Salahs förstärkning vid straffen som ledde till 2-0 mot Newcastle igår har satt igång känslorna hos folk.
Så här skriver en före detta domare på Twitter, Mark Halsey:
Citat:
In my opinion if we are going to rid this disease of simulation Salah has to face retrospective action and receive a two-match ban.
Att Svensson-supportern blir mer förbannad på filmning än andra oschysstheter har jag lärt mig leva med. Svensson blir mer förbannad på att Neymar rullar 2 varv i simulerad smärta än att försvararen dobbarna i hans fotled, så är det bara. Att f.d. professionella domare är så enögda, det fattar jag inte riktigt.
Så här: Salah överdriver kraftigt. Han faller när han utan svårighet hade kunnat stå upp och fortsätta spela. Men - blir han dragen i armen av backen? Ja. Inte ens den mest fanatiske Liverpool-hataren kan förneka det utan att ha smittats av blindhet. Får man dra andra spelare i armen? Nej, regelboken är väldigt tydlig på den punkten.
Jag tycker man kan diskutera ifall armslitningen är tillräcklig (nej, jag tycker nog inte det) och det tråkiga faktum att du i princip måste lägga dig för att få domslutet med dig i alla situationer (därav alla svandyk när spelare blir foulade, även om de kan stå på benen). Men att lägga all skit på spelaren som blir uppenbart foulad och nästan inget på den som är där och håller fast med armen är för mig oförståeligt. Är det för att foularen är en anonym vänsterback i Newcastle och den som faller lätt stjärna i Liverpool?