Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 12:42
  #1
Medlem
Tropexs avatar
Halloumi verkar vara på tapeten nu, både hos Burger King och Sibylla. Men vilken är bäst? Har inte vågat testa någon än.
Citera
2018-06-18, 12:47
  #2
Medlem
Max har jag hört ska ha en dunder halloumi burgare men ej testat, den smakar kåda
Citera
2018-06-18, 13:09
  #3
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svealapp
Max har jag hört ska ha en dunder halloumi burgare men ej testat, den smakar kåda

Dunder och kåda går inte riktigt ihop för mig, men okej

F.ö insåg jag att denna tråd kanske borde ligga under restauranger och matställen. Mod får gärna flytta om sig bör...
Citera
2018-06-18, 13:24
  #4
Medlem
jay.simpsons avatar
Jag föredrar Sibyllas framför Max åtminstone där jag köpte umami halloumi. Egentligen är det ingen större skillnad på själva smaken tillbehören och brödet som skiljer. Inte hunnit testa burger kings än. Det är en annorlunda smak som är svår att beskriva låter när du tuggar halloumi Riktigt god men ljudet var märkligt första gången när jag åt halloumi till grillat.
__________________
Senast redigerad av jay.simpson 2018-06-18 kl. 13:26.
Citera
2018-06-18, 13:38
  #5
Medlem
jay.simpsons avatar
Det gnisslar lite när man tuggar på halloumi Kom inte på en passande beskrivning.
Citera
2018-06-18, 15:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Det gnisslar lite när man tuggar på halloumi Kom inte på en passande beskrivning.

Har för mig att det t o m kallas gnisselost bland folk
Citera
2018-06-18, 15:22
  #7
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Har för mig att det t o m kallas gnisselost bland folk

Den är ju väldigt lik den finska "kaffeosten", som kallas gnisselost. Så japp.
Citera
2018-06-18, 16:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Den är ju väldigt lik den finska "kaffeosten", som kallas gnisselost. Så japp.

Aha, aldrig provat den finska kaffeosten, dock nyfiken. Vet du hur den är smakmässigt?
Citera
2018-06-19, 13:03
  #9
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Aha, aldrig provat den finska kaffeosten, dock nyfiken. Vet du hur den är smakmässigt?

Den smakar inte så väldans mycket, lite mjölkig och lätt salt. Innehåller mjölk, salt och löpe. Det är väl mest konsistensen som är lattjo. Same shit som käkas ni norra Sverige. Enkelt att göra hemma och då kan man ju smaksätta den med något kul. Går ju att steka eller grilla, Nordens halloumi.

Finsk kaffeost finns att köpa i de flesta välsorterade ICA och Coop-butiker över hela landet om du är sugen på att testa.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-06-19 kl. 13:24.
Citera
2018-06-20, 19:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Den smakar inte så väldans mycket, lite mjölkig och lätt salt. Innehåller mjölk, salt och löpe. Det är väl mest konsistensen som är lattjo. Same shit som käkas ni norra Sverige. Enkelt att göra hemma och då kan man ju smaksätta den med något kul. Går ju att steka eller grilla, Nordens halloumi.

Finsk kaffeost finns att köpa i de flesta välsorterade ICA och Coop-butiker över hela landet om du är sugen på att testa.

Måste testas! Dock hörde jag ingen nämna kaffeost när jag bodde i norrland.
Citera
2018-06-20, 19:18
  #11
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadee
Måste testas! Dock hörde jag ingen nämna kaffeost när jag bodde i norrland.

Då bodde du för långt söderut. Det är mest i Tornedalen den håller till.
Men den har inget med burgare eller mat överhuvudtaget att göra, den skall skäras i tunna skivor och blandas i kaffe (i stället för mjölk).
Citera
2018-06-20, 19:19
  #12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Den är ju väldigt lik den finska "kaffeosten", som kallas gnisselost. Så japp.

Möjligen konsistensen. Men smakmässigt inte det minsta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback