Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 08:05
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
just skillnaden mellan fallskärmshoppning och basejumping är att basejumping inte går att kontrollera på samma sätt, du har helt enkelt tur ifall du får vind i fallskärmen när du faller nedför ett berg. Får du det inte, tough luck...
Någon som kan verifiera det fetade?

Låter som att om detta är sant är det sant att bara totala idioter skulle hålla på med detta.
Nej självklart är det inte bara tur om det går som det var tänkt.

Men det behövs inte mycket otur för att det inte gå så bra som det var planerat. Även om det fins god kunskap och massor av erfarenhet.

Luften står aldrig helt stilla och rör sig plötslig och lokalt på ett 'helt oförutsägbart sätt'. Och luften rör sig för det mesta helt osynligt.

Fråga t.ex alla som kryssat med en segeljolle nära en brant strand.
Citera
2018-06-18, 08:19
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Nu kommer folk i vanlig ordning att moralisera. Riktigt vidrig av dig bara för att du inte kan relatera. Vissa av oss känner oss mer döda än levande om vi bara ska gå till jobbet mellan kl 8-17, sköta räkningarna, handla fyra potatis och en liter mjölk på ICA och inte missa bussen kl 2. Helt seriöst så är du kandidat till årets Darwin award, du har inte insett att du en dag kommer att dö precis som hon. Enda skillnaden mellan dig och henne är att hon vågade leva det livet som hon ville leva.

Folk är så jävla irriterade, ni har missuppfattat meningen med livet totalt eftersom nu tror att hela spelet går ut på att leva så länge som möjligt. Riktigt tragiskt.

Funderar själv på att börja base, har endast gjort bungy and skydive. Min kick är just nu endast att klättra i berg, men jag drömmer verkligen om att få kasta mig från toppen en dag. Kvinnan är en hjälte som vågade och ni övriga kommer att leva hela livet in i graven utan att veta någonting, det är nog fan värre.

LoL, vågade leva livet som hon ville leva... MM väldigt unikt att hoppa från klippor för sin egen självförverkling. Har inte gjorts förut. Hon kunde inte gjort något experiment samtidigt som hon hoppa för att gynna oss alla? typ som när Fuglesang satte sig i en raket och risken var dryga 1 på 60 att dö.
Citera
2018-06-18, 08:29
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Det var en kvinna. Hennes huvud var fyllt av allt annat än tankar. Hela fallet bestod i skrik. Hade hon lyssnat så hade kollegorna säkert skrikit nödinformation som räddat henne, men nej hon var för upptagen med att skrika och tycka synd om sig själv...
Det är många som går igång på att tycka synd om sig själv.
Citera
2018-06-18, 08:44
  #52
Medlem
Overminds avatar
Tror ni det filmades? Kommer det ut på liveleak sen? Det är en otäck sida men man får ett nytt perspektiv på livet när man ser andra människors öden.

Riktigt hemskt. Hemskt öde att gå. Falla till sin död och brinna upp levandes måste vara top 3 värsta sätten att dö på.

Angående hur man lever sitt liv så är väl jag inte den där äventyrliga typen som kör mc i 200km/h på en krokig landsväg. Hoppar bungyjump eller fallskärm. Fallskärm skulle jag kanske vilja prova på en fin dag. Utomlands har man varit lite men skulle vilja till Nya Zeeland som är drömmålet.

Jag är verkligen en hobbit ur geniet Tolkiens Värld. Jag vill vara ifred med min familj i lugn och ro. Vore jävligt häftigt om man flyttade långt djupt ut i skogen och bodde i en hobbithåla. Sköta sin trädgård och vara med sin sambo och kanske barn. Ha en del katter och hundar.

Jag har träffat en sån underbar flickvän så jag känner mig i princip nöjd i livet. Jag ska dö som en gammal man i hennes famn. Leendes.
Citera
2018-06-18, 09:14
  #53
Medlem
Flashshits avatar
Kostnaden för "räddningsaktionen" borde läggas på kvinnans dödsbo.
Citera
2018-06-18, 09:37
  #54
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tror ni det filmades? Kommer det ut på liveleak sen? Det är en otäck sida men man får ett nytt perspektiv på livet när man ser andra människors öden.


Antagligen, har dock o tro att någon av hennes vänner skulle släppa videon...

Någon som vet exakt vad som hände? Fälldes inte skärmen ut? Flög hon in i klippväggen etc etc. Lite mer detaljer hade vart fint.

Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Riktigt hemskt. Hemskt öde att gå. Falla till sin död och brinna upp levandes måste vara top 3 värsta sätten att dö på.


Nejnej det tror jag verkligen inte. Det suger i luften säkert men att brinna upp levande är nog 10 000x värre.
Citera
2018-06-18, 09:39
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Kostnaden för "räddningsaktionen" borde läggas på kvinnans dödsbo.

.... för att kostnaden på "räddningsaktioner" vid andra olyckor läggs på dödsbon eller överlevanden?
Där bilar kört för fort, där man cyklat utan hjälm och ramlat, där grillen tagit eld i fasaden eller där man tagit vatten över huvudet och inte sett sin förmåga i att åka skidor på ett vettigt sätt och skadat sig.

Hur resonerar du?
Citera
2018-06-18, 10:36
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Antagligen, har dock o tro att någon av hennes vänner skulle släppa videon...

Någon som vet exakt vad som hände? Fälldes inte skärmen ut? Flög hon in i klippväggen etc etc. Lite mer detaljer hade vart fint.

Komma för nära bergväggen och tappa kontrollen är den största risken. Fel på grejorna ligger betydligt längre ner på riskskalan. Var det förbjudet berg eller gjord de det otillåtet? Trollvägen i närliggande Romsdalen har basejump varit förbjudet länge på grund av för turbulent luft, svårt med räddningsinsatser etc.

Vackert i Eikesdalen och nu lätt att ta sig dit sedan de fått bilväg. Men jag skulle göra andra saker där än genom hög risk att förlora livet. Klättra, skärmflyga vad som helst är bättre.
https://kartor.eniro.se/?c=62.497815,8.205929&z=12
Citera
2018-06-18, 10:42
  #57
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
.... för att kostnaden på "räddningsaktioner" vid andra olyckor läggs på dödsbon eller överlevanden?
Där bilar kört för fort, där man cyklat utan hjälm och ramlat, där grillen tagit eld i fasaden eller där man tagit vatten över huvudet och inte sett sin förmåga i att åka skidor på ett vettigt sätt och skadat sig.

Hur resonerar du?

Du ser inte skillnaden på att hoppa base-jump och köra bil?
Hur resonerar DU?

Det värsta scenariot hade varit om hon överlevt och legat svårt skadad på en svårtillgänglig plats.
Hon gör ett aktivt val att hålla på med base-jumping och vad det innebär, men varför skall räddnings personal sedan behöva riskera sitt liv för att rädda en sådan person som med vett och vilja försatt sig i situationen.

En viss skillnad mot en seglande familj som överraskas av en storm, lider skeppsbrott, och behöver räddas.


Menar du på allvar att du likställer dessa olika situationer?
Citera
2018-06-18, 11:00
  #58
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Komma för nära bergväggen och tappa kontrollen är den största risken. Fel på grejorna ligger betydligt längre ner på riskskalan. Var det förbjudet berg eller gjord de det otillåtet? Trollvägen i närliggande Romsdalen har basejump varit förbjudet länge på grund av för turbulent luft, svårt med räddningsinsatser etc.

Vackert i Eikesdalen och nu lätt att ta sig dit sedan de fått bilväg. Men jag skulle göra andra saker där än genom hög risk att förlora livet. Klättra, skärmflyga vad som helst är bättre.
https://kartor.eniro.se/?c=62.497815,8.205929&z=12


Aa asså det står ju ingenting om någon guide eller någon arrangör, varken citat eller medverkan. Så det verkar ju som att personerna gjort detta på egen hand. Det är ju en väldigt adrenalingiven sport, så ser inte varför det inte skulle kunna vara en förbjuden klippa att hoppa ifrån.
Citera
2018-06-18, 11:14
  #59
Medlem
NonCompliances avatar
Det här var det dummaste jag läst idag!

Förmodligen är du en tragisk idiot som lever inrutat och fyrkantigt.


Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har svårt att se något tragiskt i denna formen av olyckor. Ingår i sporten att utövare skall dö emellanåt och hade ingen dött hade sporten inte utövats. Ju färre avlidna desto mindre adrenalinkick och även mindre reklamvärde, så varje gång någon stryker med höjer det per automatik upplevelsen för de övriga utövarna och det höjer intäkterna. De lägger nivån så en viss procent avlider, helt enkelt. Samma med diverse lavinsporter och andra extremsporter. Utövarna vill indirekt att folk dör, eftersom hela cirkusen lever på det. Dödsfallen göder dessa sporterna. I mina ögon helt sjukt.
Citera
2018-06-18, 11:34
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Du ser inte skillnaden på att hoppa base-jump och köra bil?
Hur resonerar DU?

Det värsta scenariot hade varit om hon överlevt och legat svårt skadad på en svårtillgänglig plats.
Hon gör ett aktivt val att hålla på med base-jumping och vad det innebär, men varför skall räddnings personal sedan behöva riskera sitt liv för att rädda en sådan person som med vett och vilja försatt sig i situationen.

En viss skillnad mot en seglande familj som överraskas av en storm, lider skeppsbrott, och behöver räddas.


Menar du på allvar att du likställer dessa olika situationer?

Även människor som inte hoppar utan bara vandrar i fjället behöver i bland räddas, ofta med helikopter och avancerad utrustning. Ska vi förbjuda människor från att vandra i fjällen eller låta dem bekosta sin egen räddning?

Att Base hoppa kräver god hälsa, god kondition och kunskap, därför är det sällsynt att base hoppare som är organiserade behöver räddningsinsatser medan svenne banan ofta ger sig upp i bergen utan rätt utrustning/förberedelser.

Ska vi minska räddningsinsatserna så förbjud svenne banan att besöka fjället, de ställer bara till problem och bekostar samhället en massa pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback