Citat:
Ursprungligen postat av
Ramhuvud
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att mnga har det vrre men knner mig jvligt i less och slut p den hr situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN d juni inte klassas som hel skolmnad. Det blev inte speciellt mnga slantar direkt. Efter det s fick jag min skatteterbring och insg direkt att det hr inte kommer hlla.
Jag har betat av s mycket jag kan och jag har jobb frn och med Juli men har nd tv fakturor kvar, en frn sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett re kvar
Nu till min frga, hur fan verlever man 6 veckor p 900spnn? Jag har inte speciellt mycket jag kan slja och frhoppnigsvis blir jag intagen till hgskola i hsten och hller jag mig i alla fall ver ytan med hjlp av CSN.Jag har ssongsjobb vilket lter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum
Har ni ngra tips? Jag har ingen bil (lite drfr jag ska jobba, s jag kan ta krkort) s sysselsttning i motorfordon gr tyvrr bort.
r det bara g in nrmsta butik och frga om anstllning?
Du fr vnda dig till Socialen, var beredd p att de kollar 3mn bakt i tiden s har du legat ver existensminimum s blir du ej berttigad till ersttning.
Skulle du bli nekad hos Soc s vnd dig till dina frldrar, kan du tminstone f ihop 1700kr till mat s kommer det inte vara ngra strre problem med 6v.
Att lyssna p flashbackare som sger att 900kr rcker gott och vl till mat leder bara till besvr fr dig sjlv. 900kr rcker inte fr att f ihop nringsrik mat fr 6v.
Har sjlv satt mig i klistret flera gnger i livet pga man var ung och dum, det var lrorikt att leva snlt. Inga bussresor, bara cykel eller till fots. Nr cykeln gick snder s fick det bli till fots verallt.
Jag gick till flera matbutiker och kpte det allra billigaste kttet och Lidl hade d (innan kvarghysterin) riktigt billig Kvarg s man kunde f i sig protein.
Kyckling var bara att glmma, alldeles fr dyrt.
Blandfrs fanns det ofta att kpa billigt p de strre matbutikerna, 59kr/kg och ven idag.
En mltid p 150-250gram blandfrs, 100-200g ris/potatis (grna frskpotatis nr den kostar 1-4kr/kg) och kvargss gjorde att man fick i sig bra med nring och kunde ta sig mtt.
Givetvis r det upp till var och en ifall man vill ha en smartphone eller dator, men panikslj inte datorn, den kan du skert behva i framtiden igen fr dina studier.
Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
r det verkligen snt hr folk gr till soc fr? Knns som att folk inte ens frsker. Har man gjort av med sina pengar sjlv fr att man r klantig r det vl helrtt att man fr kka ris, bnor och havregryn i ett par mnader s att man lr sig vrdet av pengar.
Varfr inte g till socialen?
ta ris och havregryn ger ingen nring och man blir helt tom i skallen efter 1v p den dieten.
Jag anser att det r helrtt oavsett situation att g till socialen, vi r alla mnniskor med rtt till drgligt liv.