Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 18:11
  #1
Medlem
Handfots avatar
Citat:
En svensk kvinna i 30-årsåldern har dött efter att ha hoppat basejump i Eikesdalen som ligger i Romsdalen i Norge. Olyckan skedde igår lördag klockan 16.45, rapporterar norska nyhetssajten Rbnett.

Citat:
Kvinnan var i Norge med två andra personer och enligt lokal polis ska de vara erfarna hoppare. De skulle hoppa från ett område som heter Katthammaren.

En räddningsinsats med bland annat helikopter inleddes. Fallskärmshopparen låg i kuperad terräng cirka 800 meter från fjälltoppen.

– Något gick fel när hon skulle hoppa, det gick inte som planerat. Vi har en pågående polisutredning. Det finns ingen brottsmisstanke, säger Erik Mikalsen, operationsledare på polisen i Romsdal.

Kvinnans familj är underrättad.

Basejumping innebär att man hoppar fallskärm från en fast punkt som till exempel en klippavsats.

BASE kommer från engelskans ”bas” och står för olika baser man kan hoppa från: ”building, antenna, span, och earth”: byggnad, antenn, bro och jord (som klippor med mera).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sejump-i-norge

Någon som vet vem det rör sig om och vad som gick snett? Riktigt tragiskt måste jag säga.

Vila i frid!
Citera
2018-06-17, 18:23
  #2
Medlem
Jag förstår inte hur man vågar göra något sådant. Jag antar att det är för kicken och själva känslan det ger vissa.

Tragiskt oavsett!" stackars familj
Citera
2018-06-17, 18:31
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag förstår inte hur man vågar göra något sådant. Jag antar att det är för kicken och själva känslan det ger vissa.

Tragiskt oavsett!" stackars familj

Ja, det är ju inte för att ta sig fram till jobbet snabbare. Folk har i alla tider sökt adrenalinkickar.
Citera
2018-06-17, 18:31
  #4
Medlem
https://www.nrk.no/mr/basehopparuluk...len-1.14087384

Hon var i slutet av 20 års åldern och var i sällskap med två svenska män
Citera
2018-06-17, 18:39
  #5
Medlem
Trist med ett ungt liv som går till spillo, men ptja har man som hobby att jonglera brinnande motorsågar får man räkna med att det kan gå snett, typ.
Citera
2018-06-17, 18:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Ja, det är ju inte för att ta sig fram till jobbet snabbare. Folk har i alla tider sökt adrenalinkickar.
Ovärt att riskera livet för adrenalinkickar
Citera
2018-06-17, 18:51
  #7
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ovärt att riskera livet för adrenalinkickar

Har du någonsin upplevt en dylik adrenalinkick så vet du varför folk gör det.
Citera
2018-06-17, 19:00
  #8
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Har du någonsin upplevt en dylik adrenalinkick så vet du varför folk gör det.
Den sista kicken var så stark att hon inte behöver några fler.
Citera
2018-06-17, 19:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ovärt att riskera livet för adrenalinkickar
De flesta aktiviteter som ger en adrenalinkick är väl riskabla på ett eller annat sätt. Svårt att få en adrenalinkick av något som är ofarligt.
Citera
2018-06-17, 19:57
  #10
Medlem
Anser ju personligen att basejumping är ett prova på hopp för självmord. , Tragiskt men de vet konsekvenserna utav hoppandet.
Citera
2018-06-17, 20:09
  #11
Medlem
Har svårt att se något tragiskt i denna formen av olyckor. Ingår i sporten att utövare skall dö emellanåt och hade ingen dött hade sporten inte utövats. Ju färre avlidna desto mindre adrenalinkick och även mindre reklamvärde, så varje gång någon stryker med höjer det per automatik upplevelsen för de övriga utövarna och det höjer intäkterna. De lägger nivån så en viss procent avlider, helt enkelt. Samma med diverse lavinsporter och andra extremsporter. Utövarna vill indirekt att folk dör, eftersom hela cirkusen lever på det. Dödsfallen göder dessa sporterna. I mina ögon helt sjukt.
Citera
2018-06-17, 20:36
  #12
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
T.ex "Fritt Fall" på Gröna Lund - Men visstja - Det kostar ju pengar så det går nog bort...
Du föreställer dig att BASE-jumping är gratis?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback