2020-09-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smichov
Nja, Wien r betydligt mer frslummat p sina hll och "ghetton" finns visst. Prag r en trevligare stad och dessutom mer prisvrt. Bttre val!
Fortfarande skitsnack. Vad r dina belgg fr detta? Prag, m vara ett bttre och roligare val.

Men finns inget som understryker, det du pstr om Wien, utan det r dina personliga anekdoter.

https://www.independent.co.uk/travel...-a8820396.html

https://theculturetrip.com/europe/au...ality-of-life/

https://www.tripadvisor.com/ShowTopi...to-Vienna.html

"Ghetto" rather refers to the dodgy districts in US cities. Vienna definitely has areas (not districts) which are less attractive, but they can't be named "Ghetto". Vienna was recently voted as the city with best life quality of all cities worldwide (Survey of Mercer)."
Citera
2020-09-25, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag och en kompis r sugna p att ta en weekend antingen i Prag eller Wien.
Vilken av dessa stder r bst och roligast (med roligast menar jag bst uteliv, fler attraktioner, museum etc).
Wien frknippar jag med klassisk musik och nyklassicism, Prag frknippar jag med billiga priser och vacker innerstad.
Men vilken av stderna r egentligen att fredra? Mvh

Prag r idag vad Wien var fr 40 r sen.
Citera
2020-09-25, 09:59
Medlem
Ta med bgge tv p resan och stanna ngra dagar i Prag p vg till Wien!
Citera
2020-11-15, 17:07
Medlem
Prag vinner men jag har varit p bda stllen och skulle enkelt ta Wien ver Prag igen. Wien har hgre klass medans att festa i Prag r mycket mer dekadent. :p
Citera
2021-01-08, 00:13
Medlem
Jag skulle valt Prag.
Citera
2024-10-03, 11:19
Medlem
anwe8s avatar
Prag, med sin bohemiska tillika republikanska touch, r betydligt mer avslappnat n det hgborgerliga, aristokratiska nstet Wien. Dremot har priserna skjutit i hjden sedan jag var hr senast. Numera fr man rkna med vsterlndska niver p majoriteten av varorna i affrerna och en kopp latte fr 50 sek+ r vardagsmat.

Gllande arkitektur s har Prag bevarat sin gamla aura eller historiska struktur (gotisk, romansk, renssans, barock och rokoko) och knns mer autentiskt n Wien, dr en massa skyskrapor i postmodern stil numera tornar upp mot himmeln. Bland sterrikes 40 hgsta skyskrapor finns 38 i Wien och tv i Linz medan Tjeckiens hgsta byggnad r lokaliserad i Brno. Jag ser mkt mer stereotyp amerikansk "kitsch" i Wien n Prag om vi bortser frn "the dancing house".

Omrdena Dejvice, Holesovice och Smichov r mer genuina r innerstaden, d omfattande delar av stadskrnan runt Wenceslas Square (Vaclavske Namesti) och Florenc dessvrre i hg grad har gtt miste om sin lokala, ursprungliga charm pga all turism.
Senast redigerad av anwe8 2024-10-03 kl. 11:24.
Citera
2024-10-03, 11:34
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Jag och en kompis r sugna p att ta en weekend antingen i Prag eller Wien.
Vilken av dessa stder r bst och roligast (med roligast menar jag bst uteliv, fler attraktioner, museum etc).
Wien frknippar jag med klassisk musik och nyklassicism, Prag frknippar jag med billiga priser och vacker innerstad.
Men vilken av stderna r egentligen att fredra? Mvh

Wien.

Prag har blivit en okontrollerat rvarkula. Turister ska skrtas upp maximalt i ALLA lgen och om inte det rckte s blir mnga direkt antastade fr div. erbjudanden av alla sorter (det mesta lurendrejeri)

Du behver se den hr https://www.youtube.com/watch?v=rK1Wg-gEF0M

S r du garderat mot det utbredda svindleriet i Prag vilket existerar p alla fronter verallt
Citera
2024-10-03, 23:15
Medlem
Prag fr party och tjejer. Wien fr mer kultur. Iaf s har mina resor varit s.
Citera
2024-11-08, 12:51
Medlem
Letrangeres avatar
Om ni r intresserade av historia, kultur och arkitektur s r Wien staden fr er. Inte fr att inte Prag ocks har dessa nskeml, men Prag r mer ruffigt och inriktat p dekadent festande.

Jag skulle valt Wien.
Citera
2024-11-09, 10:29
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Tanken r inte bara att vi ska festa, utan p dagarna vill vi grna beska intressanta museum, kolla p intressant arkitektur och sitta vid monument osv. r Prag fortfarande verlgsen nr det kommer till dessa faktorer?
Japp, Prag men du kan ju beta av Prag, Wien och kanske Budapest i en minitgluff.
Citera
2024-11-26, 09:56
Medlem
Craiggs avatar
Mnga r sedan jag startade trden nu, men d den fortfarande verkar vara aktuell s kan jag sga att jag har beskt bda stderna sedan dess. Hr r mina sammanfattningar:

Wien: Fina slott och slottstrdgrdar att g omkring i. Vill man p partyresa r det dock inte ett s bra val d staden kndes vldigt tyst kvllstid, till och med p helger. Dyrt och lite halvtrkigt vill jag pst ocks. Staden var nog lite fr "gr" fr min smak.

Prag: Finare stadskrna, billigare, mer att se och upptcka. Hr finns en festkultur med. Men efter en weekend hade jag hunnit bli mtt p Prag ocks.

k till Budapest, dr kommer ni se p fan!
Billigt ocks d den ungerska valutan r helt vrdels.
Citera
2024-12-25, 19:25
Medlem
Jeg synes wien hadde mange fine ting se p. Lett komme seg rundt.
Jag tror att Wien hade mycket trevligt att se. Ltt att ta sig runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in