Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Vi kan med stor sannolik anta att varken amerikaner eller kristna skulle åtnjuta något skydd av denna lag. Och det skall de heller inte göra enligt min mening. Problemet är att vissa liknande utvalda grupper faktiskt omhuldas av denna lag.
Blatte är också en väldigt vag gruppering. Det är svårt att knyta det till ras, folkgrupp, religiositet eller nåt annat. Din hänvisning till lagen hjälper då inte då dess tillämpning bygger på rena godtycklig tolkningar.
Vad skalle ha hänt om han sagt “kamelknullare är hjärndöda”? Som redan flera varit inne på så är grupperingen mannen gör i sig ett tillmäle. Blatte är ingen definierad folkgrpp utan närmast ett tillmäle och sen kommer ett tillmäle till på det. Och som du så belåtet inledde din replik på så är det ju då snarare förtal det handlar om.
Det finns ingen logik i domen utan den förstås endast genom att man accepterar att det finns en agenda som helgar anpassade tolkningar. På det sättet är det så enkelt som du med så stor belåtenhet antyder det vara.
"Vi kan med stor sannolik anta att varken amerikaner eller kristna skulle åtnjuta något skydd av denna lag."
Det där behöver du underbygga med fakta, vad baserar du din sannolikhetsbedömning på? Kan du hänvisa till ett fall där detta diskuterats? Om inte så handlar det om rena spekulationer och inte sannolikhet.
Ett par problem med din övriga argumentation.
Varje normalbegåvad individ förstår att blatte per definition betyder invandrare eller i vart fall "icke-svensk" vilket blir en anspelning på etnisk tillhörighet. Med den logik du försöker presentera skulle exempelvis inte terminologi som "invällare" inte kunna fångas inom lagens tillämpningsområde då man inte säger invandrare rakt ut, så fungerar det naturligtvis inte. Hade det handlat om gränsfalls-terminologi hade den diskussionen kunnat vara relevant men här blir det bara trams. Det finns ingen som inte förstår att blatte per definition är invandrare.
Detsamma vill jag mena gäller "kamelknullare" då det tydligt, sett till hur det används, anspelar på araber och därmed en etnisk grupp. Samma resonemang som ovan, det är uppenbart vad som avses.
Vidare vill jag rekommendera dig, precis som flera andra i denna tråd, att läsa på lite. Förtal gäller endast enskilda individer, man kan inte förtala en grupp.