20 tusen till?
Citera
2018-06-21, 01:27
Medlem
Nej, man blir inte lycklig av pengar. Däremot blir man olycklig utan.
Citera
2018-06-21, 01:28
Medlem
durrahs avatar
Citat:

Drar in ca 24500 efter skatt varje månad.

Bor själv i 3a som jag cashar 7000 kr för i hyra varje månad inkl el och bredband.
Bil på avbetalning ca 5000 kr / mån
Mobilabonnemang 500 kr / mån
Gymkort 300 kr / mån
Har inga andra utgifter, lån eller skulder förutom bilen

Resterande 12200 kr kan jag spendera på käk, märkeskläder, upplevelser whatever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Vad går de resterande 20 tusen till?

De senaste månaderna, ny säng, ny kyl, thailandsresor.

Det är verkligen skitdyrt att ha thaitjej.

Sedan äter jag förståss lunch ute varje dag. Det är väl typ 100+ kr dagen.

Och sedan har jag SL också, utöver bilen som mest står i garaget.

Gym kostar ju lite det med.
Citera
Medlem
Visst kan man köpa lycka med materiella saker men då är den oftast temporär och inte långvarig, jag tror att om man ska bli lycklig på riktigt så måste man hitta lyckan inom sig.
Citera
2018-06-21, 01:30
Medlem
Har du någonsin sett en ledsen person som sitter och glider på en jetski?

För mig har pengar ingen direkt koppling till min lycka. Visst kan jag spendera pengar till att uppleva saker som gör mig glad. Men min lycka kommer från andra faktorer som till en viss del inte kan köpas. Det vill säga kärlek och familj. Men man kan givetvis ha både och. Sen finns det ju inte problem att leva på endast glada upplevelser, vilket är lycka för andra.

Det är inte så att rikedom ger en olycka.
Citera
2018-06-21, 01:32
Medlem
Citat:

Citat:
De senaste månaderna, ny säng, ny kyl, thailandsresor.
Du har alltså inte råd med utlandssemester för att du bränner pengarna på att åka utomlands? Det var fan bland det dummaste jag hört.

Citat:
Det är verkligen skitdyrt att ha thaitjej.

Sedan äter jag förståss lunch ute varje dag. Det är väl typ 100+ kr dagen.

Och sedan har jag SL också, utöver bilen som mest står i garaget.

Gym kostar ju lite det med.
Och då har du ju svaret där. De flesta har inte en thaitjej, och det förstår du ju själv att du lätt kan dra in på att äta lunch varje dag.
Citera
2018-06-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du har alltså inte råd med utlandssemester för att du bränner pengarna på att åka utomlands? Det var fan bland det dummaste jag hört.

Och då har du ju svaret där. De flesta har inte en thaitjej, och det förstår du ju själv att du lätt kan dra in på att äta lunch varje dag.

Hon skall ju åka hit. Det är det som kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in