Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-16, 22:34
  #1
Medlem
Craiggs avatar
Bor i en lägenhet och på taket i huset där jag bor så har en fiskmås tydligen satt sitt bo där den förvarar nyfödda fiskmåsungar. Denna fiskmås är tydligen ganska aggressiv också. Den har anfallit mig 3 gånger på 2 dagar. Den brukar dyka ner från luften rakt mot mig och flyga precis över mitt huvud om och om igen samtidigt som den väser högt. Jag får då en panikattack och springer en bit bort ifrån den.
Har sett från fönstret att den attackerar fler människor på ett liknande sätt.

Hur fan ska jag få fanskapet att sluta och låta mig va ifred? Kan man be vaktmästaren om hjälp, eller kan man få bort den på annat sätt? Mvh
Citera
2018-06-16, 22:36
  #2
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Bor i en lägenhet och på taket i huset där jag bor så har en fiskmås tydligen satt sitt bo där den förvarar nyfödda fiskmåsungar. Denna fiskmås är tydligen ganska aggressiv också. Den har anfallit mig 3 gånger på 2 dagar. Den brukar dyka ner från luften rakt mot mig och flyga precis över mitt huvud om och om igen samtidigt som den väser högt. Jag får då en panikattack och springer en bit bort ifrån den.
Har sett från fönstret att den attackerar fler människor på ett liknande sätt.

Hur fan ska jag få fanskapet att sluta och låta mig va ifred? Kan man be vaktmästaren om hjälp, eller kan man få bort den på annat sätt? Mvh

Ta med ett badmintonrack eller liknande å safta till måsjäveln när den anfaller.
Citera
2018-06-16, 22:39
  #3
Medlem
Luftgevär och skjut ihjäl den äckliga råttan.

Men visst, det är ju Sverige. Här ska vi värna om varenda kackerlacka, annars är det djurplågeri.
Citera
2018-06-16, 22:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Bor i en lägenhet och på taket i huset där jag bor så har en fiskmås tydligen satt sitt bo där den förvarar nyfödda fiskmåsungar. Denna fiskmås är tydligen ganska aggressiv också. Den har anfallit mig 3 gånger på 2 dagar. Den brukar dyka ner från luften rakt mot mig och flyga precis över mitt huvud om och om igen samtidigt som den väser högt. Jag får då en panikattack och springer en bit bort ifrån den.
Har sett från fönstret att den attackerar fler människor på ett liknande sätt.

Hur fan ska jag få fanskapet att sluta och låta mig va ifred? Kan man be vaktmästaren om hjälp, eller kan man få bort den på annat sätt? Mvh

Jag tror att det är för sent för att kunna göra någonting nu i och med att ungarna tydligen är kläckta. Tror inte kommunen kommer att tillåta skyddsjakt då. Men fastighetsägaren har absolut ett ansvar att se till att måsar och andra skitfåglar inte ska kunna häcka på fastigheten, t.ex genom att sätta upp fågelpiggar så inför nästa säsong har du definitivt en möjlighet till att få en lugnare tillvaro!

Fram tills dess tycker jag att du ska ta med ett paraply och fälla upp det när du befinner dig i attackzonen!
Citera
2018-06-16, 23:21
  #5
Medlem
Om du bär på något långt (tänk käpp, fotostativ, hoprullad karta...) så kan du hålla denna pryl ovanför huvudet. Om inte annat tvingar det fågeln att hålla sig längre bort från ditt huvud.
Citera
2018-06-16, 23:30
  #6
Medlem
Inte troll:

Har du klar sikt till fiskmåsen från något fönster?

Saknar du skrupler?

Vill du eliminera fiskmås-problemet?

Bra, införskaffa dig ett billigt luftgevär och skjut ihjäl den jäveln. Ev. dödar du ungarna.

Jag har själv varit med om fiskmåsar som attackdyker, om jag ser att det är en fiskmås som vaktar ungarna på marken och den andre som dyker går jag gicetvis inte mot ungen, reviret är inte särkilt stort och det brukar räcka att gå 10m bort från ungen.

Annars är det bara att ducka, har försökt att slå mot fiskmåsen när den dyker men det hjälper fan inte. Envisa rackare.

Fisktärnor är värre, har varit med om att dom skippar skenattacker och börjar direkt med att försöka skada ens huvud.
Citera
2018-06-17, 00:42
  #7
Medlem
Leksakspistol och knallskott borde skrämma bort pippin utan att den kommer till skada.
Citera
2018-06-17, 01:33
  #8
Medlem
Ultrasmisks avatar
Ta med dig ett nät. Och kasta det plötsligt när fiskmåsen är nära.
Citera
2018-06-17, 01:50
  #9
Medlem
Cosmouses avatar
Fiskmåsar skyddar sina ungar till sista pris.

Dock är fiskmåsar lite dumma. Dom attackerar den högsta punkten. Så det vill säga att om du håller t.ex en rundstav som är 3 meter hög och du håller den rakt uppåt så kommer den attackera skaftet och inte dig.

Men det är ju självklart osmidigt, för vem fan är alltid redo med ett långt skaft av något slag man kan hålla ovanför huvudet
Citera
2018-06-17, 10:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Fiskmåsar skyddar sina ungar till sista pris.

Dock är fiskmåsar lite dumma. Dom attackerar den högsta punkten. Så det vill säga att om du håller t.ex en rundstav som är 3 meter hög och du håller den rakt uppåt så kommer den attackera skaftet och inte dig.

Men det är ju självklart osmidigt, för vem fan är alltid redo med ett långt skaft av något slag man kan hålla ovanför huvudet
Är det sant? Jaha!

Aldrig hört talas om!

Du skrev någonting om rundstav. Skulle det fungera om man bara hade en långpinne eller någonting?

Fiskmåsen kanske tänker i första hand att det är ett vapen, och försöker på något sätt få ner vapnet så man blir helt försvarslös?

Jag har aldrig varit med om att fiskmåsar attackerar. Däremot har den flugit ovanför huvudet och ''skrikit'', för att skrämmas snarare än själva fysiskt attackerade.

När en fiskmås väl attackerar, är det då klorna eller näppe de attackerar med?

Vad säger lagen om självförsvar när ett djur anfaller. Blir det djurplågeri eller blir det helt enkelt självförsvar?
Citera
2018-06-17, 10:48
  #11
Medlem
Många tips om hur man kan få bort fiskmåsen.

Fiskmåsen har ju gjort sitt bo däruppe. Så är det inte bättre att man kan ringa till någon? Det finns säkert någon myndighet som kan ta bort fiskmåsen på ett mycket bra sätt.

Har hört om det föurt, jag vet dock inte vem man kan ringa till. .
Citera
2018-06-17, 11:16
  #12
Medlem
Vardons avatar
Jag har funderat att Kombinera nytta med nöje så att säga och mata dem med glykolbröd. Nyttan i form av förgiftning och nöjet i form av full fiskmås. Dock är det risk att man blir tagen som katt och hundplågare och lynchad att jag inte vågat göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback