Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 23:41
  #1
Medlem
Ramhuvuds avatar
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att många har det värre men känner mig jävligt i less och slut på den här situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN då juni inte klassas som hel skolmånad. Det blev inte speciellt många slantar direkt. Efter det så fick jag min skatteåterbäring och insåg direkt att det här inte kommer hålla.

Jag har betat av så mycket jag kan och jag har jobb från och med Juli men har ändå två fakturor kvar, en från sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett öre kvar
Nu till min fråga, hur fan överlever man 6 veckor på 900spänn? Jag har inte speciellt mycket jag kan sälja och förhoppnigsvis blir jag intagen till högskola i hösten och håller jag mig i alla fall över ytan med hjälp av CSN.Jag har säsongsjobb vilket låter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum

Har ni några tips? Jag har ingen bil (lite därför jag ska jobba, så jag kan ta körkort) så sysselsättning i motorfordon går tyvärr bort.

Är det bara gå in närmsta butik och fråga om anställning?
Citera
2018-06-15, 23:50
  #2
Medlem
Kontakta socialen ekonomi.
Inget att skämmas för.
Det är det dina föräldrar betalat skatt för.
Citera
2018-06-15, 23:54
  #3
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att många har det värre men känner mig jävligt i less och slut på den här situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN då juni inte klassas som hel skolmånad. Det blev inte speciellt många slantar direkt. Efter det så fick jag min skatteåterbäring och insåg direkt att det här inte kommer hålla.

Jag har betat av så mycket jag kan och jag har jobb från och med Juli men har ändå två fakturor kvar, en från sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett öre kvar
Nu till min fråga, hur fan överlever man 6 veckor på 900spänn? Jag har inte speciellt mycket jag kan sälja och förhoppnigsvis blir jag intagen till högskola i hösten och håller jag mig i alla fall över ytan med hjälp av CSN.Jag har säsongsjobb vilket låter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum

Har ni några tips? Jag har ingen bil (lite därför jag ska jobba, så jag kan ta körkort) så sysselsättning i motorfordon går tyvärr bort.

Är det bara gå in närmsta butik och fråga om anställning?


Börja jobba genererar generellt lön om 55 dagar... så det gynnar dig inte...

900 kr är ingen konst att äta sig mätt på.
Mycket havregryn och potatis. Det mättar bra per krona.

Räkningar du har kvar ringer du till bolagen och förklarar läget och önskar uppskov.
Citera
2018-06-16, 00:15
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Snarlika spekulationer:

(FB) Sitter i skiten...måste ha ett lån på 1000 :-
(FB) Två månader utan jobb, pank, vad göra?
(FB) Klara mig tills nästa lön
Citera
2018-06-16, 00:15
  #5
Medlem
Ramhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Kontakta socialen ekonomi.
Inget att skämmas för.
Det är det dina föräldrar betalat skatt för.

Har varit i liknande sits förr (nej jag pundar inte) där jag fick alldeles förlite skatteåterbäring för att klara mig tills jag började jobba.

Börjar jag jobba 1:juli så får jag alltså inte den lönen för i augusti? MEN VAFAN! Om jag kommer in på högskolan så har jag ju min första utbetalning från CSN i samma veva där. Så juni och juli är fattigmånader för studerande antar jag?...Jag ber om ursäkt, blev lite frusterad där.

Om jag ska vända mig till socialen ekonomi (även jag har betalat skatt i cirkus 10 år, inte bara päronen), vänder jag mig då till mitt lokala soc? Kräver de 3 månaderes uttag eller räcker det med att förklara situationen?


Tack Mamma och Pappa-flashback som ger mig de råd som mina riktiga föräldrar aldrig riktigt brydde sig om att upplysa mig om
Citera
2018-06-16, 00:18
  #6
Medlem
SYSTEMexes avatar
En skål havregrynsgröt kostar 5 kr eller dyl. 1 kg pasta ~15 kr. Kolla blocket ifall du kan passa någons hund eller katt för några hundringar.
Citera
2018-06-16, 00:19
  #7
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Har varit i liknande sits förr (nej jag pundar inte) där jag fick alldeles förlite skatteåterbäring för att klara mig tills jag började jobba.

Börjar jag jobba 1:juli så får jag alltså inte den lönen för i augusti? MEN VAFAN! Om jag kommer in på högskolan så har jag ju min första utbetalning från CSN i samma veva där. Så juni och juli är fattigmånader för studerande antar jag?...Jag ber om ursäkt, blev lite frusterad där.

Om jag ska vända mig till socialen ekonomi (även jag har betalat skatt i cirkus 10 år, inte bara päronen), vänder jag mig då till mitt lokala soc? Kräver de 3 månaderes uttag eller räcker det med att förklara situationen?


Tack Mamma och Pappa-flashback som ger mig de råd som mina riktiga föräldrar aldrig riktigt brydde sig om att upplysa mig om

Ja, du vänder dig till ditt lokala soc. Och ja, de kräver vanligtvis 3 månaders kontoutdrag.
Citera
2018-06-16, 00:21
  #8
Medlem
Eftersom du sitter på flashback så antar jag att du har en mobiltelefon eller dator. Dom kan du alltid sälja. Desperata tider kräver desperata åtgärder.
Citera
2018-06-16, 00:59
  #9
Medlem
Ramhuvuds avatar
Har eventuellt köpare på datorn vilket känns skönt. Men ska ända höra med soc på måndag ifall de kan hjälpa mig tills min lön kommer.
Citera
2018-06-16, 01:24
  #10
Medlem
zuppja0s avatar
Om du har lite stake kan du alltid gå runt i områden och ringa på och säga att du är i en liten knippa och be om pantflaskor. Kan med säkerhet påstå att folk gladeligen ger bort sin pant, dem flesta tycker det är skönt att bli av med den. Dock så kräver det sin man att "sänka sig" till det ämbetet.
Citera
2018-06-16, 02:47
  #11
Medlem
Ramhuvuds avatar
Tack för rådet om det nu var seriöst men jag tvivlar på att jag kommer lösa min ekomoniska situation genom att panta burkar i drygt 3 veckor till innan mitt jobb börjar.
Citera
2018-06-16, 08:13
  #12
Medlem
IRMEs avatar
Men herregud, det är väl inget som helst problem - du får säkert till och med över till ett par bira om du vill det. Köp ris, rotfrukter, torkade bönor och linser. Sen kan du köpa på dig lite matgrädde och buljongtärningar så kan du göra grytor att klara dig i månader.

Köp lite mjöl så kan du göra bröd också.

Typ gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback