Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 11:51
  #1
Medlem
Skuld vet jag att de inte kan känna.. frågan är om de kan känna några skam känslor alls eller om det bara är kort/ normal skam?

Nu undrar jag om de med anti social personloghetsstörning endast och inte fullblods psykopater..

Undrar också hur deras inre känsloliv ser ut
Citera
2018-06-19, 12:24
  #2
Medlem
Psykopater är i verkligheten oftast väldigt korkade människor (tillskillnad från i filmer där dom oftast är väldigt smarta - Hannibal Lecter myten) och ja deras handikapp gör att de har svårt att känna någon skam.
Citera
2018-06-19, 12:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Psykopater är i verkligheten oftast väldigt korkade människor (tillskillnad från i filmer där dom oftast är väldigt smarta - Hannibal Lecter myten) och ja deras handikapp gör att de har svårt att känna någon skam.

Det finns absolut noll som tyder på att de skulle vara korkade, nu hittar du bara på. Om inte annat är de väldigt logiska djur.
Citera
2018-06-19, 13:05
  #4
Medlem
Äre inte tvärs om? Att dom. Känner skam för dom inte förstår eller inte tycker som andra. Skam kommer inte från en själv utan det är ju omgivningen som fixar det. Du är en man . Du har ett val . Men du har tusen medmänniskor som bestämmer hur du ska vara. Det är alltid mängden som är ansvarig för den enskildes misslyckand !

Problemet är att människor utgår från sig själv.

Är jag bra på matte så är alla andra lata eller så går dom inte in för det.
När det igentligen är att jag inte är intresserad av matte.

Bara kemelionter mår bra i en sån här värd.
Tyck som jag annars lyssnar jag inte

Alla pratar bara i egen sak. Säger man något utanför deras sfär fattar dom inget.
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-06-19 kl. 13:14.
Citera
2018-06-19, 13:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Det finns absolut noll som tyder på att de skulle vara korkade, nu hittar du bara på. Om inte annat är de väldigt logiska djur.

Citat:
Popkulturen luras – psykopater är inte så smarta
NYHET. I filmer och TV-program är psykopater porträtterade som smarta, kalla, hjärtlösa och manipulativa. Men i verkligheten ligger deras IQ under snittet

I ny forskning, baserat på en meta-analys av 187 tidigare studier, har forskare funnit att psykopater har lägre intellekt än genomsnittet. Detta innebär att våra fiktiva skurkar skulle vara långt från så smarta som de är, om de existerade i verkligheten.

(....)

Den brist på kunnighet om psykopater som funnits inom filmproduktion har resulterat i att de lyfts fram som extremt intelligenta eller framgångsrika. Ett exempel är Karaktären Patrick Bateman i filmen American Psycho, spelad av Christian Bale.

– Psykopater är ofta impulsiva, i klammeri med rättvisan och skadar sig väldigt ofta. Vilket får mig att tro att de inte är alltför intelligenta, säger ledaren för forskar-teamet Brian Boutwell.

När deras meta-analys var klar visade resultaten att psykopater fick lägre betyg i studiens intelligenstest, till skillnad från de som inte hade psykopatiska drag.
https://www.dh.se/popkulturen-luras-...nte-sa-smarta/

Samt: https://www.newscientist.com/article...-intelligence/


Jag misstänker att föreställningen att psykopater är genier eventuellt skulle kunna bygga på en förväxling mellan psykopati och individer med högfungerande autism eller Asperger, då just de senare ofta har mellan normal till högre intelligens än genomsnittet, samtidigt som de exempelvis kan te sig kalla och empatilösa då de besitter vissa karaktäristika som kan te sig som psykopati för den oinsatte.

En annan möjlighet är ju förstås en observation av enskilda psykopater som verkligen råkade besitta en hög intelligens, något som sedan fastnade som en stereotyp i allmänhetens sinne.
__________________
Senast redigerad av Genderbender 2018-06-19 kl. 13:23.
Citera
2018-06-19, 13:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
https://www.dh.se/popkulturen-luras-...nte-sa-smarta/

Samt: https://www.newscientist.com/article...-intelligence/


Jag misstänker att föreställningen att psykopater är genier eventuellt skulle kunna bygga på en förväxling mellan psykopati och individer med högfungerande autism eller Asperger, då just de senare ofta har mellan normal till högre intelligens än genomsnittet, samtidigt som de exempelvis kan te sig kalla och empatilösa då de besitter vissa karaktäristika som kan te sig som psykopati för den oinsatte.

En annan möjlighet är ju förstås en observation av enskilda psykopater som verkligen råkade besitta en hög intelligens, något som sedan fastnade som en stereotyp i allmänhetens sinne.

Var är studien? Allt du gav mig är två sidor om populärvetenskap. Jag kan ta fram sidor som pratar om att månen är platt, det betyder inte att det stämmer.
Citera
2018-06-19, 13:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Var är studien? Allt du gav mig är två sidor om populärvetenskap. Jag kan ta fram sidor som pratar om att månen är platt, det betyder inte att det stämmer.


Läs ånyo. Inte 'studie' i singular; studier i plural, närmare bestämt 187 stycken;
Citat:
Not so smart

To investigate, Boutwell and his colleagues analysed the results of 187 published studies on intelligence and psychopathy. These papers included research on psychopaths in prison as well as those enjoying high-flying careers. They also included a range of measures of intelligence.

Overall, the team found no evidence that psychopaths were more intelligent than people who don’t have psychopathic traits. In fact, the relationship went the other way. The psychopaths, on average, scored significantly lower on intelligence tests. “I think the results will surprise a lot of people,” says Boutwell.

Matt DeLisi at Iowa State University hopes that the findings will help put the Hannibal Lecter myth to rest. “The character promulgated the notion that psychopaths were highly intelligent, and there were real offenders that embodied this, like Ted Bundy,” says DeLisi. “But I have interviewed thousands of offenders, some of which are very psychopathic, and I have found that the opposite is true.”

Du måste läsa mer nogsamt så slipper du fråga om det som redan omnämnts.
Citera
2018-06-19, 13:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Läs ånyo. Inte 'studie' i singular; studier i plural, närmare bestämt 187 stycken;


Du måste läsa mer nogsamt så slipper du fråga om det som redan omnämnts.

Det är ju en metastudie som gjorts, var kan jag läsa om den? Jag vet inte om du driver eller är korkad.
Citera
2018-06-19, 14:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Det är ju en metastudie som gjorts, var kan jag läsa om den?


Varsågod, med referenser: https://www.biorxiv.org/content/bior...693.1.full.pdf

Ett litet utdrag;
Citat:
One of the largest behavioral overlaps between psychopathy and low intelligence is the increased propensity to violent and criminal involvement.
Numerous studies and reviews have found a robust inverse relationship between intelligence and delinquency in adolescents and juveniles (Hernstein & C. Murray, 1994; Hirschi & Hindelang, 1977; Wilson & Hernstein, 1985).
As might be expected based on the stability of intelligence over time, the relationship
between intelligence and antisocial behavior continues into adulthood with lower IQ being a significant risk factor for criminal behavior (Hernstein & C. Murray, 1994; J. Murray et al., 2010). Lower levels of intelligence have also been found to predict longer criminal careers (Piquero & White, 2003) and higher rates of violence among incarcerated individuals (Diamond, Morris, & Barnes, 2012). And on the opposite end of the spectrum, a meta-analysis of IQ and crime found that higher IQ was a protective factor against offending (Ttofi et al., 2016).

Similarly, psychopathy has been repeatedly associated with antisocial behavior and criminal activity (Hemphill, Hare, & Wong, 1998; Porter, Brinke, & Wilson, 2009 ;Salekin, Rogers, & Sewell, 1996). A meta-analysis of 53 studies totalling over 10,000 participants determined that psychopathy was a significant predictor of juvenile delinquency and assessment of psychopathy as a predictor of violence was valid as early as middle childhood (Asscher et al., 2011). Additionally, psychopaths tend to commit more violent crime (Porter, Brinke, & Wilson, 2009), more violence in prison (Hare,
1999), and recidivate at much higher rates (Hemphill, Hare, & Wong, 1998; Langevin
& Curnoe, 2011).

Vidare;
Citat:
The results of the current meta-analysis produced a small, but significant effect size (d = -0.15) suggesting that individuals who score higher on measures of psychopathic traits tend to score lower on measures of IQ. Moderator analyses determined that the type of control group, type of IQ test, and type of data reported did moderate the effect size. For instance, the effect size is larger when psychopaths are compared to a general population sample than when they are compared to nonpsychopathic offenders.
However, fixed effect analyses of the age of participant and sample size did not moderate the relationship. Additionally, sensitivity analyses confirmed that although the effect size is small, it appeared to be robust. The IQ-Psychopathy relationship varied by measure of IQ, with the WAIS verbal score exhibiting the strongest relationship (d = -1.03) in line with previous research suggesting that low verbal intelligence is particularly related to psychopathic traits
(DeLisi, Vaughn, Beaver, & Wright, 2010).


Om du sedan fortfarande inte är nöjd med de i artiklarna figurerande fackmännens resultat, så får du väl helt enkelt kontakta någon av dessa; antingen Brian Boutwell på St Louis-universitetet, eller Matt DeLisi på Iowa-universitetet, ty det torde vara lätt.
Här, jag skall vara snäll;
Matt DeLisi; Professor and Coordinator of Criminal Justice Studies and Faculty Affiliate of the Center for the Study of Violence at Iowa State University: https://www.researchgate.net/profile/Matt_Delisi

Brian Boutwell, professor i kriminologi och Ph.D: https://www.slu.edu/public-health-so...well-brian.php



Citat:
Jag vet inte om du driver eller är korkad.

Tsk tsk, nu projicerar du, aja baja.
Du är uppenbarligen stött för att ditt tidigare påstående att, citat; "Det finns absolut noll som tyder på att de skulle vara korkade, nu hittar du bara på. Om inte annat är de väldigt logiska djur" blev definitivt motbevisat av forskning och avslöjat såsom byggt på okunnighet i ämnet. Således hade du givetvis inte heller krävt samma sak om forskningen istället hade bekräftat motsatsen, att psykopater var överintelligenta.
Citera
2018-06-21, 18:07
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
De flesta psykopater är inte smarta, majoriteten av "fängelsekunder" har ju ADHD eller psykopati. Kanske 1 på 10 har högre IQ än genomsnittet o lyckas manipulera sig fram. De flesta avslöjas lätt. Sen har vi de som vill eller låtsas vara psykopater, eftersom ordet kan "låta tufft" typ:
(FB) QnA: Fråga en farlig sociopat/psykopat!

Bara för att man har antisocial personlighetsstörning, är man per automatik inte en "Hannibal Lecter"...
Citera
2018-06-27, 16:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Psykopater är i verkligheten oftast väldigt korkade människor (tillskillnad från i filmer där dom oftast är väldigt smarta - Hannibal Lecter myten) och ja deras handikapp gör att de har svårt att känna någon skam.

Dessutom brukar filmpsykopater har övergripande drag av samtliga personlighetsstörningar, medan de i verkligheten har drag av en eller två, och ojämna symptom.
Citera
2018-07-17, 15:17
  #12
Medlem
Det tror jag inte. Kände en som med allra största säkerhet lider av störningen. Han skämdes aldrig för vad han gjorde. Garvade när han tydligt gjort bort sig genom att bete sig som en a-lagare. Var helt oförstående när han sårat någon. Stal och ljög som om det vore helt normalt, han kunde på riktigt inte förstå varför det var fel trots flera försök att förklara det, endast rent intellektuellt då, att det var förbjudet. Kunde inte känna "kemisk ångest" av bakfylla och liknande. Ånger kunde han dock uppvisa, ånger när han sårat någon och det visade sig att personens reaktion inte gynnade honom. Ånger för att hans handling påverkat hans eget liv negativt, alltså inte för att han åsamkat annan person smärta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback