2018-06-16, 08:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Ja, du vnder dig till ditt lokala soc. Och ja, de krver vanligtvis 3 mnaders kontoutdrag.

r det verkligen snt hr folk gr till soc fr? Knns som att folk inte ens frsker. Har man gjort av med sina pengar sjlv fr att man r klantig r det vl helrtt att man fr kka ris, bnor och havregryn i ett par mnader s att man lr sig vrdet av pengar.
Citera
2018-06-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
r det bara g in nrmsta butik och frga om anstllning?

Det dr kan fungera det ocks, mnga som r lediga p sommaren (behver ju inte vara en butik)

Som ngon skrev s tar det ju en stund innan pengarna hamnar p kontot men har man tur s finns det ngon slkting eller liknande att lna av under tiden s lnge man vet att pengarna dyker upp i slutnden.
Citera
2018-06-16, 12:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nu till min frga, hur fan verlever man 6 veckor p 900spnn?
Har du inte fler rkningar som kommer eller bor du hos frldrarna nu och slipper betala hyra nu nr du r fattig?
Fr du inte jobb s skulle du kunna kolla p praktikplatser eller ngon jobbcoach via Arbetsfrmedlingen fr d har du rtt till aktivitetsstd frn Frskringskassan och de kollar inte p tidigare kontoutdrag.
Citera
2018-06-16, 17:15
Medlem
Ramhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du inte fler rkningar som kommer eller bor du hos frldrarna nu och slipper betala hyra nu nr du r fattig?
Fr du inte jobb s skulle du kunna kolla p praktikplatser eller ngon jobbcoach via Arbetsfrmedlingen fr d har du rtt till aktivitetsstd frn Frskringskassan och de kollar inte p tidigare kontoutdrag.
Men grejen r juatt jag brjar p mitt nya jobb i brjan av juni, ska jag g till arbetsfrmedlingen och skriva inig fr att ska jobb mindre n tv veckor tills mtt nya brjar?
Senast redigerad av Ramhuvud 2018-06-16 kl. 17:49.
Citera
2018-06-16, 17:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men grejen r juatt jag brjar p mitt nya jobb i brjan av juni, ska jag g till arbetsfrmedlingen och skriva inig fr att ska upp i mindre n tv veckor tills mtt nya brjar?
Du menar i brjan av Juli frmodar jag?
Vad r det som du behver ha pengar till, du svarade inte riktigt p om det kommer fler rkningar eller om det bara r mat och hygienartiklar som behvs?
Har du ett kontrakt fr jobbet som r pskrivet? I s fall skulle du ocks kunna anska om ett kreditkort hos t.ex OKQ8 med ngra tusen i kredit och samtidigt bifoga ditt anstllningsavtal s betalar du tillbaka nr lnen kommer.
Citera
2018-06-16, 17:48
Medlem
Ramhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du menar i brjan av Juli frmodar jag?
Vad r det som du behver ha pengar till, du svarade inte riktigt p om det kommer fler rkningar eller om det bara r mat och hygienartiklar som behvs?
Har du ett kontrakt fr jobbet som r pskrivet? I s fall skulle du ocks kunna anska om ett kreditkort hos t.ex OKQ8 med ngra tusen i kredit och samtidigt bifoga ditt anstllningsavtal s betalar du tillbaka nr lnen kommer.

ja juli var det ja. Alla rknar fr juni och en bit in p jul. Det jag behver pengar till r vl mat och det mest grundlggande. Dock s undrar om r nnu lngre i skiten. Jah tog studenten och fick ca 30% studiemedel sista juni och sen skatte terbringen. Sammanlagt hamnade det p runt 9000 och nu nr rkningarna r betalda s har jag endast 900 kvar.

En sista sak, jag brjar jobba i juli men visst fr jag juli-lnen i slutet av augusti? S gropen blev egentligen dubbelt s djup. :/
Senast redigerad av Ramhuvud 2018-06-16 kl. 17:50.
Citera
2018-06-16, 18:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Sammanlagt hamnade det p runt 9000 och nu nr rkningarna r betalda s har jag endast 900 kvar.

En sista sak, jag brjar jobba i juli men visst fr jag juli-lnen i slutet av augusti? S gropen blev egentligen dubbelt s djup. :/
Beror lite p vad pengarna har gtt till, sg att det var ngon sjukhusrkning m.m. vissa saker r ofrutsedda utgifter men det r viktigt att du sparar till en buffert fr sdant nu nr du brjar jobba ocks fr att slippa f liknande problem igen.

Lnen betalas ibland ut i slutet av mnaden eller en viss del beroende p nr din arbetsgivare har brytdatum och rutinerna fr sdant ...har sjlv varit med om bda delarna.
Citera
2018-06-16, 18:20
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att mnga har det vrre men knner mig jvligt i less och slut p den hr situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN d juni inte klassas som hel skolmnad. Det blev inte speciellt mnga slantar direkt. Efter det s fick jag min skatteterbring och insg direkt att det hr inte kommer hlla.

Jag har betat av s mycket jag kan och jag har jobb frn och med Juli men har nd tv fakturor kvar, en frn sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett re kvar
Nu till min frga, hur fan verlever man 6 veckor p 900spnn? Jag har inte speciellt mycket jag kan slja och frhoppnigsvis blir jag intagen till hgskola i hsten och hller jag mig i alla fall ver ytan med hjlp av CSN.Jag har ssongsjobb vilket lter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum

Har ni ngra tips? Jag har ingen bil (lite drfr jag ska jobba, s jag kan ta krkort) s sysselsttning i motorfordon gr tyvrr bort.

r det bara g in nrmsta butik och frga om anstllning?

Du fr vnda dig till Socialen, var beredd p att de kollar 3mn bakt i tiden s har du legat ver existensminimum s blir du ej berttigad till ersttning.

Skulle du bli nekad hos Soc s vnd dig till dina frldrar, kan du tminstone f ihop 1700kr till mat s kommer det inte vara ngra strre problem med 6v.

Att lyssna p flashbackare som sger att 900kr rcker gott och vl till mat leder bara till besvr fr dig sjlv. 900kr rcker inte fr att f ihop nringsrik mat fr 6v.

Har sjlv satt mig i klistret flera gnger i livet pga man var ung och dum, det var lrorikt att leva snlt. Inga bussresor, bara cykel eller till fots. Nr cykeln gick snder s fick det bli till fots verallt.
Jag gick till flera matbutiker och kpte det allra billigaste kttet och Lidl hade d (innan kvarghysterin) riktigt billig Kvarg s man kunde f i sig protein.

Kyckling var bara att glmma, alldeles fr dyrt.
Blandfrs fanns det ofta att kpa billigt p de strre matbutikerna, 59kr/kg och ven idag.
En mltid p 150-250gram blandfrs, 100-200g ris/potatis (grna frskpotatis nr den kostar 1-4kr/kg) och kvargss gjorde att man fick i sig bra med nring och kunde ta sig mtt.

Givetvis r det upp till var och en ifall man vill ha en smartphone eller dator, men panikslj inte datorn, den kan du skert behva i framtiden igen fr dina studier.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
r det verkligen snt hr folk gr till soc fr? Knns som att folk inte ens frsker. Har man gjort av med sina pengar sjlv fr att man r klantig r det vl helrtt att man fr kka ris, bnor och havregryn i ett par mnader s att man lr sig vrdet av pengar.

Varfr inte g till socialen?
ta ris och havregryn ger ingen nring och man blir helt tom i skallen efter 1v p den dieten.

Jag anser att det r helrtt oavsett situation att g till socialen, vi r alla mnniskor med rtt till drgligt liv.
Citera
2018-06-16, 18:35
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Varfr inte g till socialen?
ta ris och havregryn ger ingen nring och man blir helt tom i skallen efter 1v p den dieten.

Jag anser att det r helrtt oavsett situation att g till socialen, vi r alla mnniskor med rtt till drgligt liv.

Nu kan du absolut ta massor med rotfrukter, kl och linser ocks, 900 kronor rcker lngt. Och man har inte 'rtt' till att ta ngon speciell mat, speciellt nr man uppenbarligen klantat till det sjlv. Inget fel p rotfrukter,kl, linser och bnor ur nringssynpunkt.

Vill man ha det lite bttre fr man vl planera lite bttre? Varfr ska jag betala fr att han har slsat bort sina pengar / inte planerat ordentligt nr han nd har 900?

Men visst, efter man har frskt planera, men det av rimliga anledningar gtt snett, och du inte har rd till mat, d kan man vl g dit, men inte om du har 900 spnn?? Skert har han lite dyra saker att slja ocks om man nu mste ha lite lyxkonsumtion.

Om man ocks biter i det sura pplet s lr man sig ngot, fr det frsta s kommer man inte gra samma misstag igen, och man bygger karaktr och disciplin.

EDIT: Kp torkade bnor och linser till exempel. eller varfr inte gra rtsoppa? Rcker hur lngt som helst. Sklart r ktt lyxvara numera.
Citera
2018-06-16, 19:40
Medlem
Ett par tips kan ju vara att du helt enkelt tittat i de utskick affrer gr varje mndag och ser vad som r billigt och att du kollar i mataffrer om t.ex ktt med kort datum. Det kttet (kolla ven om mejeriprodukter med kort datum fr de brukar hlla ett par dagar efter utgngsdatum om du bara frvarar dem rtt) brukar vara billigt. Havregryn r ocks billigt som sagt.

Satsa dock INTE p nudlar! Absolut billigare att kpa 1 kg pasta av den billigare sorten!
Citera
2018-06-17, 10:18
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nu kan du absolut ta massor med rotfrukter, kl och linser ocks, 900 kronor rcker lngt. Och man har inte 'rtt' till att ta ngon speciell mat, speciellt nr man uppenbarligen klantat till det sjlv. Inget fel p rotfrukter,kl, linser och bnor ur nringssynpunkt.

Vill man ha det lite bttre fr man vl planera lite bttre? Varfr ska jag betala fr att han har slsat bort sina pengar / inte planerat ordentligt nr han nd har 900?

Men visst, efter man har frskt planera, men det av rimliga anledningar gtt snett, och du inte har rd till mat, d kan man vl g dit, men inte om du har 900 spnn?? Skert har han lite dyra saker att slja ocks om man nu mste ha lite lyxkonsumtion.

Om man ocks biter i det sura pplet s lr man sig ngot, fr det frsta s kommer man inte gra samma misstag igen, och man bygger karaktr och disciplin.

EDIT: Kp torkade bnor och linser till exempel. eller varfr inte gra rtsoppa? Rcker hur lngt som helst. Sklart r ktt lyxvara numera.

Skriv grna recept p all mat fr 900kr som ska rcka i 6v.
Det r s ltt att hvda ngot p ett forum, "det r bara". Nej, det r det inte.

Det r jttesvrt och gr jag ner till min lokala ICA s frstr jag direkt att 900kr inte rcker fr 6v.
Citera
2018-06-17, 11:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Det r jttesvrt och gr jag ner till min lokala ICA s frstr jag direkt att 900kr inte rcker fr 6v.
Men det r ingen som tvingar dig att g till en sdan dyr butik, priserna hos en liten ICA Nra butik kan vara det dubbla mot t.ex Willys och Lidl eftersom sm butiker brukar inte ha s stort utbud av billiga mrken m.m.

Lite som tiggande romer med en iPhone, kaffe frn Pressbyrn och cigaretter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in