• 1
  • 2
2018-06-20, 10:02
Medlem
Fick ett brev av ICA banken idag dr de skriver att "vi infr en kreditavgift p 2 procent per r p beviljat kontokreditbelopp". Ska brja glla i september.

S jag ringer upp och frgar "stmmer det att ni kommer att brja ta betalt i frskott fr mjligheten att lna pengar av er?" De svarar "Du har en kontokredit p 30.000 kr och som du ser i ditt saldo s r de pengarna redan tillgngliga p ditt konto. Nu vill vi att du brjar betala rnta p de pengarna".

Jag kontrar: "det dr r ju bara en redovisningsteknik, det betyder ju inte att jag redan har lnat pengarna av er. P kreditkort i andra banker s visas bara mina besparingar, och gr de ner till minus s betyder det jag har tagit ett ln och betalar rnta p det lnet. Ni har exakt samma system, ni bara vljer att redovisa det p ett annat stt."

Fr er som inte har ICA banken: p deras internetbank slr de ihop mina besparingar med min kredit, och visar det som mitt saldo, vilket gr att det ser ut som att jag har mer pengar n jag egentligen har. De vill vl att jag ska kpa mer saker n jag har rd med s de kan tjna pengar p lnet.

Jag annulerade krediten, s detta kommer inte att drabba mig. Med detta r ju helt galet och s ohederligt att jag undrar om jag vill vara kund dr lngre. Kan ni rekommendera en bttre bank?
Citera
2018-06-20, 10:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
Fick ett brev av ICA banken idag dr de skriver att "vi infr en kreditavgift p 2 procent per r p beviljat kontokreditbelopp". Ska brja glla i september.

S jag ringer upp och frgar "stmmer det att ni kommer att brja ta betalt i frskott fr mjligheten att lna pengar av er?" De svarar "Du har en kontokredit p 30.000 kr och som du ser i ditt saldo s r de pengarna redan tillgngliga p ditt konto. Nu vill vi att du brjar betala rnta p de pengarna".

Jag kontrar: "det dr r ju bara en redovisningsteknik, det betyder ju inte att jag redan har lnat pengarna av er. P kreditkort i andra banker s visas bara mina besparingar, och gr de ner till minus s betyder det jag har tagit ett ln och betalar rnta p det lnet. Ni har exakt samma system, ni bara vljer att redovisa det p ett annat stt."

Fr er som inte har ICA banken: p deras internetbank slr de ihop mina besparingar med min kredit, och visar det som mitt saldo, vilket gr att det ser ut som att jag har mer pengar n jag egentligen har. De vill vl att jag ska kpa mer saker n jag har rd med s de kan tjna pengar p lnet.

Jag annulerade krediten, s detta kommer inte att drabba mig. Med detta r ju helt galet och s ohederligt att jag undrar om jag vill vara kund dr lngre. Kan ni rekommendera en bttre bank?

S funkar f. checkrkningskrediter fr fretag. Vid en snabbgoogling verkar Swedbank och Handelsbanken inte ha kostnad fr outnyttjad kredit, medan SEB och Nordea verkar ha det. Rntorna fr den utnyttjade delen r dock verlag vldigt hga ser det ut som.

Vad jag frstr har banken en kostnad p outnyttjade krediter eftersom de mste tas upp (till viss del?) i kapitaltckningsberkningarna.
Citera
2018-06-20, 10:55
Medlem
Exempelvis Swedbank har ngot som r kontokredit som den alltid fungerat innan. Allts att man ansker om just en kontokredit som fr fretag (och i viss mn privatpersoner) r en krockkudde vid tillflliga hastiga rrelser p kontot (https://www.swedbank.se/privat/priva.../kontokredit/#). Denna trygghet kostar ett belopp (2-6% beroende p soliditet) och r en RIKTIG kontokredit.

P en riktig kontokredit r sjlva idn att man bara "betalar bara rnta fr den del av krediten man faktiskt utnyttjar." och s betalas en avgift fr att ha denna mjligheten.

ICA har nu micklat med betydelsen av ordet kontokredit. Att ha en KREDIT p sitt kort r INTE att ha en KONTOKREDIT ! Det r tv separata saker. ICA misskrukar detta.

Man fr allts betala 200 kronor per r/10000kr i kredit p ICA fr att HA MJLIGHETEN att lna dessa pengar. Detta nr bolnerntan r 1.6 % fr pengar som MAN REDAN LNAT och denna r dessutom avdragsgill !!!!

Jag tycker alla ska be ICA dra t helvete och genast sga upp detta kort. Eller tminstone sga upp krediten.
Senast redigerad av Revolutions 2018-06-20 kl. 11:01.
Citera
2018-06-20, 11:07
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Exempelvis Swedbank har ngot som r kontokredit som den alltid fungerat innan. Allts att man ansker om just en kontokredit som fr fretag (och i viss mn privatpersoner) r en krockkudde vid tillflliga hastiga rrelser p kontot (https://www.swedbank.se/privat/priva.../kontokredit/#). Denna trygghet kostar ett belopp (2-6% beroende p soliditet) och r en RIKTIG kontokredit.

P en riktig kontokredit r sjlva idn att man bara "betalar bara rnta fr den del av krediten man faktiskt utnyttjar." och s betalas en avgift fr att ha denna mjligheten.

ICA har nu micklat med betydelsen av ordet kontokredit. Att ha en KREDIT p sitt kort r INTE att ha en KONTOKREDIT ! Det r tv separata saker. ICA misskrukar detta.

Man fr allts betala 200 kronor per r/10000kr i kredit p ICA fr att HA MJLIGHETEN att lna dessa pengar. Detta nr bolnerntan r 1.6 % fr pengar som MAN REDAN LNAT och denna r dessutom avdragsgill !!!!

Jag tycker alla ska be ICA dra t helvete och genast sga upp detta kort. Eller tminstone sga upp krediten.
Detta r samma som seniorsln-bedrgeriet frn SEB.

Du kommer f utbetalt 10.000 kr per mnad, dr ingr betala rnta p ett ln p 3.000.000 (slutsumman som du fr utbetalt med tiden).

Dafuq. Men ja r det lagligt s r det. Lets burn this shit down.
Citera
2018-06-20, 11:44
Medlem
Tack fr svar. Jag bestmde min denna morgon fr att byta bank efter mer n 10 r hos ICA banken. De har strulat p mnga andra stt ocks, t ex har verfring frn utlandet varit en mardrm.

Funderar p om jag ens behver kredit, eftersom jag i stort sett aldrig anvnder den. Vill bara att mina kp online ska fungera smidigt, bde frn utlandet och inom Sverige. Kommer ett betalkort (s.k. debit card) fungera lika bra vid kp som ett kreditkort (credit card)? Bda har ju visa/mastercard logon p sig s jag antar att de r lika anvndbara?
Citera
2018-06-20, 12:20
Medlem
Citat:
Tack fr svar. Jag bestmde min denna morgon fr att byta bank efter mer n 10 r hos ICA banken. De har strulat p mnga andra stt ocks, t ex har verfring frn utlandet varit en mardrm.

Funderar p om jag ens behver kredit, eftersom jag i stort sett aldrig anvnder den. Vill bara att mina kp online ska fungera smidigt, bde frn utlandet och inom Sverige. Kommer ett betalkort (s.k. debit card) fungera lika bra vid kp som ett kreditkort (credit card)? Bda har ju visa/mastercard logon p sig s jag antar att de r lika anvndbara?

Du har helt rtt.

Om man inte behver en extra buffert finns det ingen anledning att ha kreditkort d rcker det gott och vl med betalkort kopplat till Visa eller Mastercard. Det funkar EXAKT som ett kreditkort, enda skillnaden r att det dras direkt mot ditt konto och r pengarna slut s r de slut.

Enda anledningen till att jag sjlv har ett kreditkort r att jag ligger ute med pengar fr fretaget nr jag reser etc, dessa fr jag utbetalda nsta ln. D funkar ett kreditkort bra (eftersom pengarna dras upp till 60 dagar eftert, och d har jag ftt min ln) allts slipper jag ligga ute med egna pengar. Men p mitt kreditkort kostar det INGENTING att ha denna kredit.

Bra beslut att sga upp ICA, de brjar bli fr stora och giriga !
Citera
2018-06-20, 13:44
Medlem
Rennetts avatar
Men vnta nu, med det resonemanget mste det g att verfra krediten till ett vanligt bankkonto, i en annan bank, eftersom "pengarna r tillgngliga"? Om man anvnder det p det sttet s r det vl en rtt snygg rnta?
Citera
2018-06-20, 14:23
Medlem
RostigHinks avatar
Det kallas limitrnta och r urgammalt bland storbankerna. Frvnande att inte iCA-banken fljt samma princip.
Citera
2018-06-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Men vnta nu, med det resonemanget mste det g att verfra krediten till ett vanligt bankkonto, i en annan bank, eftersom "pengarna r tillgngliga"? Om man anvnder det p det sttet s r det vl en rtt snygg rnta?

D tillkommer rnta p utnyttjad kredit med 7-8%. Snygg rnta r det sannerligen.
Citera
2018-06-20, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Fast utnyttjar du krediten s betalar du rnta fr det frutom limitrntan som diskuteras hr.

Edit: Lite sen med svaret.
Citera
2018-06-20, 14:35
Medlem
Citat:

Jag tycker inte det r ohederligt. De sger tydligt hur mkt avgift de ska ta.
Om du loggar in p internetbanken och klickar p kontot s str det bde saldo och disponibelt belopp
Det enda otydliga som jag ser det r att det p inloggningen bara presenteras det disponibla beloppet.

P Skandiabanken tar de nnu inte avgift fr kontokredit.
Citera
2018-06-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag tycker inte det r ohederligt. De sger tydligt hur mkt avgift de ska ta.
Om du loggar in p internetbanken och klickar p kontot s str det bde saldo och disponibelt belopp
Det enda otydliga som jag ser det r att det p inloggningen bara presenteras det disponibla beloppet.

P Skandiabanken tar de nnu inte avgift fr kontokredit.

Det som r ohederligt r att tjejen i kundtjnst beskriver det som att jag redan har lnat 30.000 kr och att de nu vill ha rnta p de pengarna. Det hederliga sttet att beskriva det p vore "om du vill ha kredit fr du betala 2% av kreditbeloppet varje r, oavsett om du utnyttjar krediten eller inte". Har inget att gra med ngon rnta.

Ett kreditkort r ett konto med en lnegaranti, plus betaltjnster. Det r naturligt att banken tar betalt fr betaltjnsterna, men varfr kostar en lnegaranti pengar varje r? De hr pengarna stts ju inte undan ngonstans i vntan p att jag ska anvnda dem. Det kostar banken i stort sett ingenting att ge en lnegaranti. Speciellt inte med tanke p att de tillmpar fractional-reserve banking. Och eftersom banker lever p de ln de ger kunderna, s r det vldigt dlig kundservice att ta betalt INNAN lnet har gjorts. Om de vore mna om att f fler kunder borde det vara tvrt om, de borde ge kunderna betalt fr att ha kreditkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in