• 1
  • 2
2018-06-20, 18:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
Det som r ohederligt r att tjejen i kundtjnst beskriver det som att jag redan har lnat 30.000 kr och att de nu vill ha rnta p de pengarna. Det hederliga sttet att beskriva det p vore "om du vill ha kredit fr du betala 2% av kreditbeloppet varje r, oavsett om du utnyttjar krediten eller inte". Har inget att gra med ngon rnta.

Ett kreditkort r ett konto med en lnegaranti, plus betaltjnster. Det r naturligt att banken tar betalt fr betaltjnsterna, men varfr kostar en lnegaranti pengar varje r? De hr pengarna stts ju inte undan ngonstans i vntan p att jag ska anvnda dem. Det kostar banken i stort sett ingenting att ge en lnegaranti. Speciellt inte med tanke p att de tillmpar fractional-reserve banking. Och eftersom banker lever p de ln de ger kunderna, s r det vldigt dlig kundservice att ta betalt INNAN lnet har gjorts. Om de vore mna om att f fler kunder borde det vara tvrt om, de borde ge kunderna betalt fr att ha kreditkort.

Du fattade rtt beslut! Jag sade upp ica 2016 nr de blev lite vl giriga och hjde sina avgifter. Bytte till ett vanligt ica-bonuskort istllet (s att sjlvscanning skall funka)

Idag har jag:
* Seb (enbart lnekonto och internetbank, betala rkningar/bankid) kostnad 120 kr/r.
* Santander kreditkort utan rsavgift
* Revolut med tillhrande mastercard
* Ferratum bank med tillhrande mastercard
Citera
2018-06-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
Fick ett brev av ICA banken idag dr de skriver att "vi infr en kreditavgift p 2 procent per r p beviljat kontokreditbelopp". Ska brja glla i september.

S jag ringer upp och frgar "stmmer det att ni kommer att brja ta betalt i frskott fr mjligheten att lna pengar av er?" De svarar "Du har en kontokredit p 30.000 kr och som du ser i ditt saldo s r de pengarna redan tillgngliga p ditt konto. Nu vill vi att du brjar betala rnta p de pengarna".

Jag kontrar: "det dr r ju bara en redovisningsteknik, det betyder ju inte att jag redan har lnat pengarna av er. P kreditkort i andra banker s visas bara mina besparingar, och gr de ner till minus s betyder det jag har tagit ett ln och betalar rnta p det lnet. Ni har exakt samma system, ni bara vljer att redovisa det p ett annat stt."

Fr er som inte har ICA banken: p deras internetbank slr de ihop mina besparingar med min kredit, och visar det som mitt saldo, vilket gr att det ser ut som att jag har mer pengar n jag egentligen har. De vill vl att jag ska kpa mer saker n jag har rd med s de kan tjna pengar p lnet.

Jag annulerade krediten, s detta kommer inte att drabba mig. Med detta r ju helt galet och s ohederligt att jag undrar om jag vill vara kund dr lngre. Kan ni rekommendera en bttre bank?
Tack fr upplysningen. Jag har som tur bara kortkredit och den kommer som jag tolkar det vara gratis. Bra att bli pmind om att man ska kolla villkoren hos bankerna lpande fr de trixar ordentligt.
Senast redigerad av Mynicname 2018-06-20 kl. 19:59.
Citera
2018-06-20, 20:41
Medlem
r kontokrediten samma som det kreditutrymme som man automatiskt fr vid bankkort plus?
Citera
2018-06-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morot
r kontokrediten samma som det kreditutrymme som man automatiskt fr vid bankkort plus?
Jag trodde det till en brjan men sen hittade jag p ett papper: Beviljad kortkredit = 15 000, Beviljad kontokredit = 0 Kr.

Tolkar det drfr som att jag tills vidare kommer slippa betala denna kreditutrymmesavgift.
Citera
2018-06-20, 23:49
Medlem
frasselitos avatar
Hahahha vilka jvla tjuvar. Norpa pengar fr ngot man inte ens lnat. Ohederligt.
Citera
2018-06-21, 06:39
Medlem
alienfins avatar
Vilket jvla skmt..hur fan kan de lgga in en sn kostnad i efterhand Dags att sga upp kontokrediten d.
Citera
2018-06-21, 06:56
Medlem
storm72s avatar
Sg att jag har 15000 kr men uppfattade det som att man inte kunde ha mindre n 10000kr, har jag fel? Har bankkort plus med MasterCard
Citera
2018-06-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Sg att jag har 15000 kr men uppfattade det som att man inte kunde ha mindre n 10000kr, har jag fel? Har bankkort plus med MasterCard
Det r skillnad mellan kortkredit och kontokredit. Tror att man mste ha kortkredit men kontokredit r frivilligt. Det r fr den outnyttjade kontokrediten som mn infr avgift.
Citera
2018-06-22, 04:12
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det r skillnad mellan kortkredit och kontokredit. Tror att man mste ha kortkredit men kontokredit r frivilligt. Det r fr den outnyttjade kontokrediten som mn infr avgift.

Jag har kontokredit men ingen kortkredit p icakortet. Men inte lnge till.
Citera
2018-06-22, 07:24
Medlem
storm72s avatar
Citat:

Jo, frgad dem. De skulle ta bort min kontokredit. Anvnder den aldrig s de har hjlp mig f bort lite outnyttjad kredit iaf.
Citera
2018-06-30, 13:41
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Tack fr upplysningen. Jag har som tur bara kortkredit och den kommer som jag tolkar det vara gratis. Bra att bli pmind om att man ska kolla villkoren hos bankerna lpande fr de trixar ordentligt.

r det kortkredit du har? Fr du en mnadsrkning p allt du kpt nr mnaden gtt?

Verkar vara hopblandning av begreppen i denna trd? Kreditkort och betalkort med kredit r olika saker!

Det r ju kortkrediten/kontokrediten ICA banken ska brja ta betalt fr ven om den inte utnyttjas!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-06-30 kl. 13:47. Anledning: Kompl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in