Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 19:24
  #1
Medlem
Craiggs avatar
Jag och en kompis är sugna på att ta en weekend antingen i Prag eller Wien.
Vilken av dessa städer är bäst och roligast (med roligast menar jag bäst uteliv, fler attraktioner, museum etc).
Wien förknippar jag med klassisk musik och nyklassicism, Prag förknippar jag med billiga priser och vacker innerstad.
Men vilken av städerna är egentligen att föredra? Mvh
Citera
2018-06-19, 19:26
  #2
Medlem
Oldberrys avatar
Prag är en bättre feststad och det är nog lite högre puls över lag. Wien är jättefint och kanske lite mer "classy"
Citera
2018-06-19, 19:29
  #3
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag och en kompis är sugna på att ta en weekend antingen i Prag eller Wien.
Vilken av dessa städer är bäst och roligast (med roligast menar jag bäst uteliv, fler attraktioner, museum etc).
Wien förknippar jag med klassisk musik och nyklassicism, Prag förknippar jag med billiga priser och vacker innerstad.
Men vilken av städerna är egentligen att föredra? Mvh

Det är fler muslimer i Österrike.
Citera
2018-06-19, 19:37
  #4
Medlem
Prag skulle jag åka för besöka dagtid. Fantastisk stad med massa kultur och byggnader. Nattlivet måste man ha koll på vad man gör och inte vara för onykter. Finns ställen som släpper in dig gratis men du får pröjsa stora pengar för komma ut. Flera i vårt sällskap som blev många tusen kronor fattigare och det inte på dricka eller mat. (vi var stort sällskap som spred ut sig på flera ställen). Mycket ryssar som står i dörrarna som vakter. Tar sig inte för spöa upp gäster som inte uppför sig. Och de njuter av det. Många unga tjejer som är på dig och du får ha kolla på plånbok m.m. Personligen gillar jag inte festa och behöva vara på sin vakt hela tiden samtidigt.

Wien har jag bara besökt dagtid och genomresa. Dock aldrig hört om staden som feststad från andra.

Reykawik på Island däremot är grymt. Dessutom är kvinnor i majoritet. Plus att det är princip nästan helt MENA fritt och låg kriminalitet.
Citera
2018-06-19, 19:42
  #5
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Det är fler muslimer i Österrike.

Myyyycket mer, shejkerna flyger dit sina bilar o fräser runt.

Blev själv chockad när jag var i Salzburg 3år sen hur mkt Mellanöstern det var

Ontopic, Österrike är fint men Prag är nog en stad man åker med polare till. Allt är sjukt billigt med!
Citera
2018-06-19, 19:46
  #6
Medlem
Jag hade kört på Prag. Wien säkert grymt också men är rädd att det är lite Stockholm, London, Paris, Berlin stuk över stället på grund utav (ni vet vad..).
Citera
2018-06-19, 19:48
  #7
Medlem
Rekommenderar Prag, helt klart. Stort utbud av både kultur och uteliv. Wien är en vacker stad men absolut ingen feststad
Citera
2018-06-19, 20:23
  #8
Medlem
-Andreas-s avatar
Praha.
Har varit där flera ggr o där finns all haram som kan föreställas i ordentliga portioner, vilket är positivt.
Citera
2018-06-19, 20:39
  #9
Medlem
Craiggs avatar
Tanken är inte bara att vi ska festa, utan på dagarna vill vi gärna besöka intressanta museum, kolla på intressant arkitektur och sitta vid monument osv. Är Prag fortfarande överlägsen när det kommer till dessa faktorer?
Citera
2018-06-19, 20:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag och en kompis är sugna på att ta en weekend antingen i Prag eller Wien.
Vilken av dessa städer är bäst och roligast (med roligast menar jag bäst uteliv, fler attraktioner, museum etc).
Wien förknippar jag med klassisk musik och nyklassicism, Prag förknippar jag med billiga priser och vacker innerstad.
Men vilken av städerna är egentligen att föredra? Mvh


Prag är utan tvekan en bättre stad. Roligare, billigare och säkrare. Wien har tyvärr drabbats ganska hårt av de senaste årens tillskott till befolkningen.
Citera
2020-09-22, 19:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Prag är utan tvekan en bättre stad. Roligare, billigare och säkrare. Wien har tyvärr drabbats ganska hårt av de senaste årens tillskott till befolkningen.
vilket skitsnack. Wien är utsett till världens bästa stad att bo i, i hela världen. Googla lite. En orsak är för att det inte finns några ghetton. Ingen segregation i staden. Rika bor bland fattiga. Besökte staden år 2019. De invandrare som främst finns i Wien är juggar. Är själv jugge, så hörde vilket språk de talade....
Citera
2020-09-22, 21:12
  #12
Medlem
Nja, Wien är betydligt mer förslummat på sina håll och "ghetton" finns visst. Prag är en trevligare stad och dessutom mer prisvärt. Bättre val!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2951775

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback