Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-02-05, 21:45
  #73
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Får betala tillbaka nu ca.5700 kr när jag var inne på SKV och gjorde beräkning. Då gjorde jag även avdrag innan jag fick jämkning men trots det så blev det bakskatt på 5700kr.

Detta år skippar jag jämkning och kör vanlig skatt. Får då ut netto 28k ca. och soppan landar på 6000-6500kr i månaden. 8,6 mil till jobbet och 8,6 mil hem. 50 min körning dit och 50 min körning hem. Blir intressant att se vad jag får tillbaka nästa år på skatten när jag inte har jämkning nu eller någon annan skattelättnad.

En annan person på min arbetsplats bor ca. en mil söder om mig och den personen pendlar också och räknade ut att få tillbaka runt 53k i sommar.

Sedan har jag dödsångest för att bilen inte startar hemma eller på jobb när jag slutat. Den är servad och besiktad och skött fint. Gått 27k och är en bensin. Kör på full tank måndag till och med torsdag. Torsdag kväll eller torsdag förmiddag så tankar jag igen.

Känns som att jämkning är väldigt farligt om du inte har fasta arbetstider måndag till fredag och bara dagtid. Nu arbetar jag bara eftermiddag och får OB på ca. 9000 kr i månaden. Brutto landar jag på 39k cirkus. Skickade in om jämkning för detta år men avbröt det i januari nu då jag såg att jag fick bakskatt på 5700kr och då vågar jag inte köra jämkning detta år. Blev i alla fall 22% i skatt detta år om jag tog jämkning men fan vet, kanske jag får en fet jävla bakskatt 2022 på över 10k.

Om du har en soppa räkning på 6000-6500 för att ta dig till jobbet så kanske du ska fundera på att byta bil. Eller räknar du med privat körning i soppa räkningen också?
Jag ligger runt 2000 kr i månaden i räkning varje månad men då kör jag ändå 18 mil varje dag. Så jag åker billigt😊
Citera
2021-02-06, 09:46
  #74
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om du har en soppa räkning på 6000-6500 för att ta dig till jobbet så kanske du ska fundera på att byta bil. Eller räknar du med privat körning i soppa räkningen också?

Kör inte mycket privat. Max 5-6 mil i månaden. Bilen står för det mesta still på parkeringen när jag är ledig från jobb.
Citera
2021-02-06, 09:55
  #75
Medlem
InnesIs avatar
Jag tycker att det beror lite på hur man pendlar. Jag har under lång tid haft 15 minuter gång (5 minuter cykel) till jobbet och det är såklart bra eftersom det går så snabbt. Men det var också ett jobb med tydliga start och stopptider så jag kunde aldrig gå tidigare.

Sedan hade jag ett jobb som oftast tog strax över timmen att komma till med buss (dörr till dörr). Ibland 40 minuter på helger när trafiken var lättare. Låter långt och jobbigt men jag trivdes bra eftersom jag läste enorm mycket under den tiden. Varje dag blev det åtminstone 100 minuter läsning per jobbdag. Det trivdes jag med mycket.

Idag har jag ca 40 minuter från dörr till dörr men det inkluderar en promenad, ett tåg och en buss. Då är det svårare att utnyttja tiden väl under själva resan.
Citera
2021-02-06, 10:21
  #76
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kör inte mycket privat. Max 5-6 mil i månaden. Bilen står för det mesta still på parkeringen när jag är ledig från jobb.

Då blir det dyrt att pendla. Jag pendlar 18 mil om dagen och betalar runt 2000 kr i soppa pengar varje månad. Inte kul att lägga 6000 kr i månaden för att ta sig till jobbbet
Citera
2021-02-06, 12:17
  #77
Medlem
Känns som att det är slut på pendlande värmland - Norge. det mesta är stängt, bara en del som får åka över gränsen. veckan som var fick de betalt av jobbet, nästa vecka tvingas de ta ut semester, sen blir det permittering, de jag känner som tvingats till detta pga av skitcoronan har ca 3 timmars restid sammanlagt per dag..
Citera
2021-02-06, 19:48
  #78
Medlem
Isnatts avatar
Jag har pendlat en halvår nu. Inte så långt, knappt 40 min.
Tycker det är skönt efter jobbet att sätta mig i bilen och ha en stund för mig själv. Passar på att handla på vägen, mat eller grejer till huset och lyssna på podd eller ringa ett samtal.
Bränsleförbrukningen är uppe strax över 0,9l mil med snö och vinterdäck, inte lika kul.
Har parkeringsvärmare som gör att jag inte fryser ihjäl i bilen på morgonen.
En hel del vilt ser jag..
Citera
2021-02-09, 11:56
  #79
Medlem
Jag skulle säga att gränsen generellt går vid en timme. Nu har jag cirka 30 minuter till jobbet.

Om det var en tågresa utan byten med en direktlinje så att jag kunde jobba på tåget skulle jag dock inte ha något problem med att pendla mer än en timme.

Nu med mer hemmaarbete kanske man inte behöver åka in till jobbet varje dag heller vilket ju gör att man kan ha ännu längre pendelstid, särskilt om man kan jobba på vägen.
Citera
2021-02-15, 10:53
  #80
Medlem
Bor i Stockholm och jobbar som snickare. Har haft ett par st längre projekt med ca 30 mil/ dag.

Positiva: Börjar tidigare än 99% av alla så lite folk på vägarna, har sluppit passera genom sthlm och även om det tar längre tid tot väljer jag hellre detta alternativ för så less på rusningstrafik i denna jävla stad så ja spyr.

Neg: kör bil alldeles för fort tyvvär, så ligger ofta strax under 200 km/ Tim och byter bil 2 gg om året pga det.

Känns som hela livet förenklas när projekten ligger närmare , man kan va hemma till strax efter kl 16 ist för kl 18 . Känns på riktigt som att va ledig dom få gg
Citera
2021-02-25, 00:11
  #81
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Får betala tillbaka nu ca.5700 kr när jag var inne på SKV och gjorde beräkning. Då gjorde jag även avdrag innan jag fick jämkning men trots det så blev det bakskatt på 5700kr.

Detta år skippar jag jämkning och kör vanlig skatt. Får då ut netto 28k ca. och soppan landar på 6000-6500kr i månaden. 8,6 mil till jobbet och 8,6 mil hem. 50 min körning dit och 50 min körning hem. Blir intressant att se vad jag får tillbaka nästa år på skatten när jag inte har jämkning nu eller någon annan skattelättnad.

En annan person på min arbetsplats bor ca. en mil söder om mig och den personen pendlar också och räknade ut att få tillbaka runt 53k i sommar.

Sedan har jag dödsångest för att bilen inte startar hemma eller på jobb när jag slutat. Den är servad och besiktad och skött fint. Gått 27k och är en bensin. Kör på full tank måndag till och med torsdag. Torsdag kväll eller torsdag förmiddag så tankar jag igen.

Känns som att jämkning är väldigt farligt om du inte har fasta arbetstider måndag till fredag och bara dagtid. Nu arbetar jag bara eftermiddag och får OB på ca. 9000 kr i månaden. Brutto landar jag på 39k cirkus. Skickade in om jämkning för detta år men avbröt det i januari nu då jag såg att jag fick bakskatt på 5700kr och då vågar jag inte köra jämkning detta år. Blev i alla fall 22% i skatt detta år om jag tog jämkning men fan vet, kanske jag får en fet jävla bakskatt 2022 på över 10k.

När fick du besked om kvarskatt?
Citera
2021-02-26, 18:30
  #82
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Goldt
När fick du besked om kvarskatt?

Jag gick in på Skatteverket & uppgav min årsinkomst för 2020 och skatt som jag betalade för 2020. Då fick jag kvarskatt på 5700 kr ca.

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...dina-uppgifter
Citera
2021-02-26, 19:22
  #83
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du kan väl göra en hel del nytta på tåget.
Ostörd miljö någon timme.

Du har inte reflekterat över att tåg inte går överallt!?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback