• 1
  • 2
2018-06-20, 15:56
Medlem
Jag blev precis klar med utbildningen (civ.ing. i maskinteknik) och har för närvarande 4 erbjudanden om anställning, samtliga i Stockholmsområdet. Funderar på hur man bör tänka och vad som blir bäst.
  1. Fastanställd STORT bolag, 32 000:-/månaden
    Gym, tandvård, sjukvård, arbetstidsförkortning (15min/vecka), möjlighet till förmånlig leasing av bil, bostad, årlig bonus som inte får plockas ut på 5år
  2. Konsult STORT bolag, 34 000 varav 20 % är rörligt
    Inget speciellt extra
  3. Konsult STORT bolag, fast 32 500 :-/månad
    SL kort med sj tillägg (ca 1 600:-), hjälp till bostad, arbetstidsförkortning 15min/vecka
  4. Konsult LITET bolag, 33 500 :-/månad varav 10% är rörligt och 2% fast tillägg vid 50% debitering
    Möjlighet till tjänstebil, friskvårdsbidrag på 90% av köp (max 3500), hjälp till bostad

Hur stor debiteringsgrad brukar man ha som nyexaminerad? (Konsult)
Bör jag välja den högsta möjliga inkomsten för att ha ett bättre förhandlingsläge om jag byter jobb? Eller är det bättre att ha fast lön?
Är det bättre att vara fastanställd när det blir lågkonjunktur?
Hur fungerar det med rörlig inkomst och lån till bostad?

Hur som blir kul att leva för mer än 9800:-/månad
Citera
2018-06-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatDo
Jag blev precis klar med utbildningen (civ.ing. i maskinteknik) och har för närvarande 4 erbjudanden om anställning, samtliga i Stockholmsområdet. Funderar på hur man bör tänka och vad som blir bäst.
    Gym, tandvård, sjukvård, arbetstidsförkortning (15min/vecka), möjlighet till förmånlig leasing av bil, bostad, årlig bonus som inte får plockas ut på 5år
    Inget speciellt extra
    SL kort med sj tillägg (ca 1 600:-), hjälp till bostad, arbetstidsförkortning 15min/vecka
  4. Konsult LITET bolag, 33 500 :-/månad varav 10% är rörligt och 2% fast tillägg vid 50% debitering
    Möjlighet till tjänstebil, friskvårdsbidrag på 90% av köp (max 3500), hjälp till bostad

Bör jag välja den högsta möjliga inkomsten för att ha ett bättre förhandlingsläge om jag byter jobb? Eller är det bättre att ha fast lön?

Har jag fel ber jag om ursäkt men

Som konsult har du väl eget företag och fakturerar via det?
Då tillkommer det ju arbetsgivaravgifter,skatt m.m. som du måste stå för själv.
Citera
2018-06-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71

Det är ett sätt att arbeta som konsult, kanske något man kan göra när man arbetat några år. Men det jag menar med konsult är att man blir fastanställd på ett företag som sysslar med konsultverksamhet, alltså är man fast anställd men lönen beror (oftast) på debiteringsgraden. Tänk typ bemanningsföretag där du får en lön för att vara inskriven och söka jobb om du inte är ute hos kund.
Citera
2018-06-20, 16:15
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:

Ja, du har fel. Egenföretagare och konsult är två olika begrepp.
Citera
2018-06-20, 16:17
Medlem
Citat:
Det är ett sätt att arbeta som konsult, kanske något man kan göra när man arbetat några år. Men det jag menar med konsult är att man blir fastanställd på ett företag som sysslar med konsultverksamhet, alltså är man fast anställd men lönen beror (oftast) på debiteringsgraden. Tänk typ bemanningsföretag där du får en lön för att vara inskriven och söka jobb om du inte är ute hos kund.

Tack då förstår jag. Tycker alternativ 1 ser bäst ut i min ögon.
Citera
2018-06-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Ja, du har fel. Egenföretagare och konsult är två olika begrepp.

Det visste jag att dst inte är samma sak, men eftersom det endast stod konsult på första alternativet och anställd på dom andra alternativen så frågade jag.
Citera
2018-06-20, 16:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Det visste jag att dst inte är samma sak, men eftersom det endast stod konsult på första alternativet och anställd på dom andra alternativen så frågade jag.

Som konsult är du anställd också, bara inte på det företaget/företagen du utför uppdrag åt.

Men detta är en avvikelse från trådens ämne.

On-topic tycker jag att inlåsningseffekten för bonusen i alternativ 1 låter väldigt oattraktiv.
Citera
2018-06-20, 16:49
Medlem
Citat:
Tack då förstår jag. Tycker alternativ 1 ser bäst ut i min ögon.

Vad är det med alternativ 1 som du anser vara bättre än det andra?

Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
On-topic tycker jag att inlåsningseffekten för bonusen i alternativ 1 låter väldigt oattraktiv.

Aa verkligen, hur tänker du kring de andra alternativen? Bättre med möjlighet till högre lön eller fastlön?
Citera
2018-06-20, 18:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
    Inget speciellt extra

Välj definitivt alternativ nummer ett.

Fast vad menar du med fastanställd kontra konsult? De flesta konsulter är fastanställda.
Citera
2018-06-20, 18:54
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Vad är det med alternativ 1 som du anser vara bättre än det andra?

Aa verkligen, hur tänker du kring de andra alternativen? Bättre med möjlighet till högre lön eller fastlön?

Lite svårt att tolka nr. 2, om det är 34 tkr inklusive en rörlig del eller inte. Skulle själv valt 3 eller 4.

Sedan bör du inte stirra dig blind på enbart lön och förmåner. Olika bolag ger olika möjligheter till utveckling och karriär.
Citera
2018-06-20, 19:47
Medlem
I alternativ 1 så ordnar de en bostad till dig. I alternativ 3 och 4 så hjälper de dig med en bostad. Betyder hjälp att du faktiskt får en bostad ordnad?
Att få en bra bostad i vettigt läge i Stockholm ordnad är guld om man inte har egen bostad. Du sparar många tusenlappar på att slippa betala ockerhyra på andrahandskontrakt.

Jag gissar att du inte har barn, men om det hade varit fallet så är rörlig lön oftast väldigt dåligt eftersom man väldigt sällan jobbar så mycket att man får sin rörliga lön.
Utan barn och utan partner så kan man jobba hur mycket som helst. Då får man lätt ut sin rörliga lön.

Behöver du bil? Om inte så kvittar möjligheten till leasing.

Gym och friskvårdsbidrag är bara småpengar och det tycker jag inte är avgörande för val av arbetsgivare.

Har du problem med tänderna eller missköter dem? Om inte så är tandvård ganska värdelöst när man är ung. Frisktandvårdsavtal kostar inte många kronor för någon med friska tänder.

Sjukvård kanske kan vara intressant, men troligtvis ganska meningslöst för dig. När man är ung så är det mest akuta skador man råkar ut för och då åker man akut till sjukhus. Sveriges sjukvård fungerar väldigt bra när det gäller akuta skador. När man blir äldre och får mer mystiska och icke-akuta krämpor så kan sjukvårdsavtal vara jättebra.

Jag förstår inte det där med arbetstidsförkortning. Om man inte är konsult så tycker jag att man bör ha förtroendearbetstid och då behöver man inte räkna så noga på timmarna utan man förutsätts göra sitt jobb och jobba runt 40 timmar per vecka. Några timmar hit eller dit kvittar. Man får alltid lön för full tid.

Jag hade kollat på vilket företag som ordnar bäst boende. Det kan du spara många tusenlappar på. Om boendet samtidigt ligger lagom nära jobbet så du kan cykla eller springa så sparar du resekostnader och gymkostnader.

Tänk också på att om några år så är det dags att se sig om efter en annan arbetsgivare för att byta upp sig. Om din arbetsmarknad inte är väldigt snäv så bör du byta lite då och då. Dels för att få upp lönen och dels för att utveckla dig själv.

Välj den arbetsgivare du tycker verkar roligast. Vilken känns bäst? Vilket företag vill du gå till varje arbetsdag under några år framöver?
Citera
2018-06-20, 19:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
    Inget speciellt extra

Svårt att komma med någon bra input utan att veta vilka företag det handlar om och spefika arbetsuppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in