• 1
  • 2
2018-06-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Välj definitivt alternativ nummer ett.

Fast vad menar du med fastanställd kontra konsult? De flesta konsulter är fastanställda.

Alltså fastanställd på "producerande bolag" istället för att arbeta som konsult där lönen oftast beror på din debiteringstid.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
I alternativ 1 så ordnar de en bostad till dig. I alternativ 3 och 4 så hjälper de dig med en bostad. Betyder hjälp att du faktiskt får en bostad ordnad?

Alternativ 1 innebär att jag får en garanterad bostad,alternativ 3-4 kunde inte garantera bostad men skulle hjälpa mig (vet inte om det bara är något de säger eller om de brukar hitta bostäder till nyanställda).

Jag kommer arbeta med liknande uppgifter, iaf under de första året (konstruktör/utvecklingsingenjör typ). Jag tror samtliga arbetsgivare är bra men det är samtidigt svårt att säga innan man provat på att arbeta där. Men jag tror det lutar åt att det blir alternativ 1, iom att jag blir helt garanterad bostad.
Citera
2018-06-21, 17:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatDo
Alltså fastanställd på "producerande bolag" istället för att arbeta som konsult där lönen oftast beror på din debiteringstid.

Alternativ 1 innebär att jag får en garanterad bostad,alternativ 3-4 kunde inte garantera bostad men skulle hjälpa mig (vet inte om det bara är något de säger eller om de brukar hitta bostäder till nyanställda).

Jag kommer arbeta med liknande uppgifter, iaf under de första året (konstruktör/utvecklingsingenjör typ). Jag tror samtliga arbetsgivare är bra men det är samtidigt svårt att säga innan man provat på att arbeta där. Men jag tror det lutar åt att det blir alternativ 1, iom att jag blir helt garanterad bostad.

Nej, lönen som konsult beror inte oftast på debiteringstid. Ja, det förekommer i många fall, men definitivt inte "oftast".

Ja, jag är i konsultbranschen.
Citera
2018-06-21, 18:05
Medlem
Citat:
Nej, lönen som konsult beror inte oftast på debiteringstid. Ja, det förekommer i många fall, men definitivt inte "oftast".

Ja, jag är i konsultbranschen.

Okej, då kanske det bara är majoriteten av de företag jag varit i kontakt med som har det upplägget.

Skulle du rekommendera att börja arbetslivet som konsult?
Citera
2018-06-21, 18:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej, då kanske det bara är majoriteten av de företag jag varit i kontakt med som har det upplägget.

Skulle du rekommendera att börja arbetslivet som konsult?

Jag har svarat tidigare i tråden vad jag tycker att du ska välja.
Citera
2018-06-21, 18:11
Medlem
Citat:
Jag har svarat tidigare i tråden vad jag tycker att du ska välja.

Jag menade frågan något mer generellt än att välja mellan de alternativ jag har framför mig idag.
Citera
2018-06-21, 18:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag menade frågan något mer generellt än att välja mellan de alternativ jag har framför mig idag.

Eftersom det inte i min värld finns någon skillnad mellan konsult och "fastanställd" (tillsvidareanställd) så gäller mitt tidigare svar oavsett vilket.
Citera
2018-06-21, 23:07
Medlem
Citat:
Jag blev precis klar med utbildningen (civ.ing. i maskinteknik) och har för närvarande 4 erbjudanden om anställning, samtliga i Stockholmsområdet. Funderar på hur man bör tänka och vad som blir bäst.
  1. Fastanställd STORT bolag, 32 000:-/månaden
    Gym, tandvård, sjukvård, arbetstidsförkortning (15min/vecka), möjlighet till förmånlig leasing av bil, bostad, årlig bonus som inte får plockas ut på 5år
  2. Konsult STORT bolag, 34 000 varav 20 % är rörligt
    Inget speciellt extra
  3. Konsult STORT bolag, fast 32 500 :-/månad
    SL kort med sj tillägg (ca 1 600:-), hjälp till bostad, arbetstidsförkortning 15min/vecka
  4. Konsult LITET bolag, 33 500 :-/månad varav 10% är rörligt och 2% fast tillägg vid 50% debitering
    Möjlighet till tjänstebil, friskvårdsbidrag på 90% av köp (max 3500), hjälp till bostad

Hur stor debiteringsgrad brukar man ha som nyexaminerad? (Konsult)
Bör jag välja den högsta möjliga inkomsten för att ha ett bättre förhandlingsläge om jag byter jobb? Eller är det bättre att ha fast lön?
Är det bättre att vara fastanställd när det blir lågkonjunktur?
Hur fungerar det med rörlig inkomst och lån till bostad?

Hur som blir kul att leva för mer än 9800:-/månad

Det är inte jättestor skillnad på erbjudanden ekonomiskt (möjligen att hjälp att fixa bostad i Stockholm är guld värt). Så jag hade valt enligt följande:
1. Bra chef! Tillgänglig, bra dialog, prioriterar yrkesmässig utveckling.
2. Arbetsuppgifter som kompletterar din kompetens och bygger ditt varumärke och profil.
3. Roliga arbetsuppgifter/företag, dvs. kvalificerade, arbetsrelaterade uppgifter och inte huruvida det finns fotbollsspel på jobbet.
4. Bra stämning och trevliga kollegor. Viktigt, men å andra sidan tycker jag att man alltid kan hitta folk man gillar i vilket fall. Och gillar man inte sina kollegor kan man alltid hitta vänner utanför jobbet.
Citera
2018-06-22, 09:11
Medlem
Är företag 1 Scania månntro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem