Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-02, 09:51
  #61
Medlem
Beethovanias avatar
Pendlar 1 timme enkel väg varje dag (Totalt 2 timmar). Är egentligen inte så farligt. Det som tar emot är först och främst bränslekostnaden, men även att man måste köra i rusningstid med en massa lastbilskonvojer blandat med hetsiga kräk som inte borde få köra bil från första början.

När corona lugnar sig mer kommer jag troligtvis ta tåget istället, även om det också har sina nackdelar.
Citera
2020-08-07, 21:44
  #62
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palsternackan23
Är det rimligt att pendla 15 mil enkel resa med tåg för studier? Alltså 30 mil totalt per dag.
Ska studera på annan ort och lägenhet är inte det enklaste att hitta. Så funderar på att pendla några månader. Frågan är bara om man blir helt slutkörd eller om det funkar bra. Tåg är ju inte lika ansträngande som bil heller.

Beror väl på hur du är som person. Pendlar ibland med tåg, samma sträcka, när jag har onormalt mycket "admin" men ändå vill komma hem i tid.

Planerar man rätt så förlorar man inte extremt mycket tid, kan du dessutom beta av ansenliga mängder under pendlingen så har du värdefull fritid när du stiger av.
Citera
2020-08-07, 21:49
  #63
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Pendlar 1 timme enkel väg varje dag (Totalt 2 timmar). Är egentligen inte så farligt. Det som tar emot är först och främst bränslekostnaden, men även att man måste köra i rusningstid med en massa lastbilskonvojer blandat med hetsiga kräk som inte borde få köra bil från första början.

När corona lugnar sig mer kommer jag troligtvis ta tåget istället, även om det också har sina nackdelar.

Gör du avdrag? Skattelättnaden är faktiskt rätt okej.
Citera
2020-08-08, 04:00
  #64
Medlem
hasenfrasens avatar
Riskgrupp, jobbar hemifrån. Har bytt 8 mil (totalt) pendling till jobbet mot 5 meter till datorbordet. Gör precis samma saker - fast ostört och effektivare. Längre restid än 30 minuter enkel och man börjar fundera på vad som är viktigt här i livet. Just nu, lever livet dagtid och jobbar kvällar/småtimmar.
Citera
2020-08-08, 09:44
  #65
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Goldt
Gör du avdrag? Skattelättnaden är faktiskt rätt okej.

Ja det gör jag, så det blir ju lite pengar tillbaka där faktiskt.
Citera
2020-08-26, 23:38
  #66
Medlem
Jag kommer att flytta till en ny stad och kommer behöva pendla med start slutet av året, 277km enkel väg för att vara exakt.
Så totalt blir det cirka 550km per dag, turligt nog behöver jag bara pendla 2 dagar i veckan.

I dagsläget tar det mig cirka 5 minuter med bil till jobbet.
Just nu känns det som att jag kommer klara av detta, men dock vet jag inte hur länge jag pallar med att pendla 550km 2 gånger per vecka.

Skulle någon utav er klara av detta?
Jag är singel, inga barn. Så det är ingen som sitter hemma och väntar på mig.

Edit: Har aldrig pendlat såhär långt i mitt liv, så tips och tricks på hur man orka hålla ut tas gärna emot.
__________________
Senast redigerad av wanh 2020-08-26 kl. 23:44.
Citera
2020-09-13, 10:30
  #67
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Jag kommer att flytta till en ny stad och kommer behöva pendla med start slutet av året, 277km enkel väg för att vara exakt.
Så totalt blir det cirka 550km per dag, turligt nog behöver jag bara pendla 2 dagar i veckan.

I dagsläget tar det mig cirka 5 minuter med bil till jobbet.
Just nu känns det som att jag kommer klara av detta, men dock vet jag inte hur länge jag pallar med att pendla 550km 2 gånger per vecka.

Skulle någon utav er klara av detta?
Jag är singel, inga barn. Så det är ingen som sitter hemma och väntar på mig.

Edit: Har aldrig pendlat såhär långt i mitt liv, så tips och tricks på hur man orka hålla ut tas gärna emot.

Är övernattning på arbetsorten inget du kan deala med din arbetsgivare?
Citera
2020-11-19, 11:24
  #68
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har jämkning på lönen mellan oktober och januari eftersom jag har sjutton mil tur och retur till jobbet. Skattar 2500 kr i månaden och får ut netto 35k.

Jag ansökte om jämkning för 2021 nu. Angav 450k i lön och avdrag pendling 34k (1936 mil på arbetsåret 2021). Ansöker jag inte om jämkning så får jag ut 28k i månaden (differens på 6k).

Någon annan som jämkar pga lång väg till jobb med egen bil?
Citera
2021-02-05, 17:15
  #69
Medlem
Mittpunkts avatar
Får betala tillbaka nu ca.5700 kr när jag var inne på SKV och gjorde beräkning. Då gjorde jag även avdrag innan jag fick jämkning men trots det så blev det bakskatt på 5700kr.

Detta år skippar jag jämkning och kör vanlig skatt. Får då ut netto 28k ca. och soppan landar på 6000-6500kr i månaden. 8,6 mil till jobbet och 8,6 mil hem. 50 min körning dit och 50 min körning hem. Blir intressant att se vad jag får tillbaka nästa år på skatten när jag inte har jämkning nu eller någon annan skattelättnad.

En annan person på min arbetsplats bor ca. en mil söder om mig och den personen pendlar också och räknade ut att få tillbaka runt 53k i sommar.

Sedan har jag dödsångest för att bilen inte startar hemma eller på jobb när jag slutat. Den är servad och besiktad och skött fint. Gått 27k och är en bensin. Kör på full tank måndag till och med torsdag. Torsdag kväll eller torsdag förmiddag så tankar jag igen.

Känns som att jämkning är väldigt farligt om du inte har fasta arbetstider måndag till fredag och bara dagtid. Nu arbetar jag bara eftermiddag och får OB på ca. 9000 kr i månaden. Brutto landar jag på 39k cirkus. Skickade in om jämkning för detta år men avbröt det i januari nu då jag såg att jag fick bakskatt på 5700kr och då vågar jag inte köra jämkning detta år. Blev i alla fall 22% i skatt detta år om jag tog jämkning men fan vet, kanske jag får en fet jävla bakskatt 2022 på över 10k.
__________________
Senast redigerad av Mittpunkt 2021-02-05 kl. 17:18.
Citera
2021-02-05, 17:28
  #70
Medlem
glajarns avatar
Pendlar 18 mil T&R till jobbet varje dag.
Citera
2021-02-05, 18:46
  #71
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Pendlar 18 mil T&R till jobbet varje dag.

Kommunalt eller med bil?

Jag har 17,2 mil ToR till jobb.
Citera
2021-02-05, 18:50
  #72
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kommunalt eller med bil?

Jag har 17,2 mil ToR till jobb.

Med bil. Åker själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback