2008-05-12, 23:06
Medlem
Von Drakes avatar
Alla amereikanska uttryck som uncle, niece, aunt osv, är omöjligt att översätta rätt. Vi som läste bröderna Hardy på 70-talet märkte hur deras faster Gertrude plötsligt blev moster..*s* Det viktiga är väl att man har kontinunitet i översättningarna.
Citera
2008-05-12, 23:11
Medlem
Höjas avatar
Det ironiska i kalle anka världen är just det faktum att alla blivit farbröder när de egentligen är morbröder, både joakim och kalle är ju morbröder och inte farbröder, fast farbroder är mer betäkning på äldre man.

Och om jag inte missminner mig grovt så finns knattarnas pappa med en en don Rosa serie, minns inte vilken, men han är "avslöjad".
Citera
2008-05-12, 23:26
Medlem
beelzenefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Och om jag inte missminner mig grovt så finns knattarnas pappa med en en don Rosa serie, minns inte vilken, men han är "avslöjad".
Du missminner dig grovt. Det finns en skiss till en borttagen scen i Vägen till Xanadu där den gamla laman kallar till sig knattarna strax innan de ger sig av och säger någonting om att Tralla la har ytterligare en hemlig som han ska berätta om om de kommer dit igen. Något sånt. Det rör i alla fall deras pappa, men han nämns aldrig med namn. Senare skrotade han den idéen .

Edit: I fall det inte är jag som missminner mig vill säga, blev lite osäker nu...
Citera
2008-05-12, 23:27
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beelzenef
Du missminner dig grovt. Det finns en skiss till en borttagen scen i Vägen till Xanadu där den gamla laman kallar till sig knattarna strax innan de ger sig av och säger någonting om att Tralla la har ytterligare en hemlig som han ska berätta om om de kommer dit igen. Något sånt. Det rör i alla fall deras pappa, men han nämns aldrig med namn. Senare skrotade han den idéen .
Men är inte detta en förhållandevis gammal serie? Har för mig att jag läst någon nyare (2000 tal) där han anges vid namn och ger lite lite förklaring (helt i klass med beskrivningen av de äldsta von ankorna, inte mer).

Men kan som sagt ha fel, de har i alla fall förklarat en av de tidigare "hemliga".
Citera
2008-05-12, 23:31
Medlem
beelzenefs avatar
Hm, kanhända hans namn står på släktträdet, men...nej, jag är ganska säker på att han inte förekommer i någon Don Rosa-serie.
Citera
2008-05-12, 23:44
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beelzenef
Hm, kanhända hans namn står på släktträdet, men...nej, jag är ganska säker på att han inte förekommer i någon Don Rosa-serie.
Serien jag tänker på är nyare än släktträdet (som jag gissar släpptes runt kalle ankas jubileum på 90 talet eftersom jag fick planchen då).

Enklast vore om jag letade upp serien jag tror mig detta står i, och återkommer om jag finner denna.
Citera
2008-05-13, 01:40
Medlem
Uncle Dukes avatar
här ska alla Don Rosas serier finnas:
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html

på släktträdet är Knattarnas pappas ansikte och namn övertäckt.
Citera
2008-05-13, 02:01
Medlem
Tänk om Kalle är knattarnas morbror OCH pappa.
Citera
2008-05-13, 02:12
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Tänk om Kalle är knattarnas morbror OCH pappa.

Jag tvivlar på att gamle hedersknyffeln Walt skulle få för nåt sånt.
Citera
2008-05-13, 14:48
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Jag tvivlar på att gamle hedersknyffeln Walt skulle få för nåt sånt.

Precis. Hela jävla morbror/farbror grejen är ju till för att man som läsare inte ska kunna föreställa sig att ankorna har sex. Disney tar starkt avstånd till sånt.
Citera
2008-05-14, 14:11
Medlem
boogeys avatar
Om man kollar släktträdet och tänker på översättningsmissarna så är ju allt ganska klart.

Ett frågetecken bara, gällande Cornelius släkt. Kan verkligen gäss och ankor para sig med varandra?
Citera
2008-05-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Om man kollar släktträdet och tänker på översättningsmissarna så är ju allt ganska klart.

Ett frågetecken bara, gällande Cornelius släkt. Kan verkligen gäss och ankor para sig med varandra?

Uppenbarligen. Jag har aldrig märkt några större fel på farmor Anka, utan hon är ju ganska klipsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in