Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 23:40
  #205
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Finns det en ny Duck Tales? Här har jag missat saker.
Började sändas i augusti förra året.
https://youtu.be/bQvSYT_z4xE

Helt okej. Men animationsstilen är lite kantig enligt mig (Men det är nog en smaksak)
Citera
2018-03-29, 00:01
  #206
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Började sändas i augusti förra året.
https://youtu.be/bQvSYT_z4xE

Helt okej. Men animationsstilen är lite kantig enligt mig (Men det är nog en smaksak)
Håller med, men det är väl beroende på att man är van vid originalet. Ska försöka kolla in serien!
Citera
2018-04-15, 11:20
  #207
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Började sändas i augusti förra året.
https://youtu.be/bQvSYT_z4xE

Helt okej. Men animationsstilen är lite kantig enligt mig (Men det är nog en smaksak)

Kanns som den typ av japansk animation vi e vana o se idag - med nagon slags kantig saregen vasterlandsk klang pa det... Nyare Scooby Doo var lite lika, det andrades gradvis o till slut sag det sa annorlunda ut att man inte kande igen sig, nastan.

Men kmr denna serie att ta upp mysteriet kring farsan elr, jag har inte haft en relation till Duck Tales pa 20 ar men... jag ar nyfiken som satan. Ar serien vard o kika pa?

Imponerad over allas kunskap pa temat, grymt.
Citera
2018-08-23, 21:44
  #208
Medlem
Otanjas avatar
Spelar ingen roll vem deras morsa är. Det är inte modern som är problemet. Problemet, dvs att de är så ouppfostrade, slarviga, lata och ständigt riskerar att komma på glid, är bristen på stabila och dugliga manliga förebilder i deras liv. Såna ungar behöver hårda nypor och de behöverlära sig ta de instruktioner de fått. Hur man ska få dem tillgivna och timida är något som Ankeborgs BUP team ständigt grubblar på. Hade de levt idag hade man bytt ut deras kraftfoder mot Ritalin och de hade ändå ständigt riskerat att strula till allt.

Sen har vi problemet att de tycks förvänta sig ständigt ny underhållning trots att de prenumerar på minst 2 andra serietidningar.
Citera
2018-08-24, 01:41
  #209
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Här står det att deras mor är Dumbella "Della" Anka och att deras far är okänd. De små bastardankorna.
Knattarna är ju Kalles "brorsöner" och knattarna kallar Kalle för "farbror". Alltså är det en bror till Kalle som är deras fader.

Kalle och Kajsa har ju aldrig blivit ett riktigt par egentligen. De har alltid bott åtskilda och ofta har det varit hård konkurrens från Alexander Lukas och andra ankor. Med tanke på seriens ålder över 100 år tror jag det är otänkbart att serieskaparen tänkt sig det var deras ankungar.
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-24 kl. 01:47.
Citera
2018-08-24, 03:33
  #210
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Knattarna är ju Kalles "brorsöner" och knattarna kallar Kalle för "farbror". Alltså är det en bror till Kalle som är deras fader.

Det är väl så att de som tecknat/skrivit Kalle Anka i Sverige, redan då inte översatte rätt från Engelskan. Eftersom ’nephew’ & ’uncle’ används oavsett det är systersöner eller brorsöner, eller farbror eller morbror.
I USA är ju farbror Joakim morbror till knattarna.

Sen är väl inte Kalle Anka så stort i USA, om man jämför med Musse Pigg. Känns lite som Walt Disney sålde rättigheten att ge ut i Sverige, när Kalle blev så liten efterfrågad ’over there’
Citera
2018-08-24, 03:36
  #211
Medlem
Jurgentysks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Började sändas i augusti förra året.
https://youtu.be/bQvSYT_z4xE

Helt okej. Men animationsstilen är lite kantig enligt mig (Men det är nog en smaksak)
Riktig tråkig animationsstil, känns B. GE MIG Min barndom tillbaka.
Citera
2018-08-24, 18:01
  #212
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Knattarna är ju Kalles "brorsöner" och knattarna kallar Kalle för "farbror". Alltså är det en bror till Kalle som är deras fader.

Kalle och Kajsa har ju aldrig blivit ett riktigt par egentligen. De har alltid bott åtskilda och ofta har det varit hård konkurrens från Alexander Lukas och andra ankor. Med tanke på seriens ålder över 100 år tror jag det är otänkbart att serieskaparen tänkt sig det var deras ankungar.

Ja, det där är ju utrett sedan gammalt, översättningen kom helt enkelt innan det avslöjades om det var farbror/morbror eller brorson/systerson.

Hade det varit viktigt hade de ju kunnat kalla Kalle och Joakim för "onkel" och knattarna för "nevö".
Citera
2018-08-25, 07:30
  #213
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Knattarna är ju Kalles "brorsöner" och knattarna kallar Kalle för "farbror". Alltså är det en bror till Kalle som är deras fader.

Nej, herreminje, det där är utrett sedan länge. Kom in i matchen!

https://www.kalleanka.se/figurer/kalle-ankas-slakttrad/
Citera
2018-08-28, 11:33
  #214
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Knattarna är ju Kalles "brorsöner" och knattarna kallar Kalle för "farbror". Alltså är det en bror till Kalle som är deras fader.

Kalle och Kajsa har ju aldrig blivit ett riktigt par egentligen. De har alltid bott åtskilda och ofta har det varit hård konkurrens från Alexander Lukas och andra ankor. Med tanke på seriens ålder över 100 år tror jag det är otänkbart att serieskaparen tänkt sig det var deras ankungar.


Disney ville uppenbarligen inte att serien ens skulle tangera tanken på sexuellt umgänge mellan några av ankorna, det är den amerikanska prydheten som spökar här. Samma sak med Kajsas "nieces" (brorsdöttrar i den svenska versionen, tror jag) eller Musses brorsöner.
Citera
2018-08-28, 12:50
  #215
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Disney ville uppenbarligen inte att serien ens skulle tangera tanken på sexuellt umgänge mellan några av ankorna, det är den amerikanska prydheten som spökar här. Samma sak med Kajsas "nieces" (brorsdöttrar i den svenska versionen, tror jag) eller Musses brorsöner.

Nja, jag tror det där är en myt som ingår i (vänster)svartmålningen av Disney som person och företag. Tittar man på de tidiga kortfilmerna så var de knappast särskilt sippa. Att huvudpersonerna är barnlösa har nog snarare att göra med att de själva är "barnsliga" och/eller äventyrare – Kalle var ju från början själv närmast ett barn i sin byxlösa sjömanskostym – och om de vore föräldrar skulle filmerna och serierna med nödvändighet göra figurerna till ansvarstagande borgerliga familjefäder vars barn alltid måste finnas med i bilden. Med bror- och systersöner räcker det med att kasta in dem i handlingen när det behövs (även om Knattarna förstås råkat bli mer beständiga inslag särskilt i serierna). Figurer som inte förväntas vara beredda på att dra iväg på jordenruntresor kan ju däremot få biologiska barn, som Lufsen och Stora Stygga Vargen.
Citera
2018-08-28, 13:09
  #216
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nja, jag tror det där är en myt som ingår i (vänster)svartmålningen av Disney som person och företag. Tittar man på de tidiga kortfilmerna så var de knappast särskilt sippa. Att huvudpersonerna är barnlösa har nog snarare att göra med att de själva är "barnsliga" och/eller äventyrare – Kalle var ju från början själv närmast ett barn i sin byxlösa sjömanskostym – och om de vore föräldrar skulle filmerna och serierna med nödvändighet göra figurerna till ansvarstagande borgerliga familjefäder vars barn alltid måste finnas med i bilden. Med bror- och systersöner räcker det med att kasta in dem i handlingen när det behövs (även om Knattarna förstås råkat bli mer beständiga inslag särskilt i serierna). Figurer som inte förväntas vara beredda på att dra iväg på jordenruntresor kan ju däremot få biologiska barn, som Lufsen och Stora Stygga Vargen.


Jag har alltid uppfattat det så att serien löste det här problemet genom att bilden av Kalles familjeliv blev en ironisk skrattspegel (med ofta rätt sofistikerad ironisk komik). Visst, Kalle är ofta mycket mindre vuxen, mer galen och impulsiv än sina förnuftiga, pålästa och kunniga små brorsöner - och det är en del av upplägget. Minns att jag diskuterade serien (i pm) med en annan person här på FB som istället såg den som icke-ironisk, "realistisk" och därmed, enligt egen utsago, blev "förbannad på Kalle" eftersom han är en ren "kaosfarsa". Javisst, men det är ju en del av grejen med serien!

(Nu ska det tilläggas att han och jag hade läst KA i olika skeden, jag växte upp med den på 70-talet medan han hade läst den under 90-tal/00-tal och sedan på nytt när han själv blev pappa och ungarna blev intresserade - och det kan nog hända att Carl Barks och 60-70-talens tecknare berättade på ett litet annat sätt än nutida Kalletecknare.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback